MŰSZERTESZT XXIII. PICO 4425 PC-szkóp
Az angol Pico Technology Ltd. több, mint húsz éve gyártja az autós szkópjait, és - mint azt a honlapjukon olvashatjuk - céljuk nem kevesebb, mint a világ legjobb ilyen műszereit előállítani. Az ilyen csöppet sem szerény mondatokat mi szeretjük kellő óvatossággal kezelni, ebben az esetben azonban van egy kis baj.
Nevezetesen az, hogy mi sem ismerünk ezeknél jobbat (most kifejezetten az autós műhelyek, és nem a laboratóriumok számára készített eszközökről van szó).
A gyártó már éppen az ötödik generációs autós oszcilloszkópoknál tart. Mi közel egy évtizede használjuk teljes megelégedettséggel a harmadik generáció egy példányát, miközben jó néhány más gyártmány is előfordult nálunk, próbára, tesztelésre, a kezelője betanítására. Műszerteszt sorozatunkban a kínai Hantek DSO3064 vizslatása során néhány ponton összevetettük saját korábbi Pico 3423 típusú szkópunkkal, és nemigen volt verseny a két készülék között. A Hantek zsengébb tudását persze jóval olcsóbban is kínálta.
És most itt van a legújabb PICO, a 4425-ös, ami két generációval újabb, mint amit eddig használtunk.
Nézzük.
A tíz év használat nem viselte meg a balra látható elődöt. Műszaki szempontból kifogástalan állapotú, esztétikai állapota pedig - korát tekintve - több, mint korrekt.
Az új, 4425-ös típus külsejét tekintve esztétikus, minden felesleges sallangtól mentes. Az alapkivitelben gumi borítás jól védi a készüléket, praktikus, az elődmodelleknél a védőborítást extraként kellett megvásárolni. Felhasználó-barát megoldás: a műszert egy kampó segítségével akár a motortérbe is lógathatjuk a mérés ideje alatt, ha a jármű álló helyzetében vizsgálódunk. Így már csak a számítógép rögzítésére kell ügyelni.
Miben tud többet az új modell a korábbi szkópunknál?
Elsősorban közel tíz év fejlesztési eredményeivel. Akiket a készülék pontos paraméterei érdekelnek, azok a Pico honlapján erről nagyon részletes leírást találnak. A lényeges pontokat megpróbáljuk összefoglalni:
- 20 MHz sávszélesség
- 4 egymástól független csatorna (erről még részletesebben lesz szó)
- maximálisan 400 MS/s mintavételi ráta (másodpercenkénti mintavételek száma)
- maximálisan +/- 250V feszültségig feszültségosztó nélkül használható
- USB 3.0 használatával az eszközben rejlő lehetőségek még jobban kihasználhatóak
Digitális oszcilloszkópoknál a mintavételezések számát szokták döntő jelentőségűnek tekinteni, amikor a készüléket tesztelik, ez valóban az egyik legfontosabb paraméter. A maximálisan 400 MS/s azt jelenti, hogy egy csatorna használatánál a készülék körülbelül 400 millió mintát vehet másodpercenként. Ez rengeteg. Az autószervizek mindennapjaiban ez a mintavételi ráta sokkal több, mint elegendő, gyakorlatilag a ma legkorszerűbb, leggyorsabb buszhálózati jelek is nagyon jól vizsgálhatók ezzel a mintavételi rátával. Amivel a Pico 4425 egy kicsit még rátesz egy lapáttal, az az elképesztő belső memóriája: a leírás szerint a belső buffer 250 millió mintavételt tud tárolni, ez a 3423-hoz képest nagyságrendekkel több. Ha ehhez hozzávesszük az USB3.0 kompatibilitást, akkor tényleg érvényt szerezhet magának az az állítás, hogy a világ egyik legjobb ilyen műszerével van dolgunk.
Adódhat a kérdés, hogy ha összesen "csak" 250 millió mintavételi eredmény fér el a műszer belső memóriájában, akkor hogyan tud másodpercenként 400 millió mintát venni? Mi történik a maradékkal? A megoldás az, hogy nem mindig, nem minden beállításnál érjük el a 400 MS/s rátát. A szkóp ugyanis mindig az aktuális beállításokhoz igazítja a mintavételi rátát, ráadásul mindezt nagyon praktikusan végzi. Vegyünk egy példát: egy csatornát 1 másodperc/osztással veszünk fel, a teljes ablak így 10 másodpercnyi felvétel. A mintavételi ráta ebben az esetben csupán 10MS/s! (Azt is hozzá kell tennünk, hogy a 10MS/s is nanoszekundumos nagyságrendű mintavételi gyakoriságot jelent.) Ha viszont 100 mikrosec/osztást választunk, a teljes ablak mindössze egy ezredmásodperc, a készülék hozza a 400 MS/s mintavételi rátát, mert bőven belefér a memóriába a teljes ablak tartalma. Ez így furcsán hangzik, és valóban kompromisszum születik, viszont ez a Pico nagy erőssége, hogy a készülékben tárolja az adatokat, a képernyőre valós időben csak "előzetes információ kerül", így nincs késedelem, akadozás, csúszás. A részletekért pedig - ha szükséges - a felhasználó természetesen megállítás után használhatja a nagyító funkciót.
Méréstechnikai, használati szempontból az egyik legfontosabb újítás a független bemenetek kérdése. Az új generációban ugyanis a csatornák referenciapontjai (szakszerűtlenül a BNC "földek") nincsenek egymással összekötve. Sőt, nincsenek semmilyen fix ponton, nem úgy, mint a korábbi szkópoknál, ahol egymással és még az USB földdel is össze voltak kötve. Az új készülék más gondolkodásmódot kíván, itt van lehetőségünk arra, hogy akár minden csatornát más referenciához képest mérjünk. Például mérhetjük a generátor 30-as pontját az akkumulátor pozitívhoz képest, vele egy időben a másik csatornán pedig akár mérhetjük az egyik lambdaszonda jelszálát a másikhoz képest, ha így van hozzá kedvünk. (Az egyetlen korlát, amit be kell tartanunk: a csatornák referenciapontjai között nem lehet nagyobb különbség, mint 30V.) A független csatornák használata egyrészt nagyon jó, mert sokszor megspórolunk vele erőforrásokat, egyúttal nagy fegyelmezettséget is kíván attól, aki a "régi" Pico szkópokhoz szokott hozzá.
Meggyőződésünk, hogy a Pico egyébként alapvetően nem az oszcilloszkópjaival, hanem a túlzás nélkül zseniálisnak nevezhető szoftverével, kiemelten az autós szegmensnek szánt Pico Automotive és Pico Diagnostics szoftverrel lopta bele magát a javítók szívébe. Már több cikkünkben foglalkoztunk azzal, hogy mennyire jól kihegyezték a fejlesztők az Automotive programot az időszakos hibák keresésére: a felvett jelalakokat utólagosan elemezhetjük, nagyíthatjuk, menthetjük, nyomtathatjuk, ebben a formájában sokan inkább adatgyűjtőnek használják a műszert. A javítók körében az Automotive-val használható "Waveform Library" is nagy tetszésnek örvend, hiszen a világon sok ezer felhasználó által feltöltött jelalakokat típusra bontva tudjuk keresni. Matematikai csatornákat tudunk létrehozni, maszkokat használhatunk, nagyon jók a kurzorok, sorolhatnánk a remekül használható funkciókat. Ezeket természetesen a korábbi szkópokkal is elérjük, most lássuk mit tud a szoftver az új, 4425-ös készülékkel ezen felül!
Az egyik újdonság az ún. "ConnectDetect" funkció, ami remélhetőleg csökkenteni tudja a mérési hibák számát. Az elektromos méréstechnikában jól ismert "érintkezési hibák" az autós méréseknél még inkább előfordulnak, gondoljunk csak a menet közben végzett mérésekre: hiába van meg a legjobb mérőcsipesz, ha egy kanyarban vagy egy úthibánál instabillá válik a mérőkábel érintkezése, könnyen félrevezethetjük magunkat. Erre lehet megoldás a ConnectDetect, ami a kiválasztott csatornákat vizsgálja, és látványosan pirosra vált, ha az adott mérőcsipesz kiesik a helyéről.
Mind a három kiválasztott csatorna mérőkábele határozottan "rajta van" azon a ponton, amit mérünk, nincs csatlakozási hiba. A 4425-ös szkóp vázának homlokrészén egyébként piros LED-ek is figyelmeztetnek, ha a kapcsolat lebegővé válik.
A másik újdonság az autós méréseknél talán kevésbé fontos: továbbfejlesztésre kerültek a trigger funkciók is, a 4425-össel több triggerelési módból tudunk választani, és a trigger feltételek beállításánál is bővültek a lehetőségeink. Megjelent pl. a "gyors trigger" lehetőség, ami röviden annyit jelent, hogy lehetőségünk van olyan felvételt készíteni, ami az indítási esemény után a belső memória megteléséig vagy általunk megadott számban rögzíti az eseményeket, az adatok viszont nem kerülnek kijelzésre, csak a folyamat legvégén. A képernyőváltáskor szükségszerűen egyébként jelentkező "adásszünet" tehát elmarad, így minimalizálhatjuk az elveszett adatok mennyiségét.
Igazi csemege az ínyenceknek: soros adatforgalom dekódolása a Pico Automotive szoftverbe integrálva. Tényleg működik, bár csak évente egyszer van rá szükségünk. Egy CAN vonal üzeneteit láthatjuk dekódolva, a szoftver amúgy 17 (!) féle soros kommunikációs rendszert ismer (I2C, LIN, stb...).
Mivel kifejezetten autós felhasználásra kifejlesztett műszercsaládról van szó, számos olyan egyéb lehetőségünk van, ami meggyorsítja, megkönnyíti a hibafeltárást, diagnosztikát. Ilyen például a Pico Diagnostics alkalmazás, aminek segítségével relatív kompressziót tudunk mérni, vagy pl. kiértékelhetjük az akkumulátorunk, generátorunk működését.
Relatív kompresszió mérés eredménye. Az eljárás lényege röviden: a szoftver az önindító áramfelvétele alapján állapítja meg a hengerek egymáshoz viszonyított mechanikai állapotát. Oldalunkon ezzel több helyen is foglalkozunk.
Az akku állapotának teszteléséhez árammérő lakatfogó szükséges.
A szoftvert magyar nyelven használjuk, a menüpontok, ill. a súgó nyelvezetének "magyarítása" szokatlanul korrekt, szakszerű, nagyobb hibákat nem találtunk. Ezt értékelni fogja minden olyan felhasználó, aki egyéb autós programokban értelmezhetetlen magyar mondatok tömegével találkozik, és nincs birtokában olyan szintű angol, vagy német nyelvtudásnak, hogy meg tudná kerülni a magyarra fordítás szarvashibáit.
A készülék megvásárolható minden tartozék nélkül is (pontosabban: egyetlen, a PC-vel összekötő USB 3.0 kábellel), de igény esetén négy féle kit közül is válogathatunk, ez idő szerint létezik Starter-, Standard-, Advanced-, és Diesel kit. Persze lehetőség van a nagyszámú kiegészítőből, tartozékból egyéni igények (és pénztárca vastagság) alapján külön-külön is összeválogatni a nekünk leginkább megfelelőket.
Nézhetjük jobbról, nézhetjük balról: ez a szkóp autós felhasználásra egyszerűen kitűnő. Nehéz lenne fogást találni rajta. Aki komolyan foglalkozik diagnosztikával, az nem nélkülözheti az oszcilloszkópot. Ha csak egy készüléket enged a költségvetés, akkor a legjobb ajánlat ez. Ha nagyon számít az ár, akkor ennek a kétsugaras változata, annak a típusjele: 4225.
Forgalmazó: Global Focus Kft., www.globalfocus.hu
Cikkünk megjelent az Autótechnika 2016 áprilisi számában is.