Hogy is van ez? 41. A kutya ugat, a karaván halad... ez a Mustang meg nem kér benzint
Akár csak hat-nyolc éve, kevesen hitték volna, hogy a Ford tisztán villamos hajtású modelljét éppen a Mustang névre kereszteli...
Ám az elektromos autók térhódítása átírta a számításokat. Korábban nem gondolhattuk volna, hogy a Tesla megingathatatlannak tűnő trónja egy kínai konkurens támadása miatt akár csak meg is rezzenhet, pedig mára ez valóság lett. (Érdemes például elolvasni a NIO ET7 tesztjeit.)
És itt a Ford... Újsághírek szerint "Jim Farley, a Ford vezérigazgatója nem a Teslát, vagy a régi piaci ellenfelet, a GM-et tartja vállalata legnagyobb versenytársának az elektromos autók piacán" ... hanem a kínai gyártókat. Az elektromos autókra csekély rálátásunk mellett is egyértelműnek tűnik, hogy a Fordnak (is) szinte létérdeke, hogy sikeres elektromos autókat dobjon piacra. (És persze, ehhez a bejáratott nagyon is jól csengő típusnév sem hátrány...)
Régi-régi Saabos ismeretséget követően Frankye barátunk is Fordokra nyergelt át, legújabb szerzeményét most is felajánlotta egy rövid ismerkedésre. Ezúton is köszönjük:-)
A Mustang Mach-E 2019-ben került piacra. A névadás az "echte" Mustang hívőknek akár sokkoló hatású is lehetett: az új autó valahogy teljesen más, mint amit az elnevezés sugall. Új padlólemezen egy magas építésű crossover, aminek a hasmagassága még az "igazi" Mustangnál is kisebb. Nem túl hosszú, 4713 mm, viszont magas, 1624 mm, a szélessége sem csekély, 1881 mm. Csomagtér elől nem túl nagy, de van, hátul azért emberbarátabb.
Érdekesek az arányok: a Mondeo úgy 16 centivel hosszabb, hárommal szélesebb, viszont jóval alacsonyabb.
Ha tovább híznak az autók, falat kell bontani. :-D Bár a Mondeo papíron picinykét szélesebb, a Mustang betornászása még nagyobb odafigyelést igényel.
Elől MacPerson, hátul többlengőkaros felfüggesztés, a magas építési mód mellett is az autó elég stabil. A leggyengébb kivitel (ez az) is 269 lovas, ami azért "elég tökös", durva gyorsulásokra képes. Ilyen autót (ha meg is tudja fizetni a vastag ceruzával írt számlát) nem az az ember vásárolja, aki csak át akar jutni A-ból B-be. Itt az élményfaktor a domináns. Létezik egy, vagy kétmotoros verzió, ez az utóbbi. Ám az első motort ki lehet kapcsolni, hurrá!!!! az autó "hátsókerekessé", élményautóra vált, érdekes kis játékokat lehet elkövetni... És itt jön be, hogy a Mustang feeling azért nem teljesen halt ki még a "leggyengébb" Mach-E verzióból sem. Igéretet kaptunk, néhány hónap múlva jön +100 lóerő, azt is kipróbálhatjuk. Várjuk:-)) Az első féktárcsák nagy méretűek, a négydugattyús féknyereggel tényleg drasztikus a fékhatás, a próba során kipróbáltuk. A fék adagolhatósága viszont nem az igazi, mint ahogy a finom elindulás sem az erőssége a Mustangnak.
A külső számos érdekes részletet rejt, de a belső is érdekes. A nagyméretű két kijelzőn akad meg először a szem. A vezető előtti sem aprócska, 10,2 col, viszont a műszerfal középtája körüli 15,5 col képátlójú az igazi nagyágyú. Szuper képminőség, a rendszer gyors, nagyon informatív, mi kellhet még? Teljesen mindegy, hogy más autóban is láttunk már hasonlót.
Lesz, aki a display méretét túlzottnak tartja.
Node... itt a hangrendszer.
A Bang and Olufsen márkanév hallatán a hozzáértők egyet csettintenek. Változatos zenéket hallgattunk, volt itt Yello, Vivaldi, Pink Floyd, volt Genesis, meg minden is :-D A saját Mondeo Vignale-m 12 hangszórós rendszere tényleg jól szól, soha rosszabbat, de persze nincs versenyben a B&O eme remekével. (A Mondeo Titanium felszereltségi szintje messze nem alap, de ehhez képest csak hír hallgatásra jó.) Persze, "a jó az drága", sőt ebben az esetben nagyon drága.
A helykínálat elől-hátul rendben van. A belső tér összességében - ha nem is kiemelkedő - de mindenképp méltányolható szintű.
A spritmonitor.de a "villamos" Mustang átlagfogyasztására 21,68 kWh/100 km értéket ad meg, ami nagyjából tükrözi a tulajdonos eddigi tapasztalatát, ami úgy 20-25 kWh 100 kilométerenként. A hatótáv nem túl acélos, még a legnagyobb kapacitású akkucsomaggal sem. Persze, ez sokkal inkább élményautó, mintsem utazó autó, aki ilyet vesz, nagyon ritkán fogja a Bp-Koppenhága utat ezzel az autóval megtenni.
Idilli állapot Törökbálinton. Mindössze három Tesla, a bőség zavara a villamos töltőállomáson. A valós állapot teljesen más: nagyon rosszul állunk európai összehasonlításban.
Az elektromos autók térhódításának megítélése sok vitát generál. Nincs egyetértés a gazdaságos üzemeltetés, az ökonómiai lábnyom kérdésében sem. Nagyon nem mindegy, hogy az adott ország miből nyeri a villamos energiát, mennyibe kerül 1 kWh áram, milyen a töltőhálózat kiépítettségi szintje. Teljesen mások az üzemeltetés körülményei pl. Norvégiában mint nálunk.
Rétegautó? Nagyon is az... Ez az autó nem a helyváltoztatás racionális, gazdaságos eszköze, nem arra készült, megítélésénél ezt ne hagyjuk figyelmen kívül. A most itt dióhéjban bemutatott Mustang Mach-E típussal a Ford pontosan azt a réteget szólítja meg, amit 1964-ben az első generációs Mustang esetében tett. Közben eltelt nagyjából 60 esztendő.
Lehet a villamos hajtást szeretni, vagy kritizálni, a világ erre megy. "A kutya ugat, a karaván halad"
Mi pedig várjuk, hogy Frankye 100 pacival még erősebb Mach-E -jét is elhozza egy bemutatóra :-D