Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Látni és látszani: világítsanak a Peugeot 307 CC lámpái is!

 

Sajátos módon csatlakozunk az évente megrendezésre kerülő "Látni és látszani" kampányhoz: méltatlanul kevés cikkünk szólt eddig a járművek világítási rendszereiről. Ezt a hiányosságot megpróbáljuk most pótolni pár érdekes hiba és néhány különleges megoldás bemutatásával.

 

 

Kanyarkövetés, adaptív fényszórók, LED, xenon, LED-mátrix, vakításmentes fényszóró, nappali menetfény - ha a fogalmakkal nem is vagyunk tisztában, egy dologra figyeljünk mindig: legyünk láthatóak elől is és hátul is. Figyeljünk arra, hogy a nappali menetfényünkkel együtt nem biztos, hogy a hátsó helyzetjelző is világít. Szürkületben, esős időben kapcsoljuk fel mindig a teljes világítást az autón!

 

 

 

A fotó két szempontból is tanulságos. Részben a hagyományos, minden fénytechnikai finomságot nélkülöző világítás fényereje össze sem vethető a korszerű megoldásokkal. Másrészt, ha ez az eredendően gyengécske világítás az autónkon még elhanyagolt állapotú is (például bemattult, rosszul beállított fényszórók, kiégett izzók...), akkor közel vagyunk ahhoz az állapothoz, mintha egyáltalán nem lenne világításunk.

 

 

Seat

Magas felszereltség = komoly fénytechnika = költséges javítás. A VW konszern már 10-12 évvel ezelőtt is tudott olyan világítást építeni az autóiba, ami mai szemmel nézve is "haladó" technikának számít: a VW "cornering light" rendszer több, mint 30 komponenst foglal magában: ahhoz, hogy a kanyarkövetés és a magasságállítás tökéletesen működjön, kb. 14-15 bemenő szenzor információja kell, és három darab (!) vezérlőegység dolgozik csak azon, hogy a tompított fény függőleges és oldalirányú kitérése megvalósuljon. (Akit részletesebben érdekel: a J745, a J667 és a J668 jelűek.)    

A haladó technikának azonban vannak árnyoldalai. Egy nemrégiben nálunk javított Seat Leon Cupra egyik első lámpatestében a magasságállítás visszajelzésének áramköre meghibásodott. Az integráltság foka igen magas, külön alkatrészek nem kaphatóak, a komplett lámpatest ára viszont valami egészen hajmeresztő. 

Ha már az áraknál tartunk, egyetlen LED-mátrixos lámpatest egy Q7-es Audihoz cikkünk írásakor másfél millió forint körül mozog. 

 

 

Peugeot 307CC hátsó helyzetjelzői

Az egyik legszebb francia kabrió hátsó világítása biztosan megér egy misét. A fejlesztők ebben a kivitelben LED-es hátsó helyzetjelzést használtak, ami dizájnos és jópofa, egészen addig, amíg működik. Sajnos a karosszériavezérlő egy nem mindennapi módszert alkalmaz a helyzetjelzés ellenőrzésére, ennélfogva gyakran tapasztalunk hibás működést. A vezérlő gondolkodásmódját viszont sikerült jól kiismernünk. Akinek nem működik a hátsó világítása a 307CC-n, keressen minket, tudunk segíteni.

 

 

Jobb kormányos foncsor az Audiban

Néhány motorikus hiba sikeres elhárítása után ügyfelünknek eszébe jutott, hogy hátha van ötletünk arra, miért nem lát sötétben rendesen, és miért villognak rá gyakran a szembejövők. A tompított fényszórók fényerejével nem láttunk gondot, viszont nem kis meglepetésünkre a vetítési profil egészen ellentétesen nézett ki, mint szokványos esetben. Kellett néhány perc, mire rájöttünk: az autót korábbi balesete után Angliából származó bontott lámpatesttekel javították.

Van néhány alkatrész, amit célszerűbb a kontinentális Európából beszereznünk.  

 

 

Csatlakozók

Örök hiba. Attól tartunk, hogy soha nem jön el egy olyan világ, ahol ne fordulna majd elő elektromos komponensek között csatlakozási, érintkezési hiba. A csatlakozó oldali kábelvég hüvely jellemzően szét tud nyílni, ami egyre növekvő feszültségesést okoz, ez természetesen melegszik, és a folyamat végére a csatlakozó "beég". Vannak csatlakozó típusok, amiknél ezt kifejezetten gyakran tapasztaljuk, valamint sok esetben a hagyományos izzóhoz közel elhelyezett csatlakozó vélhetően a hőmérsékleti viszonyok miatt gyorsabban pusztul, mint más helyen tenné. 

Szerelési hibákról se feledkezzünk meg: egészen általános, hogy az izzók ferdén, nem a helyükön vannak, lógnak a kábel végén, ésatöbbi. Persze az izzócsere mutatványok abszurd kivitelezhetetlensége miatt ezen néha egyáltalán nem csodálkozunk.  

 

 

Utólagos LED + zavarjel  

Vannak, akik ellenállhatatlan vágyat éreznek arra, hogy módosítsák az autójukat: ennek a hobbinak az egyik tipikus eredménye a lámpatestekbe szuszakolt, hol szörnyen, hol profin beépített utólagos LED-es fény. Abban, hogy ezek mennyire legális dolgok, nem tudunk állást foglalni. Technikailag viszont van pár szempont, amit vegyünk figyelembe:

- ha nem profi a kivitelezés, a karosszériavezérlő hibát észlelhet, és örökké világítani fog a műszerfalon az izzóhiba jelzés

- ezen felül könnyen kerülhet magas frekvenciás zavarjel a LED meghajtó miatt az autóra, amik néha egészen bizarr hibákat okozhatnak, nem csak a kényelmi rendszerekben, de akár a motor működésében is.

Ez utóbbira példaként ajánljuk figyelmükbe korábbi írásunkat: Rejtély a Fiat Puntoban

 

 

 

 

 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu