Hogy is van ez? 42. A villamos Mustang újratöltve...
Hogy a Ford mennyire komolyan gondolja, hogy az elektromos hajtás fejlesztése - tetszik, vagy nem - a gyártóóriás létérdeke, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy az új platformra épülő Mustang E-Mach 2019-es bemutatása óta ez idő szerint már (legalább) öt teljesítményszinttel került piacra. Nem biztos, hogy a nagy gyártók a súlyos dollármilliárdokat felemésztő intenzív fejlesztéseket örömittasan, dalolva lépik meg, ez mára szinte a "lenni, vagy nem lenni" kérdése. A Nissan például épp most jelentette be: 2030-tól kizárólag elektromos hajtású gépkocsikat hoznak Európába...
Csupán érintőlegesen, az eddigi paletta:
-198 kW, 269 Le 430 Nm, akku: 76 kWh, AWD, megtehető elméleti hatótáv: 440 km (ezt az adatot kéretik végig nagyon óvatosan kezelni)
-216 kW, 294 Le 430 Nm, akku: 99 kWh, hátsókerék hajtás, elméleti hatótáv: 600 km
-258 kW, 351 Le 580 Nm, akku: 99 kWh, AWD, elméleti hatótáv: 550 km
-GT. 465 Le, 850 Nm, 98,8 kWh akku, elméleti hatótáv: 490 km, 5 mp.-nél rövidebb gyorsulási idő 0-100-ig
-GT. 358 kW, 487 Le
Úriember nem csibész, és tartja is a szavát- ez volt az első gondolatom, amikor Frankye ígéretéhez híven szép csendben begurult hozzánk az újabb, mostanában átvett Mustang E-Mach kocsijával.
Második gondolatom: ez a kocsi mennyivel jobban mutat ebben a színben, mint a korábbi fehér volt...
Azt hiszem, az autós társadalom nagyobb része mára túljutott a kezdeti szörnyülködésen, amit a névválasztás váltott ki. Lépjünk ezen túl, ez egy alacsony hasmagasságú crossover, ami ebbe a színbe öltöztetve ("Cyber Orange") ráadásul nagyon mutatós is.
A most "trendi", erősen megosztó (sokak szerint botrányosan rút) crossover formavilágot alapul véve (szerintünk) mindenképp a szebbek között van ez a design. Némi optikai játékosság: a tetőív hátrafelé látszólagos erős esése csak a szemnek szól, a hátul ülők fejterét nem áldozták be a látvány oltárán. A térérzetet -itt- ráadásul tovább javítja az üvegtető. Tetszik.. A kecske is kicsit jóllakott, valamennyi a káposztából is maradt. Azért ne felejtsük el, ez egy súlyos egyéniség, nehéz vas, ennek minden előnyével, és nyilvánvaló hátrányával. Nem mellesleg az Euro NCAP vizsgálat / törésteszt eredménye: öt csillag.
A korábban dióhéjban bemutatott Mustang E-Mach 269 lovas teljesítménye, úgy vélem, normál használatra "több, mint elég". De, mint írtuk is, ennek a kocsinak a célközönsége nem az a praktikumot kereső tömeg, amelyik csupán a közlekedési eszközt látja az autóban. Ez egy erősen rétegautó, ahol a célkeresztbe az örömautózást, a kemény, sportos vezethetőséget helyezte a gyártó. Nos, itt van ez a friss példány a maga 351 lovas teljesítményével, 580 Nm nyomatékával. Ez a "több, mint elégnél" is több, normál használatra felesleges, viszont - mint tudjuk - az élvezetes örömautózáshoz minél több paci van, annál jobb :-D És ettől még van ám feljebb is :-)
Nincs miről beszélni, brutális gyorsulásokra képes a paripa. A fékrendszer partner a sportos, kemény vezetési stílushoz, a fékhatás lenyűgöző, (és van még feljebb is: a GT Extended Range Brembo fékjei), az adagolhatóság viszont nem annyira megnyerő. Érdekes módon, egy másik, ugyanilyen autóban pl. egy fekvőrendőrön áthajtva a futómű - főleg hátul - kellemetlenül kemény volt, itt, - bár provokáltuk - ezt nem tapasztaltam.
Az autó kényelmes, van tér bőven, az ülésekre sem lehet panasz, bár a Mondeo Vignale AGR minősítésű hűtő-fűtő-masszírozó ülései azért jobbak. Az ergonómia alapvetően rendben, mindamellett az óriási kijelzőt nem annyira kényelmes kezelni, és -csodák holnaptól- a kezelését bizony szokni kell. A Bang and Olufsen "zajkeltő" rendszere pazar, előző cikkünkben áradoztam róla. A csomagtér hátul meglehetősen szerény, elől még ettől is szerényebb:-)) De hát ezt nem is cuccolásra találták ki.
A vezető közvetlen látókörében lévő kisebb méretű display csak a legfontosabb információkat hordozza. Pont így jó... A nagy kijelző viszont nagyon informatív, ez a részlet a fogyasztást mutatja, ami esetünkben éppen 20,0 kWh 100 kilométerre vetítve. Ha beleszámítjuk a töltési veszteséget, a téli időjárást, a fűtést, a klímahasználatot, időnkénti virgonckodást, (de nem állandó nyomulást) akkor valószínűsíthető a 25 kWh körüli, vagy alatti eredmény, amiből kalkulálhatók a töltés költségei, másrészt a teljesen feltöltött akkuval biztonsággal megtehető (szerintünk méltányolható, de nem túl acélos) távolság.
A nagy kijelző látványos grafikai elemeket tár elénk, ez például a klímáé. Az viszont nehezen érthető, hogy a tolató kamera képe miért annyira nagyon zsengécske, mint amilyen.
Tökéletes, mindenkinek mindenben megfelelő autó persze nincs. Ez sem az.
De: ebben a műfajban soha rosszabbat!
Végül egy-két kis jópofa geg a vadlóval kapcsolatban (nem saját fotók)
Az öntvényen Elektromos pacik laknak itt, illetve sötétben a kocsihoz közelítve az aszfaltra vetített lovacska.
Acélos paripa a javából :-)
A legvégére két aprócska szösszenet:-)
Már ez a teljesítményszint is meghaladja a legtöbb autós képességeit. És, ugye, csupán szándék és pénz kérdése egy jóval tökösebb beszerzése. Tizennyolc évesen, kétnapos jogosítvánnyal, nulla tapasztalattal vezethető... Elég gáz, és elgondolkoztató....
Friss hír így október végén: egyelőre elmarad a várt piaci siker, nem fogy annyira a villamos Mustang, mint amivel a Ford számolt. Kicsit nyirbáltak az árból. A kérdés az, hogy ez a lépés mennyire nyitja meg a pénztárcákat...