MŰSZERTESZT V.: DELPHI DS 350
A Delphi név Magyarországon inkább csak a járműiparban jártasaknak ismerős.
Pedig a Delphi Corporation nem kevesebb, mint 34 országban van jelen, (köztük hazánkban is), összesen 174000 alkalmazottal.
A szakmabeliek tudják, hogy a négy legismertebb Common Rail dízel rendszer fejlesztő / gyártó egyike éppen a Delphi, de hogy diagnosztikai készülékeket is gyárt, az idehaza tényleg kevéssé ismert.
Ezúttal a DS 350 típusjelű készüléküket mutatjuk be, melyet az AUTONET Import Magyarország Kft. bocsájtott rendelkezésünkre, egy hosszabb teszt erejéig.
A DS sorozat kisebb, 150 jelű készüléke a VCI-ből (Vehicle Communication Interface) ill. a szoftverből áll, a laptopot nem tartalmazza a csomag.
Aktuális ára: 580,000 Ft + ÁFA.
Tesztalanyunk, a DS 350 egy tablet PC-t, a szoftvert, ill. a VCI egységet tartalmazza, jelenlegi ára: 1,000,000 Ft + Áfa
Évente három frissítés érkezik, ez az első évben díjmentes. Ezt követően az éves frissítés díja 154,000 Ft + Áfa. Ha lejárt az egy év, és nem fizetünk elő a következő frissítésre, a teszter nem áll le. Sőt, ha több évet kihagyunk, akkor a legfrissebb szoftververziót úgy kapjuk meg, hogy a közben eltelt időre ("felzárkóztatás") semmit sem kell fizetni.
Ez - talán mondanunk sem kell - rendkívül kedvező, és nagyon ritka, méltányos eljárás.
Ez jól indul, de nézzük, milyen maga a készülék.
A DS 350 (alul) tablet PC-jének befoglaló méretei szinte megegyeznek a már terítékre került AVL Dix Drive hasonló paramétereivel. A fotó picit csal, mivel a "kormányra akasztó konzol" kitámasztása miatt az osztrák gép valamennyire meg van döntve. Mint jól látni, mindkét készülék 17"-os tablet PC alapú.
A jelentős eltérés a két gép tömegénél van: a Delphi súlya 2800 g, az AVL ennek másfélszerese, 4200 g, ennek az az egyik oka, hogy a Delphi-nél a VCI (Vehicle Communication Interface) külön egységet képez. A Delphiben ráadásul hiába keressük az oszcilloszkóp funkciót, nincs ilyen.
A Delphi VCI-vel a tablet PC bluetooth-on keresztül kommunikál. A készülék a szokásos "ceruzával" irányítható, az érintőképernyő működése teljesen megbízható. Bekapcsolt állapotban a hűtőventilátor állandóan tudat minket meglétéről: a zaj egyáltalán nem zavaró ugyan, de mindig jelen van.
A szoftver kezelő felülete szinte teljesen megegyezik a már bemutatott AutoCom felületével. Nagyon jól átlátható a menüstruktúra: a jármű kiválasztó felületen egyszerre láthatjuk a típusokat és a választható rendszereiket, nem kell lapozgatni és várni, ha egy Opel vizsgálata után egy Mercedessel van dolgunk.
A kezdőképernyő második fülén egy információs felületre jutunk, ahol már a diagnosztizálás előtt információt kaphatunk arról, hogy egy adott típusnál milyen diagnosztikai lehetőségeink lesznek. Járműhöz való kapcsolódás nélkül is láthatóak tehát a várható élő adat paraméterek, vagy éppen a lehetséges illesztési - kódolási funkciók. A tesztelésről készült videón jól látható, ahogy pl. injektor kódolásról tájékozódunk.
Kiváncsiak voltunk természetesen a bluetooth kommunikácó jellegzetességeire is. A tablet PC és a VCI között még akkor is létrejött a kapcsolat, ha két külön helységben helyeztük el őket, és a kapcsolattartás során észrevehető késedelmet nem tapasztaltunk. Aki kerülgetett már műszerállványról lelógó kábelkötegeket, netán csukta már rá a kocsiajtót a diagnosztikai kábelre, mindeképp értékelni fogja azt a szabadságot, amit a bluetooth kapcsolat tesz lehetővé.
Említésre méltóak azok a segédfunkciók, amiket más eszközökben nem, vagy esetleg nem ilyen mélységben találunk meg. A különböző beállítási, programozási feladatok előtt minden esetben előugrik egy ablak, amiben igen részletesen tájékozódhatunk a beavatkozások feltételeiről, kockázatairól, működésmódjáról, stb. Ezen informácók nélkül könnyen zsákutcába kerülhetünk: van pl. olyan adaptációs érték, aminek a nullázásához 30°C-nál alacsonyabb, más funkció aktivizálásához viszont 90°C-nál magasabb hűtőfolyadék hőmérséklet szükséges. A "Beavatkozás sikertelen" üzenettel sajnos nem sokra megyünk, a súgó fájlok elengedhetetlen segítséget nyújtanak.
Ahogy már más oldalainkon is említettük: sajnos a műszerek magyar nyelven nem minden esetben "szavahihetőek". A Delphi sem kivétel ez alól, viszont könnyen válthatunk más nyelvre, így a bizonytalan hibakód szövegezés, vagy a nem egyértelmű paraméter-megfogalmazás ily módon esetleg beazonosítható.
A teszt megírásának idején szerencsére bőven el voltunk látva kölcsönkészülékekkel. A saját AUTOCOM ADP 186 mellett - némi időbeni csúszással - rendelkezésre állt a már ismertetett ALV DIX DRIVE, a jelenlegi tesztalanyunk, a DELPHI DS 350, és a következő tesztünk főszereplője, a CARMAN SCAN LITE is. Pompás, ritka alkalom négy készülék összehasonlítására.
Felhívjuk viszont a figyelmet: az ilyen tesztek eredményeit kéretik fenntartással kezelni. Nemcsak a mienkét, de a nagyságrendekkel nagyobb létszámú, és (hozzánk képest) korlátlan lehetőségekkel bíró, évtizedek óta a szakmában referenciának számító "nagyok" tesztjeit is.
Az egyik probléma az, hogy a készülékekkel vizsgált gépkocsik száma nem túl magas, ez az általunk ismert minden ilyen összehasonlításra igaz. (Azért igyekszünk, igyekszünk, messze nem a mi listánk a legrövidebb...) Hogy éppen többségében milyen gyártmányúak a vallatott járművek, annak szükségszerűen, jelentős kihatása van a kapott eredményekre, a tesztkészülékek mindegyikének vannak favorizált típusai, és hiányosságai.
Azt is meg kell jegyezzük, hogy a táblázatba foglalt eredmények (mivel számunkra ez a kiemelt terület) csak a motormenedzsment rendszer élőadat megjelenítésével kapcsolatosak, és nem engednek betekintést a műszerek által nyújtott (sokszor egészen kiváló, és nagyszámú) egyéb szolgáltatásokba, ezeket csak a leírásban érintjük.
Mindezek ellenére hasznosnak véljük az ilyen összehasonlító vizsgálatokat. (Ha nem így lenne, nem szánnánk rá magára a vizsgálatokra napokat, ezt követően nem bajlódnánk a cikk megírásával.)
Néhány további megjegyzés a táblázathoz.
A szürkéhez tartozó mező esetében a készülék még / már nem volt nálunk, nem vehetett részt az összehasonlításban.
Itt is igaz: az univerzális EOBD-diagnosztikai szintre egyáltalán nem térünk ki, kizárólag a járműspecifikus tudást vizsgáljuk. Tesztalanyaink mind professzionális felhasználásra készültek, az EOBD szintű diagnosztika már egészen olcsó készülékekkel is megvalósítható, ezért itt ennek nincs súlya.
A Gutmann mega macs 42 készülék tesztelésénél alkalmazott gyakorlattal szemben itt az élőadat csoportokat (ahol előfordultak) kibontottuk, és az élőadatok összességét soroltuk a táblázatba. Ez alól kivételt csak a VAG típusok képeznek, itt egy szisztematikus rendszer szerint csoportosítják az élőadatokat, láthatóan minden blokk 4 élőadatot foglal magába. Külön négyes csoportban láthatóak az egymással összefüggő paraméterek, ilyenek pl. a feltöltés vagy a kopogásszabályzás blokkok. Itt kicsit "nem annyi az annyi", mert egy élőadat több csoportban is szerepelhet, tehát a 7x4 nem feltétlenül 28, mert ugyanaz az adat akár több blokkban is megjelenhet.
A négy közül a legigényesebb hardvert bemutató AVL készülék viszonylag gyengébb élőadat-megjelenítése - a forgalmazó tájékoztatása szerint - gyorsan múló állapot, mint jeleztük, már az év végén is teljesen új, jelentősen fejlesztett tartalommal, jobb lefedettséggel bíró készüléket kap a vásárló.
Talán érzékeltetni tudtuk: nagyon nehéz feladat professzionális alkalmazásra szánt, igényes készülékek tárgyilagos összehasonlítása.
A tesztkészülék a kezelőfelület és a műszaki tartalom dolgában is erősen hasonlít az Autocom ADP 186 típusára.
Ezért, ha valaki már rendelkezik a svéd gyártó termékével, ne tesztalanyunkat válassza.
Más esetben a Delphi DS 350 bárkinek megelégedésére szolgálhat.
Köszönettel tartozunk a készülék rendelkezésre bocsájtásáért.
A készülék forgalmazója: AUTONET Import Magyarország Kft.
2120 Dunakeszi, Pallag u. 43.
www.autonet-group.hu