Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika

Kétféle JÓ motordiagnosztikai műszert gyártottak a világon ezidáig (a felhasználók többségének véleménye szerint): iszonyú drágát és még drágábbat. A műszerek árát a gyártók a kifejlesztésre felhasznált mérnökórák ezreivel magyarázzák (amit viszont el kell fogadnunk). 
(Semmi másra, csak mozizásra alkalmas műszerhez hasonló szerkezetet, vagy nem egészen legális szoftvert persze egészen olcsón lehet venni.) 


 

Alapvetően SOROS vagy PÁRHUZAMOS diagnosztikát különböztetünk meg az irányítóegységek elektronikus vizsgálata esetén. 

Ezen az oldalon a SOROS diagnosztikáról ejtünk néhány szót. Ennél a - leginkább elterjedt - módszernél a műszert a jármű diagnosztikai csatlakozójára kötjük. 

Itt beszélhetünk univerzális /sok autótípusnál használható/, ill. a csak egy típushoz, típuscsaládhoz használható műszerekről. A legolcsóbb, univerzális, úgynevezett "kiolvasó" műszerekhez már egészen kis összegért hozzá lehet jutni, tudásuk gyakran kimerül az emisszióreleváns hibakódok kiolvasásában és törlésében. A kínálat csúcsán viszont a szakmában piacvezető óriáscégek nagyon profi univerzális műszerei állnak pl. a BOSCH KTS család, a Hella - GUTMANN MEGA M.A.C.S., a svéd AUTOCOM, az AVL DIX DRIVE, a DELPHI DS 350, stb. A diagnosztikára szakosodott, márkafüggetlen szervizek általában nem elégszenek meg csupán egy univerzális műszerrel, legyen az bármilyen gyártmány is. 

Legalább két "nagy tudású" univerzális műszer beszerzése célszerű, ha le akarjuk fedni a hazai járműállomány nagy részét. És még akkor sem dőlhetünk elégedetten hátra a karosszékben. Tucatjával vannak autótípusok, melyekkel több diagnosztikai készülék egyáltalán nincsen beszélő viszonyban. Különösen igaz ez pl. a piacvezető európai műszerek és az amerikai, vagy távol-keleti gépkocsik kapcsolatára. 


A legtöbb internetes áruház ezrével árulja az ún. eOBD-, vagy OBD-szkennereket. Ezekkel érdemes vigyázni, mert jellemzően semmilyen gyártóspecifikus adat nem lesz belőlük kinyerhető. Az eOBD (OBD-II.) szintű diagnosztika legtöbbször csak a környezetvédelem szempontjából releváns alapfunkciók ellenőrzésére szolgál, soha nem fogunk segítségével rájönni pl. egy fékpedál-kapcsoló hibára, vagy éppen egy töltőnyomás-szabályzási eltérésre. Persze ezek a műszerek is (jobb esetben) képesek paraméter-ábrázolásra, vagy éppen freeze-frame adatok közlésére, azonban csakis a kötelező minimum-szint erejéig. Nem állítjuk tehát, hogy diagnosztika dolgában az eOBD semmit sem ér, az viszont egyértelmű, hogy a gyártóspecifikus "tudás" ennél sokkal több lehet. Műszerteszt sorozatunkban éppen ezért az eOBD területet figyelmen kívül is hagyjuk. 
A legtöbb professzionális (univerzális vagy gyártóspecifikus) készülék egyébként "magában foglalja" az eOBD-szintű diagnosztizálás lehetőségét (pl. Generic OBD, Global OBD, OBD-II. mode, CARB-OBD, stb.), használatára azonban általában csak akkor van szükség, ha az adott gépkocsinál a gyártóspecifikus diagnosztika nem szerepel a lehetőségek között. 


Szinte minden autótípus vizsgálható a saját, speciális diagnosztikai eszközével, ilyen pl. az VW csoportnál (VW, Audi, Seat, Skoda) a VAG 1551, 1552, VAS 5051, 5052, a GM gyártmányoknál korábban a TECH 1 (a megfelelő szoftverrel alkalmas a régebbi Opel, Vauxhall, Suzuki, stb. típusokhoz), majd a TECH 2, a FORDnál az FDS 2000, a Hyundai a HI-SCAN PRO-t használja, stb... 



 
Diagnosztikai műszer hirdetésének részletei az egyik e-bay oldalról. 
Csak a kékvérűeket ismeri, azok közül is nagyon válogatós: csak a Ferrarival és a Maseratival áll szóba. 
És velük sem aprópénzért: forintban bő 8 millió az ára. Megtérülése még egy nyugat-európai országban is erősen kétséges. De ez már az a kategória, ahol az ilyen földhözragadt kifejezéseknek, mint "megtérülés" vagy "gazdaságosság" már semmi jelentőségük sincs. 



Az univerzális diagnosztikai műszer előnye, hogy megvásárlásával nagyon sok típus diagnosztikai feladatai megoldhatók, például hibakód kiolvasás, törlés, ABS és klíma hibakódok olvasása, szervizintervallum nullázása, alapbeállítás, stb. 

 

Egyes újabb motorvezérlő rendszereknél a hibatároló törlés időpontját, a kilométeróra állását be kell vinni a rendszerbe. Erre nem minden univerzális műszer képes, ebben az esetben nem lehet ezeket a hibatárolókat törölni! Sok esetben lehetőség van - korlátozott mennyiségű - élőadat megjelenítésére, az újabb típusoknál a műszert PC-vel összekötve akár oszcilloszkópként is használhatjuk /néhány esetben ez beépített funkció, nem kell hozzá PC/. 
Szerencsés esetben - korlátozott számban - kapcsolási rajzokat is kapunk, mód van feljegyzéseink rendszerbe vitelére, vagy a mérési eredmények kinyomtatására, stb. 
Hátrányuk, hogy tudásuk - általában - jóval alatta marad az egy típushoz kifejlesztett készülékeknek. 


 

Az univerzális, több típushoz is használható műszerek között óriási különbségek vannak. Az egyik élvonalbeli diagnosztikai műszergyártó 2008 évi utolsó frissítésében pl. VW Golf IV 2005-ös évjáratához a fenti lehetőségeket kínálja fel. A lista messze nem teljes, részben mert a hiányzó részt már körülményes lett volna olvasható méretben "összeollózni", másrészt, mint látható, az Üzemanyag/Gyújtás illetve Gázolaj ablakok nincsenek nyitva. 
Ez már közelít ahhoz, amit a márkaspecifikus készülékek tudnak. Ugyanez a műszer néhány más típus esetében viszont csak az éppen elfogadható szintet üti meg. 

Ne gondoljuk, hogy a beépített oszcilloszkóp funkció egyenértékű egy labor szkóppal vagy egy digitális, többcsatornás tárolós oszcilloszkóppal, ám a mindennapi feladatok ellátására alkalmas. A szoftverfrissítés nem aprópénz, ezt tudomásul kell vennünk. Nagyobb baj, hogy a műszert néhány évi piaci tündöklése után a gyártó rendszerint korszerűbbre cseréli, nincs további frissítési lehetőség, lehet viszont a kasszához fáradni az új készülékért. A "régit" esetleg néhány hónaposat kéretik a kukába dobni, vagy a forgalmazó - esetenként - visszavásárolja, ha megvesszük a legeslegújabb műszert. A műszerek kifutási ideje rövid, de ez így van mindenhol, nem csak ezen a területen. 



Komolyabb eszközök hasznos szolgáltatása az ún. paraméter ábrázolás. Itt tetszőlegesen kiválasztott, behatárolt számú (pl. Gutmann mega m.a.c.s. 55-nél legfeljebb 8, BOSCH KTS 500-nál maximum 4) paraméter egyidejű grafikus megjelenítésére van lehetőség a soros diagnosztikai csatlakozón keresztül. A kijelző viszont nagyon zsúfolt 8 paraméter egyidejű grafikus megjelenítésénél... 

Az újabb fejlesztésű járműdiagnosztikai berendezések egy része Bluetooth szolgáltatással ellátott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jármű soros diagnosztikai csatlakozójára kapcsolt interfész és a mondjuk 20 méterrel távolabb lévő PC vagy készülék között nincs kábelkapcsolat. 

 

Nem lehet eleget hangsúlyozni: korszerű műszer nélkül ma már nincs motordiagnosztika. DE: az elmélyült szakmai tudás, gyakorlat legalább ugyanennyire fontos. 

Végezetül egy szó szerinti idézet az egyik vezető autógyártó hazai képviseletének oldaláról: 

" a ... által fejlesztett eszközökkel, valamint a legmodernebb komputeres diagnosztikai rendszerrel nincs az a hiba, amit ne vennénk észre, és ne tudnánk elhárítani. " 

Nagyon jól hangzó, magabiztos mondat. Ha valaki viszont a neten beleolvas bármelyik autótípus gazdáinak ilyen irányú panaszáradatába, egészen más képet kap. A marketing fontosságát cseppet sem alábecsülve mégis az a véleményünk: ilyen mondatot nem lenne szabad leírni, ha valaki nem akarja a hitelességét elveszíteni. 



 

2011-ben elindítottuk Műszerteszt sorozatunkat, aminek az a célja, hogy a professzionális felhasználásra alkalmas óriási hazai kínálatból - szándékaink szerint - legalább tucatnyit részletesebben bemutatva a műszervásárlást fontolgatóknak némi segítséget nyújtsunk a "melyiket válasszam" döntésük meghozatala előtt. 
Ha Önt érdeklik ezek a fejlett járműdiagnosztikai berendezések, remélhetően nem lesz elpocsékolt idő tárgyilagos tesztjeink megtekintése. 


párhuzamos diagnosztikáról bővebben a sporadikus hibáknál lehet olvasni. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu