Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Hogy is van ez? 33. Rövidtávú, hosszútávú keverékillesztés

Az E85-tel foglalkozó első írásaink óta meglehetősen sok visszajelzést kaptunk e témával kapcsolatban. Bár - aktualitásuk vesztése miatt a bioetanollal foglalkozó négy cikkünket töröltük - a keverékillesztéssel kapcsolatos ismeretek ugyanolyan fontosak ma, mint tíz évvel ezelőtt. A legtöbb kérdés a korszerű motorvezérlő rendszerek adaptív - öntanuló - jellegét érinti. 


Éppen ezért - annak ellenére, hogy máshol is írtunk erről - indokoltnak tűnik bővebben foglalkozni vele. A grafikus megjelenítés segíthet a rendszer működésének megértésében. 



A korszerű motorok képesek valamilyen mértékben adaptálódni - hozzászokni - a megváltozott üzemi feltételekhez. Ilyen adaptáció például, amikor külföldre utazunk, és a külföldi benzin - esetlegesen - más oktánszáma miatt az első tankolás utáni pár kilométer alatt a motor "csörög". A csörgés azonban - jó esetben - hamar elmúlik. 
Elmúlik ugyan, de ehhez egy adaptív előgyújtás szabályzás megléte szükségeltetik. (És persze az, hogy az adaptációs mező szélessége elég legyen a kopogásos égés megszüntetéséhez.) 
Hasonló adaptív szabályzás jellemző a motorvezérlés számos más területén: alapjárat, töltésszabályzás, kipufogógáz-visszavezetés, keverékillesztés, stb. 
 

Egy nagyon egyszerű példa: ha az alapjárati szelepünk az évek során fokozatosan egyre szennyezettebb lesz, értelemszerűen nagyobb nyitási értékekkel kell dolgoznia a vezérlőegységnek. Nyilvánvaló, hogy pl. a klíma bekapcsolására ugyanolyan mértékben kell "továbbnyitni" a szelepet, mint tiszta állapotában, csakhogy nem 10%-ról 30%-ra nyitunk, hanem pl. 60%-ról 80%-ra. Itt a hosszútávú alapjárati adaptáció felelős azért, hogy ne kelljen havonta takarítani az alapjárati eszközt, a rövidtávú illesztés viszont - vegyük észre - ugyanakkora: 20%.

A benzinmotorok keverékképzésénél legtöbbször két alapvető paraméterrel kell tisztában lenni. Az egyik a rövidtávú, a másik a hosszútávú illesztés - avagy adaptáció. A rövidtávú illesztés - nagyon leegyszerűsítve - a pillanatnyi lambdaszonda jel alapján gyors lefolyású beavatkozásokat tesz lehetővé, a hosszútávú illesztés a rövidtávú korrekciós értékek alapján, lassan változik. A hosszútávú korrekció típustól függően jelenthet csupán egy, vagy akár több, "munkapontonként" változó értéket.

  

A befecskendezési idő az {{alapérték} +/- {hosszútávú korrekció} +/- {rövidtávú korrekció}} képlet alapján alakul. 



A korrekciók bemutatására egy olyan, viszonylag egyszerű motorvezérlést választottunk, amely összesen egy hosszútávú keverékkorrekciós paraméterrel dolgozik. Diagnosztikai készülékkel felvettük a legfontosabb értékeket, miközben a keveréket a bemutató kedvéért szándékosan elszegényítettük.

Mindhárom diagramon felül a rövid-, illetve hosszútávú keverékillesztés került rögzítésre, míg alul a lambdafeszültség görbéje látható. 

A kapott diagramok az adott gépkocsinak az adott időben, adott műszaki állapotában történt vizsgálatát tükrözik. 
Másik jármű ilyen vizsgálatának eredményei részleteiben természetesen eltérhetnek ettől, de az összefüggések minden - adaptív motorvezérlő elektronikával ellátott - motor esetében ugyanezek. 


 

A fenti diagram esetében a kurzor előtti szakaszig elszegényítés nélkül működik a motor. A kurzor előtt közvetlenül elszegényítettük a keveréket. Az eredmény: kompenzáció nélküli befecskendezési időkkel a lambdaszonda feszültsége 0V körül, a rövidtávú üzemanyagkorrekció pedig rögtön felugrik - kb 5s alatt - 25%-ra. (A teljes időszakasz kb. 2 perc.) Mivel forgalomban közlekedtünk, nyilván adódott olyan helyzet - pl. tolóüzem, váltások, stb. -, amikor már-már beindulna a lambda-szabályzás, de láthatjuk, hogy a működés közel sem olyan, mint az időszak első kb. 15 másodpercében. 


 

Ezen az ábrán a hosszútávú adaptáció kezdődik el. A hosszútávú keverékillesztés - láthatóan lassan - próbál "utánamenni" a keveréknek: eléri a 25%-os határát. Ha nem 25% lenne a határ, hanem pl. 15% a rendszer már sokkal kisebb problémáknál is hibajelzéssel és gyengeséggel reagálna. Esetünkben még pont beleesünk abba a tartományba, hogy 25% elérése után képes a rendszer aktív lambda-szabályzásra. 


 

Ezen a grafikonon a normál üzem visszaállítása utáni kb. 2 perc látszódik. 
 

Az egy teljesen normális, elfogadható jelenség, hogy a keverékillesztések nem pont nulla közelében működnek. A legtöbb esetben +/- 10, esetleg 15% eléréséig nem is nagyon kell gyanakodnunk komoly problémákra. (Gondoljunk csak a befecskendező szelepek kissé csökkent áteresztő képességére, a légtömegmérő elszennyeződésére, vagy kismérvű tömörzárási hibára, falls levegő szívására...) Ezeknek a paramétereknek pont az a lényege, hogy lehetővé tegyék a rendszer rugalmasságát, alkalmazkodóképességét.

Azt is meg kell jegyeznünk, hogy a legtöbb motorirányító rendszer máshogy gondolkozik: van olyan, amelyik lassabban, másik gyorsabban adaptálódik, eltérnek a határértékek, és más logikával gondolkoznak a hibajelző lámpával kapcsolatban is: van olyan típus, ami a legjelentéktelenebb problémánál kigyújtja a MIL-lámpát, más rendszer viszont esetleg csak a legkritikusabb esetben teszi ezt. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu