MŰSZERTESZT IX.: LAUNCH X-431 DIAGUN
Azt már régóta tudjuk, hogy Kína autógyártó nagyhatalom lett, sőt, a világon a legtöbb gépkocsit előállító ország, bár - többségünk - még sosem ült kínai autóban. (Elgondolkoztató: Kína pl. 2010-ben 11,147,461 személygépkocsit gyárott, 35%-kal többet, mint 2009-ben. Japán termelése 2010-ben 9,276,569 db volt, és 20%-kal haladta meg az előző évet. Forrás: Automobil Revue.) Kína a járműdiagnosztikai műszerek piacán is jelen van, legismertebb márkájuk a Launch.
Milyen a diagnosztikai műszer, ha kínai?
Ha van előítéletünk a kínai termékek iránt, ezt most tegyük félre. A szinte ajándék-áron vásárolt, ám két hét után leváló talpú sportcipők, a bódékban primitív módszerekkel gyártott hamisított gyújtógyertyák esete egy teljesen más történet. Összehasonlítások szerint mára a Kínában exportra készült ipari termékek nagyobb hányada a technológia, a felhasznált anyagok minősége, a megmunkálás és összeszerelés tekintetében versenyképes, az ár / érték viszonyuk pedig kedvező.
A DDC Diagnosztikai és Diesel Centrum szívességéből módunk volt tesztelni a Launch talán legelterjedtebb ilyen készülékét, az X-431 család Diagun modelljét.
A készülék két műanyag hordtáskával érkezett.
A piros színű tartalmazza a SmartBox névre keresztelt interfészt és a PDA-t, a sárga kofferben járműspecifikus csatlakozókat találunk, nem is keveset. A speciális csatlakozók ilyen bőségével eddig egyetlen teszternél sem találkoztunk, ez a Carman Scan ilyen tartozékait is felülmúlja.
Műhelybe tervezték: a PDA-t külső gumiköpeny védi a sérülésektől. Aki már használt PDA-t, annak nem fog gondot okozni a készülék kezelése. A 4,3"-os, 240x320-as LCD érintőképernyő fényereje igen meggyőző, az akkumulátor átlagos üzemideje ugyancsak. A SmartBox-ban nincsen beépített akkumulátor, a kommunikáció USB ill. bluetooth alapú.
A vizsgálható típusok száma aránylag magas: 38 márka közül válogathatunk a menüben, az európai és távol-keleti felhozatalban szerepel pl. a Ssangyong, vagy éppen a Jaguar is.
Bekapcsolást követően a PDA bootolása másodpercek alatt megtörténik. A szoftver kezelése elképesztően egyszerű, a felajánlott szolgáltatások kizárólag a diagnosztikára szorítkoznak: ügyfélnyilvántartó alkalmazást, vagy adatbázist nem tartalmaz a szoftver. Típus kiválasztás, rendszer kiválasztás, majd vizsgálat, a Launch ezen készüléke határozottan gyors diagnosztikát tesz lehetővé. A szoftver kezelése egyébként nem okoz fejtörést: hat funkciógomb áll a rendelkezésünkre, melyek általában egyértelműen utalnak a mögöttes tartalomra.
Grafikus paraméterábrázolásra van lehetőségünk, azonban kompromisszumokkal: több konkurens termékkel szemben a Launch X-431 Diagun esetében a felhasználó nem állíthatja be az időalapot, ill. az ábrázolt sáv minimum és maximum határait. Ebből, és a kijelző - relatíve - kis méretéből adódóan a jelforma megfigyelése csak "saccperkábé" szinten lehetséges. Felvételt azonban készíthetünk a paraméterek alakulásáról, ezt később akármikor visszahívhatjuk.
A paraméterek numerikus leolvashatósága viszont kitűnő.
Apró, bosszantó hibák előfordulnak: ilyen például, hogy bizonyos üzenetszövegek tördelése ill. angol helyesírása kivánni valót hagy maga után. Feltűnő továbbá, hogy szinte minden gyártmány esetében más logika alapján történik a navigáció, még egy egyszerű hibatörlési művelet is teljesen másképp alakulhat egy Peugeot és egy Volvo esetén. Ezt eddig még egyetlen másik készülék esetében sem tapasztaltuk, és valószínűleg nem járunk messze az igazságtól, ha a szoftverben némi "összeollózás" eredményeit is felfedezni véljük.
Viszont nem ismerünk még egy ilyen megoldást: két autó egyszerre történő vizsgálatára is lehetőség van - ez praktikusan annyit jelent, hogy két SmartBox megvásárlása esetén két alkalmazás is futtatható párhuzamosan egyazon PDA-n.
Táblázatunkban ismét a megszokott két készülék és a Launch X-431 DG élőadat-megjelenítési mutatóit vetjük össze. Az Alfa 159 JTDM esetében kíváncsiak voltunk a DPF illesztés lehetőségére is, erre a három műszer közül csak tesztalanyunk volt képes. Mivel a Nissan 350 Z esetében úgy az Autocom, mint a Gutmann is elvérzett, erre a mérkőzésre beengedtük a ringbe a Carman Scan Lite versenyzőnket is, "aki" megmutatta, ki az úr a japán sportautó vizsgálatánál. (Az ABS-nél orrhosszal így is a kínai műszer nyert.)
A forgalmazó tájékoztatása szerint egyelőre még nincs a készüléknek magyar nyelvű szoftverrel elkészített változata.
Mint minden műszernek, ennek is vannak erényei és gyengeségei, melyeket igyekeztünk (a tárgyilagosság számunkra önként vállalt, szigorúan kötelező szem előtt tartása mellett) Önök elé tárni.
Mi a leggyakrabban előforduló kérdés vásárlás előtt: milyen ellenértéket kapok a pénzemért?
Amint néhány sorral lejjebb olvasható, a Launch X-41 DG a legújabb, (teljes értékű, nem lebutított) szoftverrel, de frissítési lehetőség nélkül (ma még) 370 000 Ft + ÁFA áron hozzáférhető. Akárhogy is nézzük, ennyi pénzért, ilyen tudású rendszerdiagnosztikai műszer a hazai kínálatban - tudomásunk szerint - még egy nem található.
Végül nézzük az árakat, 2011. október utólsó hetében.
Launch X431 DG fix szoftverrel: 370 000 Ft+Áfa, frissítési lehetőség nélkül
Launch X431 DG 1 éves frissítéssel: 520 000 Ft+Áfa
Launch X431 DG 3 éves frissítéssel: 670 000 Ft+Áfa
A forgalmazó tájékoztatása szerint ezek az árak 280 Ft-os EUR árfolyam figyelembevételével történtek kialakításra.
1 éves szoftver frissítés: 500 EUR+Áfa, az árfolyamnak megfelelően forintosítva.
Felzárkóztatási díj nincs, több év kihagyás után sem.
A DDC Kft. címe: 1141 Budapest, Komócsy u. 5.
Mobil: +36-20-480-1487, ill. +36-30-244-00-31