Ajánlott szakirodalom
Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy kitűnő hazai szakírók, a szakma jeles ismerői tollából ma már bőséges választék áll rendelkezésre.
A könyvek túlnyomó része azonnal beszerezhető a Maróti Könyvkereskedés és Kiadó Kft.-nél, 1205 Bp. Nagykőrösi út 91.
Tel.: 285-6608
-Dr. Lakatos István - Dr. Nagyszokolyai Iván: Gépjármű-környezetvédelmi technika és diagnosztika I-II.
Felsőoktatási tankönyvek.
-Buzás Miklós - Dr. Nagyszokolyai Iván: Gépjármű elektronika I.
-Dr. Frank Tibor - Dr. Kováts Miklós: Benzinbefecskendező és motorirányító rendszerek
-Dr. Kováts Miklós: Benzinbefecskendező rendszerek
-Dr. Kalmár - Dr. Kováts - Dr. Stukovszky: Turbómotorok és más feltöltő rendszerek
-Dr. Kováts Miklós: Turbófeltöltés alkalmazása járműmotoroknál
-Dr. Emőd István - Tölgyesi Zoltán - Zöldy Máté: Alternatív járműhajtások
-Dr. Kováts Miklós: Common rail a gyakorlatban
-Autótechnika folyóirat. Kiadó: X-Meditor Kft., www.autotechnika.hu
Az Autótechnika főszerkesztője, dr. Nagyszokolyai Iván tollából a 2014-es előfizetési ajánlat mellékletében az alábbiakat olvashatjuk:
"Az Autótechnika, sokak számára ismert jogelődeivel együtt, 2014-ben már a 24. évfolyamát írja. Az Autótechnika több, mint folyóirat, az Autótechnika szakirodalom. A 23 év alatt megjelent szakcikkek száma több tízezer, melyek közül nagyon sokból ma is értékes javítási információt merítenek előfizetőink."
Ezzel teljesen egyetértünk, sőt, nyugodtan állíthatjuk: az Autótechnika hazánkban az egyetlen tényleg szakmai folyóirat az autójavítás, diagnosztika területén. Mindezt méltányos, elérhető áron kapjuk.
A német/angol nyelvű kiadványok közül néhány példa:
-Jörg Schauffele - Thomas Zurawka: Automotive Software Engineering
-BOSCH: Ottomotor-Management
-Werner Zimmermann - Ralf Schmidgall: Bussysteme in der Fahrzeugtechnik
A Common Rail rendszer korábban hihetetlen térnyerését szerencsére a mindennapi gyakorlatban jól hasznosítható szakkönyvek megjelenése követte. A német nyelvűek közül szíves figyelmükbe ajánlanánk H. Günther alábbi munkáját (Krafthand kiadvány).
A szakíró nagyszámú, magyarázattal ellátott oszcilloszkóp-ábrát közöl, ami nagy segítség a rendszer átfogó megismeréséhez.
Feltétlenül meg kell említeni az Autodata javítási technológiákat, adatbázisokat, hozzáférhetőek nyomtatott formában, CD-n, DVD-n.
Célszerű szétnézni az interneten is, sokszor a legváratlanabb helyről jön segítség.
Egy-egy rendszer hihetetlenül áttekinthetetlennek, bonyolultnak tűnhet. Vigasztaljon bennünket, hogy az autó már rég túlhaladta azt a fejlődési szintet, amikor bárki is azt állíthatta magáról, hogy átfogó ismeretei vannak e témában. Már egy adott típust sem lehet igazán egy embernek megismerni, mivel ez elmélyült gépészeti, ugyanakkor - ha lehet - még mélyebb elektronikai ismereteket feltételez, a robbanásszerű fejlődéssel ráadásul szinte lehetetlen lépést tartani.
Képtelenség egyszerre igazán érteni az automata sebváltók számtalan típusához, a metallográfiához, az elektrohidraulikus szintállításhoz, a légkondicionáló rendszerekhez, a Common Rail technikához, a légzsákhoz, ABS-hez, a motormenedzsment rendszerekhez a KE-Motronictól a Trionic-ig, a vezérlők programozásáig, a feltöltők számos típusáig, a tribológiáig és még bőven sorolhatnánk... Ráadásul aki nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy csupán egy-két típussal foglalkozik, még nehezebb helyzetben van. Csak a VW csoport több száz, egymástól eltérő motortípust tudhat magáénak. Egy, mondjuk Fiat típusokban kiemelkedő tudású kolléga korántsem biztos, hogy azonosítani tud minden alkatrészt pl. egy Mitsubishi GDI motorterében.
Véleményünk szerint egyre inkább az a jellemző, hogy a szakembereknek a szakma széles területére van ugyan rálátása, de egy részterületet választanak ki, ahol - szerencsés esetben - igazán komoly tudással rendelkeznek. Itt nagyon igaz: aki sokat markol, az keveset fog. Sajnos el kell, hogy fogadjuk: aki lépést kíván tartani a szinte napról napra változó autóipari technológia elektronikai, gyártástechnológiai kihívásaival, az esetleg más területeken marad le.
Ráadásul mi, akik ebből a szakmából szeretnénk holnap, sőt holnapután is megélni, minél inkább próbáljuk beleásni magunkat a szakma rejtelmeibe, annál hamarabb szembesülünk tudásunk igen csekély voltával.