Hogy is van ez? 39. Dióhéjszemcsés szeleptisztítás
A dióhéjas tisztítás célja a benzinmotor jelentős megbontása nélküli szívócsatorna, szívószelep(ek) tisztítása, az eredeti állapot visszaállítása.
Miért van erre szükség? Alapvetően környezetvédelmi megfontolásokból a korszerű benzinmotoroknál a kartergázt és a kipufogógáz egy részét is visszavezetik a motorba, ez szükségszerűen, elkerülhetetlenül jelentős korom / koksz lerakódást okoz az EGR szelepben, szívósorban, szívószelepeken.
Korábban, a szívócső befecskendezés idején a szívószelepekre az olaj, korom nem tudott ráülni, mivel a beáramló benzin azt eltávolította a szívószelepekről. A paramétereiben sokkal jobb közvetlen befecskendezés egyik betegsége éppen a koromlerakódás.
Gyakran már 60-80,000 km megtétele után jelentkeznek a gondok: a teljesítmény vesztés, egyenetlen motorjárás hátterében nagyon gyakran a lecsökkent szívó oldali keresztmetszet áll.
A hengerfej leszerelését, a szelepek mechanikus tisztításának útját is választhatjuk. Bal oldalt egy már megtisztított szelep. Hátránya: sokkal magasabb költségek adódnak, mint a dióhéjszemcsés tisztítás esetén.
Az elszennyeződés, keresztmetszet csökkenés esetenkénti mértékét mutatják a következő fotóink.
Hogyan lehet egyértelműen meggyőződni a tisztítás szükségességéről?
A teljesítménycsökkenés, egyenetlen alapjárat az érintett motortípusoknál már rátereli a szakember figyelmét erre a -sajnos - mindennapos hibalehetőségre. Ha szerencsénk van, a motor kis mérvű megbontása (szívósor levétel) után rálátásunk lehet a szívócsatorna / szelepek szennyezettségére, ha nem, akkor marad az endoszkópos vizsgálat.
Milyen tényezők befolyásolják a lerakódások mennyiségét? Elsősorban természetesen a valós futásteljesítmény. Az üzemeltetés körülményei (városi közlekedés / országút) szintén meghatározóak. A konstrukciós adottságok sem elhanyagolhatóak.
Mi az eljárás lényege? Zárt szelepállás mellett sűrített levegővel a tisztítandó felületre fújva a nagy sebességű kis szemcsék hatékonyan távolítják el a korom / koksz réteget. A technológia kiforrott, több gyártó hivatalos ajánlásaiban szerepel. A dióhéj granulátum súlya csekély, nem okoz kárt az acél, alumínium, műanyag felületeken. Természetesen a szívócsatornába befújt granulátum elszívását biztosítani kell.
Minden esetben alkalmazható? A legtöbb esetben igen. Extrém esetben, ha teljesen hozzáférhetetlen a szívócsatorna, akkor nem lehet kikerülni a hengerfej(ek) leszerelését. Dízel motoroknál a szennyeződés jellege és a hengerfejek kialakítása miatt ezt a tisztítási módszert nem szoktuk alkalmazni.
Mennyibe kerül a dióhéjszemcsés tisztítás?
A dióhéjas koksztalanító eljárás legnagyobb előnye a költséghatékonyság. A hengerfej le-felszerelésével járó tisztítási procedúra költsége ennél jóval magasabb. A költségeket befolyásolja, hogy milyen a hozzáférés, és a hengerek / szelepek száma is. A leggyakrabban előforduló négy hengeres típusok esetében a dióhéjas szeleptisztítás ára 100-120,000 Ft körüli összeg, nehezen hozzáférhető (hátsó szívósor) típusoknál 120-130,000 Ft, ami tartalmazza a felhasznált szemcse árát is. Ehhez esetlegesen szívósori tömítések jellemzően néhány ezer forintos költsége jöhet hozzá. A pontos költségmeghatározáshoz előzetes típus egyeztetés szükséges.
A teljes folyamat jellemzően két munkanapot vesz igénybe, természetesen készítünk fotókat a kezdeti és a tisztított állapotról is.