Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

MŰSZERTESZT VIII.: DEC SUPERSCAN 3.

A készülék forgalmazójának kereskedelmi igazgatója, Pápai Károly Balázs Úr a műszer bemutatása közben megemlítette, hogy a DEC argentin mérnökcsoport fejlesztése, a gyártás viszont Angliában történik. Argentína nagyon messze van, erről az országról általában keveset tudunk, de sokkal inkább a pampák, Perón, a Falkland-válság, Astor Piazzolla, a tangó és a foci jut az ember eszébe, mintsem a kimagasló műszaki megoldások. 
Márpedig ez a műszer - a hírek szerint - ínyenceknek való, mint az argentín marhából készült steak az érdi Steak House gourmand vendégei számára. 




A hordtáska a készüléken kívül nem tartalmaz sok kiegészítőt: egy USB-kábelt, két adaptert, és egy adapter-kábelekhez szükséges szivargyújtó-csatlakozót találunk benne. Érdekesség, hogy a műszernek nincs külső tápellátási bemenete, sem belső akkumulátora: a működéséhez szükséges feszültséget minden esetben a járműtől kapja. Ahogy a legtöbb korszerű diagnosztikai eszköz esetében, a kommunikáció a VCI és a számítógépünk között USB-n ill. bluetooth-on is lehetséges. 


 


Beüzemelés után a legelső észrevétel: a vizsgálható típusok listája bizony nem túl hosszú, mint ahogy azt már korábban is tudtuk. 

 

Miután kiválasztottuk a vizsgálandó típust, megadhatunk egy tetszés szerinti azonosítót az autóról, ez lehet az alvázszám, a rendszám, vagy éppen ügyfelünk neve is, így a későbbiekben könnyebben kereshetjük vissza a részleteket. 

Ezt követően nyílik meg egy felület, ahol a lehetséges vezérlőegységek között válogathatunk. 


 


A kínálat ebben az esetben nem kevés, sőt: nagyon, de tényleg nagyon bőséges. Számszerint itt hetvenhárom rendszer vizsgálata lehetséges (feltéve persze, hogy az adott gépkocsiba mindegyik beépítésre kerül), a napfény-tetőtől az eső-, vagy megvilágítás szenzorig, a rettegett BSI modultól a légzsákig. 

Lépjünk be a motorelektronikába. 


 


Élőadatokat tudunk megjeleníteni, hibakódokat tudunk kiolvasni, törölni, speciális funkciókhoz tudunk hozzájutni, beavatkozókat tudunk innen működtetni. Az élőadatok között összesen 36-ot tudunk ebben az esetben megjeleníteni. 


 


Alapértelmezésben a paraméterek értékét nem jelzi ki a szoftver. Ehhez először ki kell jelölnünk a számunkra releváns paramétereket, ekkor azok zöldre váltanak és az értékük is megjelenik. A szoftver fejlesztői ezt azzal magyarázták, hogy előnyös, ha egyszerre látjuk az összes "lehetőséget", viszont minden paraméter együttes kijelzése nagyon lelassítaná a komminkációt, és így értékes diagnosztikai információt veszthetünk. Megjegyezzük, hogy az érvelés jogos, de kell egy kis idő, amíg hozzászokunk a kezeléséhez. 


 


Mivel a PC display mérete megengedi, az élőadatok grafikus megjelenítése akár két oszlopban is történhet leolvasási nehézség nélkül. Figyeljük meg, meghatározhatjuk, hogy milyen értékhatárok között kívánjuk megfigyelni az egyes kijelölt értékeket, pl. a fordulatszám esetében a felső határ 8160 / perc. Ha az alapjárat egyenletességére vagyunk kíváncsiak, akkor célszerű egyszerre csak ezt az egyetlen adatot kijelölni, másrészt a felső értéket pl. 800/percre, az alsót pedig 600/perce állítani, így pontosan követni tudjuk az alapjárat rezzenéseit. 


 


Bár tudjuk, hogy ez nem oszcilloszkóp funkció, mégis kitűnően használható. A szoftver tehát nagyon "ki van találva": a felhasználó talán ennél a készüléknél van a legkevésbé keretek közé szorítva. Ábránkon egy Citroen C5 kormányszög-jeladó működésének grafikus ábrázolását mutatjuk be. A fontosabbnak ítélt paramétert részletesebben tudjuk megfigyelni, ugyanekkora felületen két jelentéktelenebb érték megjelenítésére van mód. 

Lehetőségünk van a kijelölt paramétersávok akár több percig tartó felvételére is, ezeket azonban sajnos - a jelenlegi szoftver verzió esetében - csak a járművel összekapcsolt állapotban, az adott vezérlőegységgel való kommunikáció megléte esetén tudjuk előhívni. Maga a funkció nagyon hasznos, de érthetetlen, hogy miért zárkózik el a szoftver az elől, hogy a felvett paraméter-folyamokat az autótól távol, vagy akár később, nyugodt körülmények között elemezgessük. 

A DEC SuperScan a várakozásoknak megfelelően kiemelkedően teljesített a különböző speciális funkciók tekintetében: legyen szó kódolásról, alkatrész-illesztésről, vagy éppen funkció aktiválásról, ennél a készüléknél tényleg nem lehet panaszunk a felkínált lehetőségek számát illetően. Egyes típusoknál annyi kódolási - beállítási lehetőségünk van, hogy a szoftverben létezik egy külön funkció ezek keresésére: egy-egy kulcsszó alapján kilistázza a lehetséges speciális funkciókat az adott modellhez. 

A készülék gyártója nagy hangsúlyt fektet a háttértámogatásra: a felmerülő problémákat online jelezhetjük a DEC központjának, akik a tapasztalatok alapján villámgyorsan szoktak reagálni, és akár egy-két napon belül javítófrissítést küldenek. Megjegyezzük, hogy vannak más diagnosztikai eszközök is, amik felkínálják ezt a lehetőséget, de a változtatásokat általában csak a soron következő szoftververzióban találjuk meg, mondjuk fél év múlva. 

Hasonlóan gyors és remek lehetőség a "Mechnet" funkció. Ezen a felületen a többi DEC használóval értekezhetünk, kérdéseket tehetünk fel, vagy böngészhetünk a folyamatosan bővülő fórumban. A legtöbb topikban a "DEC technical support" hozzászólásait is megtaláljuk. 

A szoftver lehetőséget ad ügyfélnyilvántartás-kezelésre is: ügyfeleink elérhetőségei mellett a vizsgált autók "kórtörténete" is menthető, nyomtatható. 


 



Műszerteszt rovatunkban megszokott módon nem hallgatjuk el a vizsgált készülék - szerintünk - nem szerencsés, vagy fejlesztésre szoruló jellemvonásait. A belső akkumulátor hiánya véleményünk szerint nem előnyös: a tápfeszültség esése indítózáskor az esetek nagy részében a kommunikáció megszakadását okozza, így indítózás alatt a paraméterek megfigyelése igen bizonytalan. Persze, ez más készülékeknél is így van, pl. az általunk nagyon kedvelt Autocom típusainál is. 

Erre a műszerre is igaz, hogy - megfelelő nyelvismeret esetén - itt is szerencsésebb, ha pl. az angolt választjuk, a magyar fordítás néhány esetben nem teljesen egyértelmű. Hozzátesszük, hogy a lehetőség legalább adott a nyelvváltásra. 


 


Táblázatunk két erős készülékkel történő összehasonlítás eredményeit mutatja. Ez esetben kissé kiterjesztettük az élőadat megjelenítések körét, nem korlátoztuk csupán a motorra. Természetesen nem szerepeltetünk olyan típusokat, melyet a DEC "nem ismer". 

Látjuk, nem feltétlenül kiemelkedő a megjelenített élőadatok száma, de nem is ez a DEC erőssége. Amiben szinte felülmúlhatatlan, az a vizsgálható alrendszerek - nyugodtan mondhatjuk ? tömege és ezek programozása. Ez kiemelten igaz a francia gyártású, illetve a legtöbb európai típusra, pl. Ford, Opel, Fiat, Rover, Land Rover. A készülék bemutatásakor az Intent Hungária Kft kereskedelmi igazgatója felhívta a figyelmünket: a készülék sok esetben olyan programozási, illesztési funkciókat is felkínál, amire több konkurens műszer biztonsági okokból nem ad lehetőséget. Erről magunk is meggyőződtünk, a többmárkás teszterek sorából ez emeli ki a DEC SuperScan 3-at. 

Ajánlás: ha valakinek nem csupán felületes ismeretei vannak a diagnosztika terén, és többet vár el egy műszertől, mint az alapfunkciók végrehajtása, akkor bátran válassza tesztalanyunkat. 


A teszter ára 2011 október közepén: 1 390 000 Ft bruttó, ezért 1 évig díjmentes szoftverfrissítést kap a vevő a DEC-Online rendszeren keresztül. 
Ezt követően a frissítések ára: netto 150,000 Ft / év, vagy 90,000 Ft / fél év. Évente 15-20 frissítés érkezik, ami a diagnosztikai teszterek világában egyedülálló. 

Még egy jó hír: a készülék és szoftvere nem rendelkezik időkorláttal, és a frissítések minden esetben tartalmazzák az addigi összes verziót. A gyártó két év garanciát vállal a készülékre, ill. a kiegészítőire. 


Forgalmazó: INTENT Hungária Kft. 
9400 Sopron, Hőflányi utca 11. 

Tel: +36 (99) 555-514 
Fax: +36 (99) 555-519 
E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 
Skype: intent.contact 

Pápai Károly Balázs Úr készséggel válaszol kérdéseikre, elérhetősége: 20-9260-709 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu