Egy háromszor is szerencsés autó: DATSUN 280Z
Bár elég sok OT rendszámos autóval hoz bennünket össze a munkánk, csak kevés esetben kapunk heves szívdobogást a kiérdemesült járgányok láttán. Ez viszont azon kevesek közül való. Meg nem álljuk, hogy a szépséget néhány fotó erejéig fel ne villantanánk.
Nyolcadik esetleírásunk kezdő soraiban néhány szóban már bemutattuk a típust, így most ezt itt nem ismételjük meg.
"It Never Rains in Souther California" - Albert Hammond óriási slágere volt 1972-ben. Ez a Datsun 280Z szerencsés volt, hogy 1987-es "születése" után mindjárt Kaliforniába került, ahol, tudjuk, hiszen Hammond megénekelte, sohasem esik az eső.... ami embernek cudar lehet ugyan, autónak lenni viszont királyság. Kevésbé korrodál, ami egy arra hajlamos autónál igazi főnyeremény.
A második nagy mázlija az volt, hogy keveset hajtották, és sohasem törték atomjaira. Eddig összesen 86,700 mérföldet tud maga mögött, ami alig 3,700 km. évente.
Az autó, saját mércéje szerint matuzsálemi kort megérve az öreg kontinensre került. Megint csak szerencséje volt, új gazdája (autós körökben jól ismert vállalkozó), nem sajnálta sem a munkaórákat, sem a sűrű forintbeáldozást az autó csodaszép állapotba hozásának oltárán. Az egyik legszebb állapotú oldtimer, ami valaha is hozzánk került.
Ő az. Szemnek meglátni, szívnek megszeretni egy pillanat műve.
Ez a részlet erősen emlékeztet(het) bennünket a Jaguar 1961-től gyártott E típusára. Szép ez is, az is.
Az amerikai kivitel hosszabb lökhárítója kissé szokatlannak tűnhet, de ez így van egyéb típusoknál is.
Nézhetjük bárhonnan: vonzza a tekintetet.
Beltér: igényesen rendbehozott.
Makulátlan motortér, odafigyeltek a részletekre. A motor új hónolást, gyűrűket, csapágyakat kapott, a kompresszió végnyomás értéke ~10,5 bar. A gyártás idején korszerű L-Jetronic nagyméretű légmennyiség-mérője a bal alsó sarokban.
A felújítás (inkább: restaurálás) a legkisebb részleteket tekintve is alapos volt. Csupán két fotót mutatunk erről.
Hűtők, kürt környezete.
Az olajteknő, váltó környéke. Mintaszerű a felületvédelem az eldugott helyeken is.
Ma már egy jobb középkategóriás bringa kerekeit is tárcsafék lassítja, itt éppen egy japán Shimano. A 280Z hátul még dobfékeket kapott. Csak eltelt időközben közel negyven év....
Reméljük, ez a tényleg aprólékosan, nagyon igényesen felújított Datsun az Önök tetszését is megnyerte.
AUTÓTECHNIKAI ALAPOK
- Korszerű diagnosztika: mechatronika
- A motor mechanikus vizsgálata I.
- A motor mechanikus vizsgálata II.
- A motor mechanikus vizsgálata III.
- A motor mechanikus vizsgálata IV.
- A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic I.
- A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic II.
- A szakaszos benzinbefecskendezés
- A közvetlen benzinbefecskendezés. Erények és még megoldatlan problémák
- Az üzemanyagrendszer
- A befecskendező szelepek
- Az üzemanyag szivattyú
- A motorvezérlő egység, ECU
- Az ECU alapinformációi
- A gyújtás
- A lambdaszonda
- A kipufogó gázok vizsgálata
- Tápellátás, kábelhálózat, integrált biztosítéktáblák
- Az akkumulátor és vizsgálata
- Alapjáratszabályzás, tömegkiegyenlítés
- A szívócső nyomásviszonyai
- A turbó
- A turbó II.
- Korszerű dízel-technika
- Dízel környezetvédelem, részecskeszűrő
- Motorolaj, olajnyomás, olajcsere I.
- Motorolaj, olajnyomás, olajcsere II.
- Olajnyomásról: sokadszor. Mert nem lehet elégszer.
- Korszerű környezetvédelmi megoldások
- Hibakód olvasás, törlés
- A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika
- Időszakos hibák, oszcilloszkóp, párhuzamos diagnosztika
- Ajánlott szakirodalom
HOGY IS VAN EZ?
- Hogy is van ez? 1. Modern motorok diagnosztikája: BMW 550, 650, 750
- Hogy is van ez? 2. Ford 2,3 motor Fordban, Mazdában
- Hogy is van ez? 3. Mercedes 400 CDI motor, 206e km.
- Hogy is van ez? 4. Mercedes 400 CDI motor, 206e km. Folytatás
- Hogy is van ez? 5. Tuningolt Saab motor 303e km-rel
- Hogy is van ez? 6. Egy szolid V6-os Ohioból
- Hogy is van ez? 7. Egyetlen a világon: Volga 3111-4
- Hogy is van ez? 8. Drága csillag: egy huszonöt éves Mercedes W124
- Hogy is van ez? 9. A Mercedes fekete báránya, a W210-es
- Hogy is van ez? 10. Egy Lancia motor 1996-ból.
- Hogy is van ez? 11. Egy Lancia motor 1996-ból II.
- Hogy is van ez? 12. A Citroen HPi magasnyomású szivattyúja
- Hogy is van ez? 13. A Ford intelligens töltése
- Hogy is van ez? 14. Istennők születése, Citroen DS 19, DS 21
- Hogy is van ez? 15. A jó műszaki állapot és annak az ára. 11 éves AUDI A6 1,9 TDI, 303000 km.
- Hogy is van ez? 16. A Toyota és a lean módszer
- Hogy is van ez? 17. Bringaszállítók
- Hogy is van ez? 18. Elmélkedés a kezét csókolomról, és egy pompás Jaguar nyűgjeiről
- Hogy is van ez? 19. VW Golf 1,4 TSI motor
- Hogy is van ez? 20. NOx csapda, kénmérgezés
- Hogy is van ez? 21. Turbó turbó hátán a Saab Z19DTR motorban
- Hogy is van ez? 22. A szakma szégyene. Póluskerék-sztori
- Hogy is van ez? 23. Mennyire bízhatunk a hibakódokban?
- Hogy is van ez? 24. A BMW és az olajcsipegetés
- Hogy is van ez? 25. Álom zöldben és az idő vasfoga: Jag XJ-S kabrió
- Hogy is van ez? 26. Mágneses mezők J. M. Jarre és Chrysler PT Cruiser előadásában
- Hogy is van ez? 27. W221 S Merci: a pazar pénztemető
- Hogy is van ez? 28. A VW 1,4 TSI motor egyik kellemetlen hibája
- Hogy is van ez? 29. A 6 literes BMW motor egyik kellemetlen hibája
- Hogy is van ez? 30. Swirl flaps - jó ha van, de még jobb, ha nincs
- Hogy is van ez? 31. A presztízs ára. BMW 330 C vs Peugeot 407 Coupe
- Hogy is van ez? 32. Tisztán villamos hajtás, Nissan Leaf, 30 kWh
- Hogy is van ez? 33. Rövidtávú, hosszútávú keverékillesztés
- Hogy is van ez? 34. Milyen is az "Év motorja". BMW N54B30
- Hogy is van ez? 35. A két számmal nagyobb zakók esete, avagy a gazdasági totálkár
- Hogy is van ez? 36. Ezt még sokáig emlegetni fogjuk: járványhelyzet a motortérben
- Hogy is van ez? 37. A zöld(ség) két árnyalata, kérdőjelekkel... Nissan Leaf vs. Mondeo Hybrid. I.
- Hogy is van ez? 38. A zöld(ség) két árnyalata, kérdőjelekkel... Nissan Leaf vs. Mondeo Hybrid II.
- Hogy is van ez? 39. Dióhéjszemcsés szeleptisztítás
- Hogy is van ez? 40. Motorvezérlő javítás? Ugyan, minek?
- Hogy is van ez? 41. A kutya ugat, a karaván halad... ez a Mustang meg nem kér benzint
- Hogy is van ez? 42. A villamos Mustang újratöltve...
MAJDNEM PRESZTÍZSAUTÓ
ESETLEÍRÁS
- I. esetleírás: küzdelem Clioval, nem a szerelők álma
- II. esetleírás: Saab 900 2,3
- III. esetleírás, Alfa Romeo GTV
- IV. esetleírás: MB 190E, KE-Jetronic
- V. esetleírás: Ford Focus 2,0
- VI. esetleírás: Saab 900 2,0 Turbo 1984 K-Jetronic
- VII. esetleírás: Lancia Kappa 4.16 2000 Turbo
- VIII. esetleírás: Datsun 280Z
- IX. esetleírás: MB 450 SL, 1976
- X. esetleírás: Porsche 928 5,0 GT 1990-ből
- XI. esetleírás: Citroen ZX, avagy az állatorvosi ló esete Korfuról
- XII. esetleírás: Honda Accord 2.2 i-CTDi
- XIII. esetleírás: egy hibrid vezérlő belülről
- XIV. esetleírás: makacs Golf, hiszékeny javítók, peches tulaj
- XV. esetleírás: Dr. Soros már feladta, mégis meggyógyult Liana
- XVI. esetleírás: Saxo, kis hiba, rossz ötletek, nagy melléfogások
- XVII. esetleírás: Bikatöke pörkölt és Punto ECU csere
- XVIII. esetleírás: Ostoba spórolás, játék az olajjal
- XIX. esetleírás: Sokszor elbuktunk. Végül állva maradtunk. Audi A8 4,2
- XX. esetleírás: Egy Toyota Hiace D-4D álnok kis hibája
- XXI. esetleírás: Dízel hibakeresés másképp. Opel Meriva A 1,3 CDTI
- XXII. esetleírás: kis autó sok kis hibával, Opel Meriva DPF
- XXIII. esetleírás. Mozi a fedélzeten. Egy Passat elgyengülései
- XXIV. esetleírás: Sziréna a motortérben?
- XXV. Esetleírás: Egyedi megoldás ECU-hibára - Hyundai i30
- XXVI. Esetleírás: Elképesztő sztori, valós történet alapján
- XXVII. Esetleírás: Saab 2.2TID és az EGR dilemma
- XXVIII. esetleírás: Tényleg mindig az elektronika a bűnös?
- XXIX. esetleírás: Rejtély a Fiat Punto-ban
- XXX. esetleírás: BMW 318, az elvarázsolt kastély
- XXXI. esetleírás: Honda FRV dízeldiagnosztika: turbó, EGR, légtömegmérő, vagy valami más?
- XXXII. esetleírás: A három rétes és a Ford Fiesta 1.4 TDCi esete
- XXXIII. esetleírás: Mi maradt a betegben?
- XXXIV. esetleírás: Gyengélkedő Passat, inaktív szervókormánnyal
- XXXV. esetleírás: LIN kommunikáció a Ford generátoron
- XXXVI. esetleírás: Mazda MX6
- XXXVII. esetleírás: Az elektronok csodálatos utazása
- XXXVIII. esetleírás: Végül minden végső helyére kerül
- XXXIX. esetleírás. Az arisztokrata Aston Martin DB9 meglátogatott bennünket I.
- XL. esetleírás. Az arisztokrata Aston Martin DB9 meglátogatott bennünket II.
- XLI. esetleírás: ESC és PCA: CAN hiba lokalizálása egy S-Max példáján
- XLII. esetleírás: Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban I.
- XLIII. esetleírás. Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban II.
- XLIV. esetleírás. Vezérlés összerakás célszerszámmal: azt hiszed nem tudod elrontani? - Opel Meriva 1.4T
- XLV. esetleírás. A szakmai alázatra nevelés nagymestere: Ford Mondeo Hibrid
MŰSZERTESZT
- MŰSZERTESZT sorozatunk: a COCOM-listától a bőség zavaráig
- MŰSZERTESZT I. AUTOCOM ADP 186
- MŰSZERTESZT II. TEXA OBD Log
- MŰSZERTESZT III. GUTMANN MEGA MACS 42
- MŰSZERTESZT IV. AVL DIX DRIVE
- MŰSZERTESZT V.: DELPHI DS 350
- MŰSZERTESZT VI.: CARMAN SCAN LITE
- MŰSZERTESZT VII.: TOP AUTOMOTIVE GREAT ADT
- MŰSZERTESZT VIII.: DEC SUPERSCAN 3.
- MŰSZERTESZT IX.: LAUNCH X-431 DIAGUN
- MŰSZERTESZT X: BOSCH KTS 540 / DCU 130
- MŰSZERTESZT XI.: LAUNCH CReader / CRecorder
- MŰSZERTESZT XII.: GM TECH2
- MŰSZERTESZT XIII.: WÜRTH WOW! SNOOPER+
- MŰSZERTESZT XIV: BRAIN BEE b-Touch ST-9000
- MŰSZERTESZT XV: AUTOCOM CDP+
- MŰSZERTESZT XVI: TEXA NanoDiag
- MŰSZERTESZT XVII: GUTMANN MEGA MACS 42 SE
- MŰSZERTESZT XVIII: Egyenfeszültségű tápegységek
- MŰSZERTESZT XIX: ELM-327, az olcsó kütyü
- MŰSZERTESZT XX: HANTEK DSO 3064 PC-szkóp
- MŰSZERTESZT XXI: Smoke Pro Total-Tech füstgenerátor
- MŰSZERTESZT XXII: Autóvillamossági műszerek az USA-ból
- MŰSZERTESZT XXIII. PICO 4425 PC-szkóp
- MŰSZERTESZT XXIV. Launch X-431 EURO PRO
EGYÉB CIKKEK
- Turbó hibakeresés a gyakorlatban - avagy a szétszaladt ménes esete
- Dízel hibakeresés: Peugeot 307 HDI anti-pollution fault
- 3MS gyorsulásmérő: egy eddig nem alkalmazott diagnosztikai eszköz
- Tuningról, gyorsulásról
- Hogyan zajlik, miért drága a motordiagnosztika?
- Tuning őrületek, szerelési melléfogások: ahogy nem (lenne) szabad
- Szarvashibák, hihetetlen tévedések
- Szarvashibák. Kedves osztrák sógorok, ébresztő!
- Alkatrészcsere: gyárit? Utángyártottat? Talán felújítottat? Esetleg hamisítottat? Vagy bontottat?
- Benzinest, vagy dízelt? Gazdaságossági kérdések
- ECOdriving - üzemanyagtakarékos vezetési technikák
- Használt autó vásárlása
- Hogyan nem vettem CLK-t. Bukdácsolás használt Mercik között
- A szép rózsa, és annak tövisei. MB 124, E220
- Aggastyán, mégis ifjú titán
- Hogyan nem vettem Opel Astrát?
- Egy háromszor is szerencsés autó: DATSUN 280Z
- Oktatás az Opel Csergő telephelyén
- Vendégünk volt: Hasza Attila, az Autotechnika tanulmányi verseny nyertese
- Válogatás a mindennapjainkból
- Látni és látszani: világítsanak a Peugeot 307 CC lámpái is!
- Válogatás: kedvenc eseteink 2023-ból
ÚJDONSÁGOK
- XLV. esetleírás. A szakmai alázatra nevelés nagymestere: Ford Mondeo Hibrid
- Válogatás: kedvenc eseteink 2023-ból
- Hogy is van ez? 42. A villamos Mustang újratöltve...
- Hogy is van ez? 41. A kutya ugat, a karaván halad... ez a Mustang meg nem kér benzint
- XLIV. esetleírás. Vezérlés összerakás célszerszámmal: azt hiszed nem tudod elrontani? - Opel Meriva 1.4T
- Látni és látszani: világítsanak a Peugeot 307 CC lámpái is!