MŰSZERTESZT XIX: ELM-327, az olcsó kütyü
Műszerteszt sorozatunkban eddig bemutatott készülékek meghatározó része vagy jó, vagy kitűnő minősítést érdemel. Ezek egyértelműen professzionális felhasználásra készültek.
Hogy mégsincsenek ott minden javításból élő szerviz munkaasztalán, annak -jó eséllyel- a meglehetősen magas ár az oka. Drága maga az eszköz, és drága a szoftverfrissítés.
Akad azonban a piacon egyszerűbb eszköz is, amivel néhány hibakód és környezetvédelmi szempontból releváns paraméter megjeleníthető. Ezek az eszközök úgynevezett EOBD - OBD II. szabványt használnak.
Most egy ilyen, aprópénzért megvásárolható készüléket mutatunk be, amelyik kis befektetés mellett is jól használható, így az egyszerű autós számára is vonzó lehet.
Látni fogjuk: alkalmas szoftverrel a kis kütyü egészen komoly dolgokra is képes.
Mi is az EOBD?
A gépjárművek emissziókorlátozó rendszereinek felügyelete. Lényege, hogy egy olyan szabványos kapcsolódási lehetőséget kell biztosítaniuk az autógyártóknak, amin keresztül hatóságok vizsgálhatják a gépjármű emissziókorlátozó rendszereit.
Az Egyesült Államokban 1996-tól kötelező ezt a szabványt alkalmazni a gépjárművekben, Európában 1999-től benzines autóknál, 2001-től pedig dízelüzemű gépjárműveknél is be kell építeni az EOBD rendszert. Több gyártó kapott átmeneti, néhány éves türelmi időszakot, általánosságban elmondható, hogy 2003-tól gyártott gépkocsikkal szinte biztos, hogy tudunk EOBD szabvány szerint kommunikálni. Fontos, hogy az EOBD-szabvány alapján megvalósuló kommunikáció kizárólag az emisszióval kapcsolatba hozható paramétereket tudja megjeleníteni, egy csak EOBD-re fejlesztett eszközzel tehát légzsák hibakódot vagy ABS-hibajelzést nem fogunk tudni kiolvasni vagy törölni.
Az univerzális EOBD hibakód olvasók igen széles kínálatban kaphatók. Tucatnyi gyártó kínál egyszerűbbnél egyszerűbb kis kijelzős készülékeket, ezek legtöbbjén csak 2-3 nyomógombot találunk és persze vannak kijelző nélküli PC interface-ek is a kínálatban. Áruk a 3000 Ft nagyságrendjétől halad felfelé. A jobbak már ismerik az összes kommunikációs protokollt, esetleg lehet paramétereket grafikusan megjeleníteni, stb. Igazából nem a készülékek adottságai korlátozzák a diagnosztikai lehetőségeket, hanem az, hogy az EOBD szabvány kizárólag az emisszióval kapcsolatos információkat írja elő kötelező paraméterként. A legtöbb diagnosztikai feladat esetén ennél sajnos sokkal mélyebbre kell ásni: a motorvezérlő rendszerek rengeteg olyan feladatot is ellátnak, amik nincsenek közvetlenül befolyással a károsanyag kibocsátásra, ilyen például a hűtésrendszer vezérlése, az indításgátlás, a rendszerfeszültség felügyelete, a klímavezérlés, a motorfelfüggesztés vezérlése, a töltőnyomás szabályzása, a járásegyenlőség-korrekció és még sorolhatnánk. Ezeket a hibákat is tudunk kellene diagnosztizálni, de mivel kiesnek az EOBD látókörén, egyszerű EOBD-teszterrel nem megyünk semmire. Azokat a hibakódokat, paramétereket, melyek nem tartoznak az EOBD szabványba, nem jelenítik meg ezek az eszközök, az egyéb alrendszerekkel pedig (pl. ABS, légzsák, stb.) egyáltalán nem állnak szóba.
Ilyen eszköz vásárlásánál tehát legyünk tudatában annak, hogy a készülékünk mire lesz képes. Mindazonáltal persze van olyan hiba, aminek a behatárolásához az EOBD szabvány is elég lehet, alapkészülékként mi is használunk egy-két ilyen eszközt. Azt is hozzá kell tegyük, hogy a drágább, nevesebb eszközök (pl. Bosch, Gutmann, AutoCom készülékek) integráltan tartalmazzák az EOBD diagnosztika lehetőségét is.
A hirdetések között az egyik leggyakoribb, az úgynevezett ELM-327 néven futó eszköz érdekes kombinációja az EOBD és a járműspecifikus diagnosztikának. Nevét az őt működtető mikrochip adja, ami tartalmazza az összes, EOBD kapcsolathoz szükséges kommunikációs protokollt. Kialakításban, árban igen sokféle variációja van. Két-háromezer forinttól lehet kapni, ezek persze kínai másolatok, azonban az eredeti sem kerül többe néhány hamburgernél (alul a képen jobbra).
Kapható egyszerű USB kábellel csatlakoztatható változat, de vannak Bluetooth-os, Wifi-s verziók is.
Természetesen ma már okostelefonnal is könnyedén működtethető ez a kis eszköz.
A hirdetések nagy része EOBD szabványú kommunikációt ígér, azonban ezt a kis műszert nem csupán erre a célra használhatjuk: a működtetéséhez szükséges szoftverből bőséggel találunk az interneten, ingyenes és fizetős változatok tucatjait tölthetjük le, ezek közül több járműspecifikus szoftvert is találunk, azaz olyan lehetőségeink is lesznek, amik EOBD szabvánnyal nem elérhetőek.
Mondhatnánk azt is, hogy az ELM-327 az autódiagnosztikában a "nyílt forráskód” forradalmát hozta el, hiszen az egyszerűen programozható készüléket az amatőrök és hobbisták is nagyon gyorsan megkedvelték, és írtak rá szabadon felhasználható szoftvereket. Lássunk pár profibb alkalmazást, ami képes ELM-327 hardveren keresztül járműspecifikus diagnosztikára!
ForScan: www.forscan.org
Ez a kis program Ford és Mazda gyártóspecifikus kommunikációt ígér. A készítők weboldaláról ingyenesen letölthető. Az oldalon emellett telepítési, beállítási dokumentációk, valamint egyéb hasznos írások segítik a felhasználókat. Ezeken kívül még egy fórum is van, ahol az oldal üzemeltetői és gyakorlott felhasználók segítenek az elakadt egyéneknek.
A program használata nem bonyolult, azonban azoknak, akik nincsenek tisztában az egyes rendszerek neveivel, rövidítéseivel, nehezebben átlátható. Szerencsére a kezdő képernyőn a csatlakozás során a program automatikusan megkeresi az egyes rendszereket, melyeket mind a rövidített nevén, mind a teljes nevén megnevez, így már jóval könnyebb kitalálni a későbbiekben, hogy a rövidítés mit takar. Ha mégis elakadnánk, ide visszakattintva bármikor megnézhetjük.
A kezdőképernyőn a csatlakozás során az egyes rendszerekben található hibakódokat is azonnal a szemünk elé tárja a program, így látható, hogy hol lehet probléma. Itt már láthatóak a különbségek az EOBD és a járműspecifikus kommunikáció között. Míg az EOBD szintű kommunikáció során csak a képen látható hetedik sort kapnánk hibakódnak (DTCs in OBDII: P0420-C), addig a járműspecifikus diagnosztika egyrészt mutat egyéb hibakódokat is, melyek EOBD szinten nem relevánsak (képen a tizedik sor: DTCs in PCM: P0420, P0460), valamint egyéb rendszerek is elérhetők, például az ABS, a légzsák (RCM), vagy a műszerfal (HEC).
A talált hibakódokról részletesebb információ is elérhető. Itt a hibakód szövege mellett egy egyszerűsített leírást is kapunk a hiba lehetséges kialakulásáról, valamint egy listát a lehetséges okokról.
Diagnosztizálásnál sokat segít, ha megfelelő soros paramétereket tudunk vizsgálni. Még nagyobb segítség, ha láthatók azok az értékek, melyeket a vezérlőegység szeretne elérni, például a turbónyomás célértéke. Az alábbi ábra nagyon jól szemlélteti az EOBD és a járműspecifikus diagnosztizálás különbségeit.
Szürkével az EOBD, feketével a járműspecifikus paraméterek vannak jelölve. Beszédes kép, jól mutatja a diagnosztizálási lehetőségeit a két csatlakozási módnak.
A kívánt információk megjelenítésére többféle lehetőség is van. A táblázat nézetben alfanumerikus formában jeleníthetünk meg adatokat, de megtalálható a grafikonos ábrázolás is. Természetesen nem várhatunk oszcilloszkóp felbontású információt, azonban visszanézhető, emiatt rövid ideig tartó változást jobban észrevehetünk.
Gyártó szintű kommunikáció lévén az egyszerű hibakód olvasás és paraméterlista megjelenítés mellett lehetőségünk van beavatkozó tesztek, valamint különböző kódolási folyamatok elvégzésére is. Ez az a mélység, ahol az EOBD szint már végleg elvérzett.
Az egyes alkatrészek működésének ellenőrzéséhez lehetőségünk van "megkattogtatni” az adott alkatrészt. Azonban ezek használatát, csak kellő elővigyázatosság mellett ajánljuk azoknak, akik mélyebben értenek a diagnosztikához és tudják, hogy mivel mit szabad.
Könnyen okozhatunk kárt járművünkben egy átgondolatlan beavatkozással.
Ugyanez fokozottan vonatkozik a kódolásra. Ezt már tényleg csak szakembereknek ajánljuk, hiszen itt az egyes rendszerek konfigurálásához egyrészt szakértelem, másrészt megfelelő körülmények kellenek. Ha például egy ilyen művelet közben lemerül az akkumulátor, könnyen "téglát” csinálhatunk a programozott vezérlőegységből, ami több százezres kár is lehet.
Összesítve, ez a kis ingyenes program sokszázezres diagnosztikai készülékek tudásával vetekszik. Bár nem fedi le tökéletesen a Ford és Mazda típusokat, a készítői láthatóan folyamatosan frissítik és szélesítik a palettát. Mindezt teljesen ingyen.
Ez az, aminek a nagy műszergyártók nem tudnak őszintén örülni.
Fiat MultiECUScan: www.multiecuscan.net
Olasz autók gyártóspecifikus diagnosztizálására készült program. Van ingyenes változata is, mely korlátozásokkal használható, azonban 50 Euróért (azaz: aprópénzért!) megvásárolható a teljes verzió. Itt is elérhetőek a legkülönbözőbb segédanyagok a weboldalon és itt is van fórum az elakadtaknak. Apró kis meglepetés, hogy Suzuki néhány típusa is megtalálható a repertoárban, bár még igen kevés, de valószínűleg növekedni fog a száma.
A csatlakozáshoz ennél a programnál ki kell választanunk autónk típusát, és a diagnosztizálni kívánt rendszert. Sikeres kapcsolat esetén a ForScan-hez hasonló elven működő felület fogad minket. Hibakód olvasás, ahol a hiba kódja és szövege mellett egy kis szöveges leírás található a hibásnak vélt elem működéséről és a hiba lehetséges kiváltó okairól, valamint ú.n. Freeze frame adatok, melyek a hiba pillanatában néhány egyéb paraméter rögzítésével próbál segíteni a probléma feltárásában.
A diagnosztizáláshoz szükséges lehetőségek itt is megtalálhatók. Az élőadat megjelenítés, aktuátor teszt, kódolási lehetőség mind-mind egy gyártó szintű diagnosztikai készüléknél alapvető feltétel. Nézzünk néhány izgalmasabb funkciót.
Szervíz intervallum visszaállítás
A mai autók mindegyike jelzi, ha eljött az idő a következő szervizelésre. Már tudhatjuk, hogy ilyenkor a megfelelő karbantartáson kívül ezt a figyelmeztetést is alaphelyzetbe kell állítani. Míg régen ezt a műszerfalon néhány gombnyomással el lehetett végezni, ma már ehhez is diagnosztikai készülék kell.
Bizony, bizony, olcsó diagnosztikai programunk ezt is tudja. Nem árt azonban leszögezni, hogy vannak autótípusok, többek között a részecskeszűrős dízelek, ahol nem elég a műszerfali jelzést visszaállítani. Ha csak ezt tesszük meg, a későbbiekben problémáink lehetnek.
Injektor kódolás
A mai, common-rail injektorok nagyon pontos gázolaj mennyiséget kell adagoljanak. Ehhez a motorvezérlő egységnek pontosan kell ismernie az injektorok szállítását, ami a gyártási szórás miatt eltérő lehet. Emiatt minden porlasztót gyártáskor bemérnek és egy kóddal látnak el, ami tartalmazza az adott porlasztó paramétereit. Ezeket a kódokat porlasztó csere esetén (ill. felújítás után az újonnan generált kódokat) az ECU-nak meg kell adni.
Injektor csere, vagy felújítás esetén jöhet jól ez a funkció, de nem árt tudni, hogy az adott rendszer hogyan számozza a hengereit. Hibás programozás esetén a motor működése érezhetően rosszabb lesz.
A MultiECUScan, ahogy a fent bemutatott néhány példa is mutatja, szintén képes a gyártó szintű kommunikációra. Ezzel a programmal és egy ELM-327 interfésszel nagyon mélyen belenyúlhatunk az autók vezérlő készülékeibe.
Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy kellő hozzá nem értéssel hatalmas károkat tudunk okozni, ezért fontos, hogy tudatában legyünk minden beavatkozás esetleges következményeinek. Kellő ismeretek, felkészültség nélkül ne fogjunk bele semmilyen beavatkozásba, inkább bízzuk szakemberre.
A mi meggyőződésünk az, hogy a legmegbízhatóbb hardver mindig az eredeti. Hardveres megbízhatatlansága miatt programozásra, kódolásra, kínai klónokat nem ajánlunk. Egyébként is, ha az eredeti hardver is olcsó (márpedig az), akkor mi indokolná a gyengécske klón beszerzését?