Hogy is van ez? 36. Ezt még sokáig emlegetni fogjuk: járványhelyzet a motortérben
Ha sorba kéne állítani életünk legdurvább, legdöbbenetesebb autós hibakereséseit, ez az eset valószínűleg dobogós helyet kapna. Nem fogjuk elfelejteni, mi is sokat tanultunk belőle.
Már a kórelőzmény is viszontagságos: páciensünk - egy dízel 807-es Peugeot - külföldön kigyulladt. A tüzet villámgyorsan eloltották, és mivel csak kis terület volt érintve a sajnálatos esemény miatt, az autó rendbehozatala mellett döntött a tulajdonos. A megolvadt néhány műanyag alkatrész és a - vélhetően a tüzet kiváltó - résolaj csövek cseréje mellett a motortéri kábelköteg javítására is sor került.
Az igazi kálvária csak ezután kezdődött: a négy hengerből ugyanis - konok módon - csak három kezdett el dolgozni. Volt minden. Ráolvasás, kiolvasás, másik motorvezérlő, másik porlasztó, töprengés, felcserélés, kimérés, de semmi kézzelfogható eredmény: az 1-es számú henger mindvégig üzemképtelen maradt.
Több hónap huzavona és tanácstalanság után végül is január első munkanapján megkaptuk az autót házi feladatként. Akkor még azt gondoltuk, hogy kipihenten és tiszta fejjel gyerekjáték lesz a megoldás.
Nem az volt.
Kezdetek
Amit ugye tudtunk, hogy az érintett henger az 1-es. Az autó megérkezésekor viszont két henger nem járt: az 1-es és a 2-es. Az 1-es hengerben a piezo injektor kapacitása volt határértéken, a 2-es hengerben viszont a porlasztó ellenállása volt nagyságrendekkel az elvárt alatt.
Két porlasztót ítéltünk tehát első lépésben bűnösnek, a tulajdonos két másikkal meg is érkezett másnap reggelre.
Kiépítés, beépítés: a 2-es henger már rendben, az 1-es továbbra sem működik.
Az előtörténetekre mindig nagyon oda kell figyelnünk, esetünkben a megelőző szerviz egy jó hosszú, több oldalas levélben részletezte, hogy mikor, mi és hogyan történt az autóval a korábbi évben. A leírás szerint az 1-es és a 2-es henger porlasztóit egyszer már felcserélték próbára. Ez az infó még fontos lesz a későbbiekben.
Bonyolódik
Relatív kompressziómérés, injektorok áramfelvételének vizsgálata, korrekciós tényezők (járásegyenletességi korrekciós értékek) megfigyelése, oszcilloszkópos főtengely jel frekvencia analízis. Január negyedik-ötödik munkanapjára minden eszközt bevetettünk, amit 2020-ban motordiagnosztikai céllal ismerünk.
A főtengely jel frekvenciája árulkodó: az 1-es henger nem működik, egyáltalán.
Végső elkeseredésben - feltételezve, hogy esetleg a hozott porlasztó hibás - felcseréltük az 1-es porlasztót a 3-as henger porlasztójával.
Tetőpont
Az eredmény kiábrándító, mondhatni tragikus: immár megint két henger nem működik, az 1-es és a 3-as. A dolgok rosszabbra fordulásának ugye nincs végső határa.
Ha végiggondoljuk az eddigi cseréket, jogosan arra a következtetésre juthatunk, hogy az az injektor, amelyik valaha, akár csak pár percre is az 1-es hengerhez volt társítva, meghibásodik. Ez magyarázhatná a kezdeti állapotot is, és azt is, miért nem működik az eddig tökéletes 3-ik henger azzal a porlasztóval, ami előtte az 1-esben volt.
Úgy is fogalmazhatunk, hogy az 1-es henger "megfertőzi" valamivel a befecskendezőit, csak az a kérdés, hogy hogyan.
Végkifejlet
Mivel elenyészőnek ítéljük annak az esélyét, hogy szennyeződés kerül pont mindig az 1-es henger porlasztójához, az elektromos oldalra kezdünk koncentrálni. Az injektorok áramfelvételeit aprólékosan célszerű megfigyelni, fontos az áramerősség, az áramalak, az impulzusok hossza, ezeket egyenként és egymással összehasonlítva is szoktuk mérni.
Egy dolgot nem vettünk észre már az első nap: a polaritást.
Piezo injektoroknál nagyon nem mindegy, hogy az injektort "melyik irányba" töltjük fel. Ellentétes irányba kivezérelt piezo porlasztó már az első impulzusnál végérvényesen károsodhat. Mivel normál esetben - a motorvezérlő, a kábelköteg és a csatlakozó által - megadott irányban folyik az áram, nem szoktunk külön foglalkozni az áramirányokkal. Esetünkben viszont korábban javították a kábelköteget, erre igazán gondolhattunk volna már az első napokban is.
Az áram folyási iránya - mint kiderült - az 1-es hengernél ellentétes volt a három másik hengerhez képest. A kábelköteg javításánál a két érintett szálat egyszerűen összekeverték, emiatt az 1-es henger nem tudott működni, ráadásul a felcserélt polaritás miatt az összes injektor tönkrement, amit a kábelköteg javítás óta bármikor az 1-es csatlakozójára rádugtak.
A megoldás első fázisában megcseréltük az 1-es csatlakozó lábait, majd meggyőződve arról, hogy immáron minden hengernél egyforma az áramirány, két további - vélhetően utolsó adag - injektort kértünk a tulajdonostól.
Következő nap a két injektor bekerült a motorba, és egy tökéletesen, egyenletesen járó motort tudtunk visszaadni az ügyfelünknek.
Mire figyeljünk piezo porlasztóknál?
Érzékeny alkatrészekről van szó, a porlasztók tárolása, szerelése és vizsgálata során is körültekintően kell eljárnunk. Soha ne húzzuk le működő motorról a piezo injektor csatlakozóját, és működés közben csakis lakatfogóval vizsgáljuk! A piezo porlasztók kábelezése nagyon sebezhető, a szálakat szigetelésvizsgálóval is célszerű tesztelni, minimális szigetelési hiba is okozhat motorleállást, indítási nehézséget.