MŰSZERTESZT XVI: TEXA NanoDiag
Műszerteszt sorozatunk elején, úgy három éve teszteltük a TEXA OBD Log készülékét.
A bevezetőben ezt írtuk:
A TEXA OBD Log kilóg ugyan a sorból, messze nem rendszerteszter, jóval kevesebb annál, mégis érdemes legalább futó ismeretségbe kerülni vele.
Korábban soha nem volt még a kezünkben ilyen apró diagnosztikai eszköz.
Aggodalomra semmi ok: tudása szerencsére nem olyan csekély, mint a méretei...
Erre tényleg igaz: kicsi a bors, de erős.
Most viszont a Szakál-Metál Kft. rendelkezésünkre bocsátotta a TEXA egyik új készülékét, ami már teljes értékű diagnosztikai eszköz. Amikor először megláttuk, rácsodálkoztunk. A mérete nem sokkal nagyobb, mint az OBD Log-é, viszont tudása nagyon sokszorosa annak.
Mivel már a második TEXA készülék tudását firtatjuk, illendő, hogy néhány sort szenteljük az olasz vállalkozásnak, mely információk a forgalmazótól származnak.
A céget 1992-ben alapította Bruno Vianello és Manuele Cavalli kifejezetten járműdiagnosztikai készülékek fejlesztésére és gyártására, központja a Velence melletti Monastier di Treviso városkában található. A TEXA kifejezetten a széles típus lefedettségű, multifunkciós műszerek fejlesztésére helyezte a hangsúlyt.
Első diagnosztikai műszerüket Axone néven 1992-ben mutatták be. A nagy áttörést a piacon az 1999-ben bemutatott Axone 2000 hozta meg. Ez volt az első készülék, amely az interneten keresztül képes volt csatlakozni a cég szervereihez és onnan a készülék használója technikai információkat, szoftver frissítéseket tudott letölteni.
Ezek után nézzük, mit tud a világ (ma) legkisebb méretű diagnosztikai interfésze?
Mérete 70 x 48 x 24 mm, tömege 32 g. Úgy gondoljuk, hogy ezt a méretet már jelentősen csökkenteni nem is igen lehetne, az EOBD csatlakozó mérete adott. (Az itt eltöltött két hete alatt így is nemegyszer keresnünk kellett, merre bujkál.)
A NanoDiag vásárlásakor vagy a Texa belépő szintű (IDC4 Basic) szoftverét, vagy ennek a tartalmát kibővítő
IDC4 Plus verziót választhatjuk.
A NanoDiag áramellátása a diagnosztikai csatlakozón keresztül történik, és Bluetooth kapcsolatban van a PC-vel, a gyártó szerint ez 30 méterig működik megbízhatóan, ami bőven elég.
De lássuk a medvét. A felhasználót a geometriai méretnél sokkal jobban érdekli, hogy milyen az eszköz lefedettsége, milyen feladatokat tud vele megoldani, és milyen a készülék sebessége, használhatósága.
Impozáns látvány az IDC4 főmenüje, ennyi különböző funkció általában nem áll rendelkezésünkre a többi diagnosztikai szoftver esetében, persze gyorsan kiderül, hogy a lehetőségek egy része feláras, azaz még IDC4 Plus verzióban sem aktív, ezeket szükség esetén külön meg kell rendelni. A "Diagnózis" menü nem szorul magyarázatra, de mit jelent a többi? Lássuk sorban!
Az eszközök menüben azokat a Texa készülékeket kezelhetjük, amiket a diagnosztikai eszköz mellé opcionálisan megvásárolhatunk, ilyen például a gázelemző, oszcilloszkóp, jelgenerátor, stb. Hasonlóan, a "Próbavezetés" fülre kattintva a Texa cég OBD Matrix termékének beállítását és a mentett adatok kiértékelését végezhetjük el.
Ingyenes továbbá többek között az "Ügyfélkezelés" lehetőség, ami a legtöbb készüléknél kiegészítő jelentőséggel bír, az IDC4 esetében azonban komolyan vették a feladatot, és remek keresési, dokumentálási lehetőségeink vannak, az első ilyen megoldás, ami tényleg jól használható.
Ami előfizetést igényel, az az "iSupport" nevű opció (segítségével online technikai segítségnyújtásban részesülhetünk), a "Műszaki oktatás", a "Gyártók csatlakozása" (a Pass-Thru programozáshoz szükséges felületek), ill. olyan kiegészítő funkciók, mint a "Szómagyarázat", a "Mértékegység átváltó", ill. a VW-csoport légzsákjainak kódolásához szükséges funkció. (Hogy miért is kell ezek jó részéért külön fizetni, azt nem igazán értjük kristálytisztán. A mértékegység átváltással pl. ha gondjaink lennének, azt a Google másodpercek alatt megoldja.)
Számunkra a lényeg a "Diagnózis", hiszen ez alatt végezhetjük el a járművel való kommunikációt, és itt találjuk meg az IDC4 Plus verzió által biztosított plusz funkciókat.
Miután kiválasztottuk a diagnosztizálandó típust, tárul fel egy ugyancsak megdöbbentő méretű menüsor, és bizony itt is szükség van némi magyarázatra. Az öndiagnosztikai funkció alatt látható TGS3 nem más, mint a "Texa Global Scan" rövidítése, amiben a cég állítása szerint az a forradalmian új, hogy a minden vizsgálható rendszeren átfutó alkalmazás ezt akár néhány másodpercen belül véghezviszi. Ez nagyon kiváncsivá tett bennünket, ezért el is végeztük egyazon gépkocsi tesztelését ezzel a módszerrel a Texával és az AutoCom ADP 186-osával. Az eredmény tényleg meggyőző.
Az IDC4 a vizsgált Renault Megane gépkocsi fellelhető vezérlőegységeit 56 másodperc alatt végigpásztázta, és ahol hibakód volt eltárolva, azt meg is jelölte. Az AutoCom CARS szoftvere ugyanezt 158 (!) másodperc alatt tette meg. Nyilvánvalóan minden típusnál - részben a felszereltség függvényében - más és más időtartamot mérnénk. A TGS3 opció sajnos csak az IDC4 Plus verzióban elérhető.
Több diagnosztikai szoftverrel ellentétben a Texa IDC4 már a diagnózis menüben felkínál az autó karbantartásával kapcsolatos lehetőségeket, így pl. egy kormányszög-érzékelő kalibrálást el tudunk indítani külön a "Beállítások és kódolások" fülre kattintva, és az öndiagnosztikán belül is. Érdekes módon ugyanezt a "Jármű karbantartás" fülre kattintva nem érjük el, más típusnál viszont itt van. Kell némi rutin a szoftver kezeléséhez, és fontos, hogy ha valamit nem találunk a logikus helyen, nézzük végig a menü többi részeit. Lejjebb természetesen megtaláljuk a beavatkozók működtetésére szolgáló "Működtetési tesztek" funkciót is.
Az IDC4 Plus verzió nagy előnye az integrált Autodata funkció, a kapcsolási rajzokat, beállítási és vizsgálati adatokat ebben a menüben találjuk meg.
Az alsó részen látunk még két narancsszínű ikont, az egyik a már említett iSupport, a másik az ugyancsak előfizetéses rendszerben működő "Megoldott hibák" funkció.
Amire talán leginkább kíváncsiak vagyunk, az az élő diagnosztika. A vezérlők megszólítása előtt egy rövid videó segít a diagnosztikai csatlakozó lokalizálásában, majd következik a kommunikáció, melynek sebessége és stabilitása hibátlan. A megszokott funkciók csak néhány pontban térnek el a többi szoftvernél megismerthez képest: egyrészt grafikus paraméterábrázolásról sajnos gyakorlatilag nem beszélhetünk, ami van, az inkább sávdiagramnak nevezhető. Ez csökkenti a műszer használhatóságát a mindennapi gyakorlatban. A másik, ami szokatlan, hogy a szoftver a megfigyelhető élő adatokat a legtöbb esetben két csoportba sorolja: "paraméterek" és "állapotok". Ez véleményünk szerint nem csupán azért nem előnyös, mert a besorolás igen "szubjektív" módon történik, hanem azért sem, mert egy "állapot" és egy "paraméter" nem figyelhető meg egyszerre. Nagyon reméljük, hogy a Texa ezt az átgondolatlanságot minél hamarabb orvosolja.
Erre pedig jó esély lehet, a szoftver gyakorlatilag állandóan frissül, a nálunk töltött két hét alatt majdnem minden nap letöltött magának egy új frissítést.
Több szempontból is figyelemreméltó a kép. A magyar szöveg néha mintha angol lenne...
A tesztben szereplő Peugeot motorja BMW-PSA közös fejlesztés. Mindkét vezértengely hangolt, de ennél érdekesebb a szívószelepek nyitási magasságának szabályozása, a BMW modelleknél ismert módon. A cél annak a nyomonkövetése, hogy a pillanatnyi üzemállapothoz az ECU által hozzárendelt szelepnyitás milyen pontossággal valósul meg. Ez a feladat például megkövetelne egy oszcilloszkópot valamelyest pótló, használható paraméterábrázolást.
Dávid két Góliát között. Persze, a két másik műszer kijelzővel is bíró, önállóan használható eszköz, a méretkülönbség mégis mellbevágó. De lássuk a lényeget, élőadat-megjelenítés dolgában hogy szerepel a Texa NanoDiag az IDC4-es szoftverrel két komoly versenytárssal szemben.
Jelen tesztünk esetében 12 gépkocsi összesen 36 alrendszerének élőadat-vizsgálatára került sor. Az Autocom 7, a Texa 8, a Gutmann 14 alrendszerrel nem volt "beszélő viszonyban". A Texa NanoDiag ebben az összehasonlításban nagyon hasonló eredményt tudott produkálni, mint egyik etalonunk, az Autocom ADP186. Természetesen, más típusok, más alrendszerek vizsgálata ettől eltérő eredményt hozhatna, a Gutmann naponta bizonyítja: egyáltalán nem rossz készülék.
Végül az árak 2013 október végén:
Nano Diag interfész IDC4 Basic CAR szoftverrel bruttó: 444,500 Ft
Nano Diag interfész IDC4 Plus CAR szoftverrel bruttó: 577,850 Ft
A szoftvernek nincs lejárati ideje.
Visszamenőlegesen bármikor frissíthető az időarányos verzió követési díj megfizetése után.
A Szakál-Metál Kft ezzel a területtel foglalkozó illetékese: Molnár Szilárd.
Elérhetősége: +36-20/283-6525
www.szakalmetal.hu