XLII. esetleírás: Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban I.
Jó húsz éve vettem egy amerikai CD-játszót. Kettőnknek sem volt könnyű a helyére cipelni a méretes darabot. A Wadia súlya úgy tízszerese volt az átlagos CD pörgetőnek, viszont elképesztő hangminőséget produkált. Hiába, az amerikaiak megvesznek a méretes holmikért.
Ugyanez jutott eszembe, mikor begördült a műhely elé a Chevrolet Suburban. Ez nem nagy, ez óriási! Mert mi jut általában eszünkbe errefelé, ha tengerentúli járgány kerül szóba? Egy Mustang, egy Chrysler egy Ford F150, vagy a már csak félig-meddig amerikai Jeep.
Na, ez más. Nagyon más. Európában legfeljebb néhány darab lelhető fel, nem csoda, hogy Chevrolet Suburban-t úton látni nagyon ritkán adatik meg. Az USA-ban persze más a helyzet, a General Motors az első darabokat 86 évvel ezelőtt, 1935-ben gyártotta le. 2015 és 2020 között már a tizenegyedik generációs Suburban volt gyártásban, cikkünk alanya is ilyen. A nagy vízen túl sem olcsó darab: az alapmodell 47,000 USD, ami kis ügyességgel, az extrák szorgalmas beikszelésével majd' a duplájára emelhető fel, 86,000 USD körül van a vége, ami azért arrafelé is elég jól látható összeg.
Mit is kapunk ennyi pénzért? A durván 5,7 méter hosszú, 2,1 széles és 1,9 méter magas játékos a kisebbik motorral 2,835 tonnát nyom. Brutális.
Tipikus amerikai. Óriási a helykínálat, ez hét személyes. A jobban felszerelt példányokban minden szükséges extrát megtalálunk, de az európai igényeknek megfelelő kifinomultság, az bizony hiányzik. Bumfordi kapcsolók, kezelőszervek, sok az igénytelen műanyag.
Nincs agyonvariált műszerfal. Egyszerű, jól átlátható, de a szükséges információk megvannak.
Nézzük a - benzines - motorokat
Az alap 5,3 literes, 360 lóerős, a nyomatéka 520 Nm. Ez az OHV, nyomórudas szelepvezérlés olyan, mintha ötven vagy hatvan évvel visszamennénk az időben, elég csak a múlt század hatvanas, hetvenes éveinek OHV-s Skoda motorjaira utalni. Hengerenként kétszelepes, nagyon visszafogott fajlagos teljesítménnyel, 68 Le / liter. Viszont a régivágású motoron nagyon is korszerű, érdekes műszaki megoldásokat fedezhetünk fel, ilyen a GM Active Fuel Management névre keresztelt motorvezérlő rendszere (leánykori neve: Displacement on Demand, DoD). Ez vezérli a "henger lekapcsolás" funkciót. A motor így vagy négy, vagy nyolc hengert aktivizál. Ez a GM szerint 5...8% fogyasztáscsökkenést eredményez.
Forrás: GM
2018-ban a rendszert továbbfejlesztették, a Dynamic Fuel Managementt rendszer immár tetszőleges számú henger lekapcsolására képes. A közvetlen benzinbefecskendezés is a legkorszerűbb megoldások egyike. "Örök élet plusz két nap" a várható élettartama ezeknek a visszafogott teljesítményű nyomórudas V8 motoroknak - gondolhatnánk, de ez nem egészen így van. A tizedik generációs (2007-2014) motorok magasabb olajfogyasztást említik gyakori hibaokként, amit jórészt a korábban bevezetett módosított dugattyúgyűrűk számlájára írnak. Ezzel a "kis" motorral is elég fürge, 7,5 mp körül futja meg a százat. Így gyúrja össze a GM a túlhaladott, már rég nem korszerű technikát és az előremutatót.
A nagyobb motor 6,2 literes.
Kevésbé ismert, katalógusokban gyakran nem is szereplő egyéb motorok is szerepet kaptak a Suburban motorterében, ilyen például a 6,0LV8 kódú 6 literes, 340 lóerő teljesítményű verzió (Vortec L96). Itt a fajlagos teljesítmény még alacsonyabb, 57 lóerő/liter, ami elég nehezen alulmúlható érték. A GM ezt a motort kisteherautókba, furgonokba, SUV-okba építette be, mondhatni igásló. Ez a motor ketyeg a nálunk járt példányban is. A vezérműlánc élettartamát a GM 200,000 mérföldben határozza meg (durván 320,000 km). Változó szelepvezérlés, flex fuel (E85 "tűrőképesség"), Active Fuel Management (opció) a főbb jellemzők.
Keveset futott, összességében jó állapotú példányunk összkerék hajtású, az automata sebességváltó tíz fokozatú, de rendelhető hat fokozattal is. Merev hátsó hidas, ami szintén egy szakállas konstrukció, viszont kevés a gond vele.
A GM persze megértette az idők szavát: a legújabb, immár tizenkettedik generációs Suburban alatt hátul is független felfüggesztés dolgozik. Az irgalmatlanul nagy böszme kicsit még nagyobb lett, három és fél centivel nőtt a hossza, a tengelytáv pedig tíz és fél centiméterrel. Érdekes módon a némileg nagyobb méret ellenére karcsúbbnak tűnik az ismertető videókon, egy igényesebb, korszerűbb beltérrel, 10 collos érintőképernyős infotaintment, kábelnélküli telefontöltés, változatlanul nagyon jól variálható beltér. A 6,2 literes motor max. teljesítménye 420 Le. Elég lesz, ugye?
Ha egy errefelé nagyon ritka autó jelenik meg nálunk egy rejtélyes hibajelenséggel, az mindig kihívást jelent. Ilyenkor a negyvenéves szakmai múlt sem biztosíték arra, hogy könnyedén meg lehessen oldani a feladatot.
Nézzük! Kérjük lapozzon, a cikk folytatódik.