MŰSZERTESZT XXIV. Launch X-431 EURO PRO
Eddig három Launch gyártmányú kütyüt tettünk nagyító alá, de vajmi keveset írtunk a gyártóról.
A Launch Tech CO Ltd 1992-ben alakult, és két évtized alatt az autótechnikai diagnosztikai berendezések megkerülhetetlen szereplői közé küzdötte fel magát. A mai állás szerint világszerte harminc vállalata van, melyek több mint négyszáz disztribútort látnak el 60 országban. Fejlesztési részlege 350 mérnököt foglalkoztat, tehát nem kispályás gyártóról beszélünk.
"Milyen a diagnosztikai műszer, ha kínai?
Ha van előítéletünk a kínai termékek iránt, ezt most tegyük félre. A szinte ajándék-áron vásárolt, ám két hét után leváló talpú sportcipők, a bódékban primitív módszerekkel gyártott hamisított gyújtógyertyák esete egy teljesen más történet. Összehasonlítások szerint mára a Kínában exportra készült ipari termékek nagyobb hányada a technológia, a felhasznált anyagok minősége, a megmunkálás és összeszerelés tekintetében versenyképes, az ár / érték viszonyuk pedig kedvező."
- írtuk ezt 2011-ben a Launch Diagun tesztelése során. Időközben a kínai (jobb) finommechanikai, elektronikai termékek általános megítélése még kedvezőbb lett, például a mobiltelefonok fotózási képességeit vizsgáló mértékadó laboratóriumok szerint a kínai gyártmányokat évek óta nemigen lehet lelökni a trónról. Most - 2019 nyarán - éppen a Huawei P30 Pro az ügyeletes sztár.
Ezek után nézzük meg, milyennek találjuk a Launch X-431 EURO PRO járműtechnikai diagnosztikai készüléket.
A koffer tartalma bőséges. Csatlakozók, kábelek: nincs hiányérzetünk, az adapterek között minden szükséges darabot megtalálunk, valamint a tabletekhez szokásos micro USB-B adatkábelt és az 1000mAh-s töltőt.
A felhasználói felület alapja egy Lenovo tablet, Android 7.1 operációs rendszerrel és 1,4 GHz-es, négymagos processzorral. 2 GB memória, 16 GB háttértár. Az érintőképernyő mérete 8 inch, felbontása 1280 x 800 pixel. Mért tömege 600 gramm, egyszerű, letisztult design, a fogását szokni kell. Ha mi lennénk a Launch helyében, egy valamivel puhább gumi tokba öltöztettük volna a tabletet, a piros burkolat meglehetősen kemény műanyagból készült.
Az X-431 Pro a vizsgálandó jármű elektronikai rendszeréhez egy bluetooth-os eszközön keresztül csatlakozik, mely a DBScar 5 nevet viseli. A bluetooth nagy mozgásteret ad, hiszen nem kell átkábelezni az utasteret egy próbaút során, itt azonban egy kicsit zavaró, hogy a VCI méretei miatt sok helyre csak egy toldókábellel lehet csatlakoztatni, melynek rövidsége miatt vezetés közben az eszköz sokszor igencsak láb alatt van.
A diagnosztikai funkciót kiválasztva tíz USA-beli, harminc európai, huszonöt ázsiai típus közül választhatunk. Külön szerepelnek a kínai gyártmányok, számszerűen tizennyolcan, ezekre valószínűleg kevés alkalommal lesz szükség. És ez csak a személyautó adatbázis.
Rutinos diagnosztikai készülék használók vagyunk, volt már a kezünkben jó néhány hasonló eszköz. Ami biztos: a gép gyors, a folyamatok fennakadástól mentesen zajlanak le, valahogy az az érzésünk, hogy sokszor tényleg kizárólag az autó, a vizsgált rendszer adottságai szabnak határt a még gyorsabb működésnek.
Új felhasználóknak szokatlan lehet, hogy gyártmányonként különböző a funkciók elérésének a módja, vagyis az adott alrendszerbe belépve a feladatok / lehetőségek más és más módon vannak csoportosítva, beosztva, a kezelés és a működés sokszor nagyon hasonlít a gyári készülékekre. Talán ennek köszönhető az is, hogy ha valamit fel kell tanítani, vagy átkódolni, a készülék tudása sokszor alaposan ráver a többi gépünkre.
Paraméter listában, menüben, egyéb funkciókban alig-alig tapasztaltunk pontatlanságot. Egy hónapnyi aktív használat során talán 1-2 újabb európai autónál voltak hiányosságok, értelmezhetetlen vagy inkorrekt élő adatok. Ezek sajnos több teszterünknél előfordulnak, a szakembernek mindig szkeptikusnak kell lennie és felül kell tudni bírálni a gyanúsnak tűnő paramétereket.
Nagyon kedveljük az "Intelligent Diag" funkciót, ez gyakorlatilag villámgyorsan, az alvázszámból állapítja meg a jármű típusát, így a felhasználónak nem kell típus kiválasztással bíbelődnie. Egy gombot megnyomunk, és már választhatjuk is ki a vizsgálandó alrendszert, funkciót. Ez a lehetőség persze nem mindig működik, régebbi modelleknél bizonytalan, de minél újabb típussal van dolgunk, annál biztosabb az alvázszám felismerése.
Ami még nagyon tetszik:
- elérhető az angol nyelv, ami a fordítási problémák esélyét csökkenti
- gyakori frissítés, egy év szoftver frissítés a csomagban
- egy év használat után nincs több ingyen frissítés, de az eszköz tovább használható
Ami talán kevésbé tetszik:
- a nyomtatás csak akkor egyszerű, ha Launch saját nyomtatóját megvásároljuk, egyébként kissé trükkös, több lépcsőben zajlik
- a védőtok egész a képernyőig húzódik és magas, a képernyő szélénél nehéz ujjal hozzáférni
- nincs kereső funkció a paraméterlistában, így sokszor több száz adat közül manuálisan kell rákeresni az éppen minket érdeklő kifejezésre
- Hibakód törlés nem lehetséges az olvasáskor, külön menüpontból lehet
Összefoglalva elmondható, hogy a készülék néhány apróságtól eltekintve nagyon ütős, és a konkurens termékeket sokszor utcahosszal veri a - sokszor szinte gyártói szintű - programozási, feltanítási képességeivel. Amiben fejlődhetne, az nem is feltétlenül a diagnosztikai tudása, inkább a felhasználói felület optimalizálása, a dokumentáció és a nyomtatás megkönnyítése, reméljük a jövőben a fejlesztők erre is figyelmet fognak szentelni.