XLIV. esetleírás. Vezérlés összerakás célszerszámmal: azt hiszed nem tudod elrontani? - Opel Meriva 1.4T
Akár láncos, akár szíjas, netán fogaskerekes - egy biztos: ha nem hajszálpontos a motorunkban a főtengely és a vezértengelyek kapcsolata, annak lesznek kellemetlen mellékhatásai. Hibajelző fény, remegős járás, emelkedett fogyasztás, indítási nehézségek. A hajszálpontosságot itt tényleg nem rakjuk idézőjelbe, évtizedek alatt több száz (!) esetet oldottunk meg vezérlések korrekt beállításával. Benzinmotoroknál akár egyetlen foknyi hanyagság is érezhetően ronthatja pl. az alapjárat egyenletességét, a motor járáskulturáját.
Amivel cikkünkben foglalkozunk, az egy Opel Meriva, 1.4 turbómotorral. Rezzenéstelen alapjárat, hibakódmentes működés, zajtalan járás: nem produkálta az elrakott vezérlés tipikus tüneteit. Amit produkált: időnként nem akart beindulni. Kb. tíz esetből kétszer.
Az unalomig ismert Ecotec motor - turbóval és dupla vezértengely állítással. Szinte minden gyakorlott szerelő úgy gondolja, hogy félálomban, hátul összekötött kézzel, lazán, szemvillanásnyi idő alatt megold minden problémát.
De biztos ez?
Első mérések
A szokásos köröket előttünk is jó páran végigjárták. Benzinnyomás van, befecskendezési impulzusok hiánytalanok, gyújtás impulzusok megvannak, trafó áramfelvétel példás. Ezek mind tökéletesen mérhetőek voltak akkor is, amikor a motor - általában - indult, és akkor is, amikor - néha - nem.
Ilyenkor meglehetősen leszűkülnek a dolgok, mivel egyetlen henger sem hajlandó működni, egy sor lehetőséget kizárunk. Vizsgáljuk az injektorok feszültségellátásának hosszát, áramfelvételét, összehasonlítgatjuk a gyújtás impulzusokat, de hiába: a sikertelen és a sikeres indulások között így nem tudunk különbséget kimutatni.
Elméletben a motor szívási / kipufogási lehetőségei, sűrítési problémák, injektorok becsöpögése, és pár potenciális hiba még átfut az agyunkon, de a Meriva sajnos képes úgy nem indulni, hogy öt másodperccel korábban tökéletes járásból állítottuk le.
Ami még lehet: hogy nem jó időpontban jön a gyújtás impulzus.
A több csatorna előnyei
Mivel a motor sikeres indítást követően nagyszerűen jár, nincs más dolgunk, mint felvenni a jó időzítést: egy henger gyújtás kivezérlő impulzusát és legalább egy vezértengely jeladó jelét elmentjük, és megnézzük, mi történik, amikor a motor nem indul be.
Íme a jó és a rossz állapot:
Vegyük észre! Ugyanaz a henger vezértengely fokban 180 fokkal, főtengely fokban mérve 360 fokkal "odébb" kapta a gyújtószikrát! Érdemes a zöld jel fázisát megfigyelni a kék impulzushoz képest. (Kék jel: gyújtás impulzus, zöld és piros jel: vezértengely jeladók, narancs: főtenely jel).
Most már tudjuk, hogy mi miatt nem indul, csak azt nem értjük, hogy miért
Ami bizonyos: a motorvezérlő nem tárol el hibát, és konzekvensen, "jóhiszeműen" hozza létre a gyújtás parancsokat akkor is, amikor azok ennél messzebbre nem is tudnának kerülni a jótól. Ez nem tipikus motorvezérlő hiba, ez inkább azt jelzi, hogy valamit szegény ECU nem tud értelmezni. És mi felel az időzítésekért első sorban? A fő-, és vezértengely jeladók.
Ezeken viszont semmi kézzelfogható probléma nincsen. Jelek megvannak, és a referenciákhoz képest nem is rosszak, legalábbis első szemügyre vétel alapján nem rosszak.
Ezért lekerül a szelepfedél
... és bekerülnek a célszerszámok a helyükre. A vezérlés nem rossz. A főtengelyt alul fogja egy csap, felül a tengelyek végébe majdnem tökéletesen beilleszkedik a beállító lap, és a vezértengely póluskerekeit rögzítő alakos szerszám is tökéletesen ráillik a helyére.
Csakhogy!
Esetünkben nem a vezérlés pontatlansága volt a fő baj, hanem a póluskerekek helyzete, azokat ugyanis szabadon el lehet forgatni, és a póluskerekek kétféle helyzetében is fel lehet helyezni a rögzítő szerszámot! A technikai leírások azonban egyértelműen, jól láthatóan mutatják meg, hogy ennek hogy kell állnia.
Az alsó fotó a helytelen, a felső a helyes beállítást szemlélteti. A vezérlés beálíltó gyári szerszám mindkét esetben a "helyén" van!
Ez egy konstrukciós hiba, gyakorlatilag bele van kódolva a rendszerbe a tévedés lehetősége
Egy szerelő a gyári célszerszámmal összerakta a motort, látszólag minden tökéletesen illeszkedett a helyére. A motor pedig indult is - általában -, és mivel célszerszámmal rakta össze, a motor járása pedig rezzenéstelen volt, jogosan gondolhatta, hogy ő bizony nem hibázott. És ebben van valami.
Ha bűnbakot keresünk, akkor a konstruktőrt jelöljük meg annak: ennél "bolond-biztosabbra" kellett volna tervezni a dolgokat, ami tucatnyi egyéb márka rengeteg motorjánál láthatóan sikerült, ennél a motornál sajnos nem.
Figyeljünk tehát mindig nagyon oda a részletekre.