Hogy is van ez? 10. Egy Lancia motor 1996-ból.
A 838A1000 kódú, öthengeres, 2,0 literes, 107 kW teljesítményű szívómotorokat 1994-től szerelték be a Kappákba.
Milyen ez a motor, ha megöregszik?
Megbontottunk egyet, mértük azt, amit érdemes mérni ahhoz, hogy tárgyilagosan meg tudjuk ítélni, milyen is ez a motor 15 év és (információink szerint) 252ezer km. után. A motorról a futásteljesítményen kívül a tulajdonos sem tud túl sokat, tartaléknak vásárolta.
.
A szelepfedél eltávolítása után egyértelműen látszik: az utóbbi időben finoman szólva nem nagyon bajlódtak a megfelelő időben történő olajcserékkel, és / vagy nem kényeztették a motort jó minőségű olajjal. Ennek nyomait nyilvánvalóan még számos helyen megtaláljuk majd.
De mindez persze nem a motor bűne.
Nézzük a hengerfej kopásokat.
A szelepszár - szelepvezető esetén a gyári, megengedett illesztési érték:
szívó szelepeknél: 0,032-0,065 mm
kipufogó szelepeknél: 0,047-0,080 mm
A fotókon is követhető módon a szelepvezető átmérője: 7,043 mm, a (szívó) szelepszár átmérője 6,980 mm.
Ez 0,063 mm illesztési hézagnak felelne meg, viszont a szelepvezető furata 0,003 mm ovalitást is "begyűjtött" ennyi km. alatt. Ha ezt hozzáadjuk, az illesztési hézag értéke 0,066 mm-re módosul, ami (némi jóindulattal) még éppen belefér a gyár által előírt zónába.
A szúrópróbaszerűen kiválasztott két másik szelep is éppen a határértéken van.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy (ha üzembe akarják helyezni a motort) ajánlott a szelepvezetők és a szelepek együttes cseréje, de ez önmagában még nem indokolta volna a motor megbontását.
A hidrotőke, és a hengerfejben számára kialakított fészek gyári illesztési hézaga 0,025-0,066 mm.
Ebben az esetben a hézag 33,024 - 32,967 = 0,057 mm, ami közelít ugyan a felső értékhez, de még bőven határérték alatti. A mért értékek sehol nem haladják meg a 0,062 mm értéket.
Nézzük a vezérműtengelyeket.
Érdemleges kopás a 20 bütyök egyikén sem mérhető, ami (ismerve a típus kopáshoz való vonzalmát) meglepett bennünket. (Valószínűnek tartjuk, hogy nem ezekkel a vezérműtengelyekkel hagyta el a gyárat a motor.) Sajnos, az olajcseréken történt spórolás itt is tettenérhető, elég a vezérműtengelyek csapjaira pillantást vetni.
A kipufogó oldali tengely utólsó bütykéből kitört egy kisebb darab.
A hengerfejen történő méricskélés után nézzük meg, mi van alatta, cikkünk folytatódik.
AUTÓTECHNIKAI ALAPOK
- Korszerű diagnosztika: mechatronika
- A motor mechanikus vizsgálata I.
- A motor mechanikus vizsgálata II.
- A motor mechanikus vizsgálata III.
- A motor mechanikus vizsgálata IV.
- A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic I.
- A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic II.
- A szakaszos benzinbefecskendezés
- A közvetlen benzinbefecskendezés. Erények és még megoldatlan problémák
- Az üzemanyagrendszer
- A befecskendező szelepek
- Az üzemanyag szivattyú
- A motorvezérlő egység, ECU
- Az ECU alapinformációi
- A gyújtás
- A lambdaszonda
- A kipufogó gázok vizsgálata
- Tápellátás, kábelhálózat, integrált biztosítéktáblák
- Az akkumulátor és vizsgálata
- Alapjáratszabályzás, tömegkiegyenlítés
- A szívócső nyomásviszonyai
- A turbó
- A turbó II.
- Korszerű dízel-technika
- Dízel környezetvédelem, részecskeszűrő
- Motorolaj, olajnyomás, olajcsere I.
- Motorolaj, olajnyomás, olajcsere II.
- Olajnyomásról: sokadszor. Mert nem lehet elégszer.
- Korszerű környezetvédelmi megoldások
- Hibakód olvasás, törlés
- A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika
- Időszakos hibák, oszcilloszkóp, párhuzamos diagnosztika
- Ajánlott szakirodalom
HOGY IS VAN EZ?
- Hogy is van ez? 1. Modern motorok diagnosztikája: BMW 550, 650, 750
- Hogy is van ez? 2. Ford 2,3 motor Fordban, Mazdában
- Hogy is van ez? 3. Mercedes 400 CDI motor, 206e km.
- Hogy is van ez? 4. Mercedes 400 CDI motor, 206e km. Folytatás
- Hogy is van ez? 5. Tuningolt Saab motor 303e km-rel
- Hogy is van ez? 6. Egy szolid V6-os Ohioból
- Hogy is van ez? 7. Egyetlen a világon: Volga 3111-4
- Hogy is van ez? 8. Drága csillag: egy huszonöt éves Mercedes W124
- Hogy is van ez? 9. A Mercedes fekete báránya, a W210-es
- Hogy is van ez? 10. Egy Lancia motor 1996-ból.
- Hogy is van ez? 11. Egy Lancia motor 1996-ból II.
- Hogy is van ez? 12. A Citroen HPi magasnyomású szivattyúja
- Hogy is van ez? 13. A Ford intelligens töltése
- Hogy is van ez? 14. Istennők születése, Citroen DS 19, DS 21
- Hogy is van ez? 15. A jó műszaki állapot és annak az ára. 11 éves AUDI A6 1,9 TDI, 303000 km.
- Hogy is van ez? 16. A Toyota és a lean módszer
- Hogy is van ez? 17. Bringaszállítók
- Hogy is van ez? 18. Elmélkedés a kezét csókolomról, és egy pompás Jaguar nyűgjeiről
- Hogy is van ez? 19. VW Golf 1,4 TSI motor
- Hogy is van ez? 20. NOx csapda, kénmérgezés
- Hogy is van ez? 21. Turbó turbó hátán a Saab Z19DTR motorban
- Hogy is van ez? 22. A szakma szégyene. Póluskerék-sztori
- Hogy is van ez? 23. Mennyire bízhatunk a hibakódokban?
- Hogy is van ez? 24. A BMW és az olajcsipegetés
- Hogy is van ez? 25. Álom zöldben és az idő vasfoga: Jag XJ-S kabrió
- Hogy is van ez? 26. Mágneses mezők J. M. Jarre és Chrysler PT Cruiser előadásában
- Hogy is van ez? 27. W221 S Merci: a pazar pénztemető
- Hogy is van ez? 28. A VW 1,4 TSI motor egyik kellemetlen hibája
- Hogy is van ez? 29. A 6 literes BMW motor egyik kellemetlen hibája
- Hogy is van ez? 30. Swirl flaps - jó ha van, de még jobb, ha nincs
- Hogy is van ez? 31. A presztízs ára. BMW 330 C vs Peugeot 407 Coupe
- Hogy is van ez? 32. Tisztán villamos hajtás, Nissan Leaf, 30 kWh
- Hogy is van ez? 33. Rövidtávú, hosszútávú keverékillesztés
- Hogy is van ez? 34. Milyen is az "Év motorja". BMW N54B30
- Hogy is van ez? 35. A két számmal nagyobb zakók esete, avagy a gazdasági totálkár
- Hogy is van ez? 36. Ezt még sokáig emlegetni fogjuk: járványhelyzet a motortérben
- Hogy is van ez? 37. A zöld(ség) két árnyalata, kérdőjelekkel... Nissan Leaf vs. Mondeo Hybrid. I.
- Hogy is van ez? 38. A zöld(ség) két árnyalata, kérdőjelekkel... Nissan Leaf vs. Mondeo Hybrid II.
- Hogy is van ez? 39. Dióhéjszemcsés szeleptisztítás
- Hogy is van ez? 40. Motorvezérlő javítás? Ugyan, minek?
- Hogy is van ez? 41. A kutya ugat, a karaván halad... ez a Mustang meg nem kér benzint
- Hogy is van ez? 42. A villamos Mustang újratöltve...
MAJDNEM PRESZTÍZSAUTÓ
ESETLEÍRÁS
- I. esetleírás: küzdelem Clioval, nem a szerelők álma
- II. esetleírás: Saab 900 2,3
- III. esetleírás, Alfa Romeo GTV
- IV. esetleírás: MB 190E, KE-Jetronic
- V. esetleírás: Ford Focus 2,0
- VI. esetleírás: Saab 900 2,0 Turbo 1984 K-Jetronic
- VII. esetleírás: Lancia Kappa 4.16 2000 Turbo
- VIII. esetleírás: Datsun 280Z
- IX. esetleírás: MB 450 SL, 1976
- X. esetleírás: Porsche 928 5,0 GT 1990-ből
- XI. esetleírás: Citroen ZX, avagy az állatorvosi ló esete Korfuról
- XII. esetleírás: Honda Accord 2.2 i-CTDi
- XIII. esetleírás: egy hibrid vezérlő belülről
- XIV. esetleírás: makacs Golf, hiszékeny javítók, peches tulaj
- XV. esetleírás: Dr. Soros már feladta, mégis meggyógyult Liana
- XVI. esetleírás: Saxo, kis hiba, rossz ötletek, nagy melléfogások
- XVII. esetleírás: Bikatöke pörkölt és Punto ECU csere
- XVIII. esetleírás: Ostoba spórolás, játék az olajjal
- XIX. esetleírás: Sokszor elbuktunk. Végül állva maradtunk. Audi A8 4,2
- XX. esetleírás: Egy Toyota Hiace D-4D álnok kis hibája
- XXI. esetleírás: Dízel hibakeresés másképp. Opel Meriva A 1,3 CDTI
- XXII. esetleírás: kis autó sok kis hibával, Opel Meriva DPF
- XXIII. esetleírás. Mozi a fedélzeten. Egy Passat elgyengülései
- XXIV. esetleírás: Sziréna a motortérben?
- XXV. Esetleírás: Egyedi megoldás ECU-hibára - Hyundai i30
- XXVI. Esetleírás: Elképesztő sztori, valós történet alapján
- XXVII. Esetleírás: Saab 2.2TID és az EGR dilemma
- XXVIII. esetleírás: Tényleg mindig az elektronika a bűnös?
- XXIX. esetleírás: Rejtély a Fiat Punto-ban
- XXX. esetleírás: BMW 318, az elvarázsolt kastély
- XXXI. esetleírás: Honda FRV dízeldiagnosztika: turbó, EGR, légtömegmérő, vagy valami más?
- XXXII. esetleírás: A három rétes és a Ford Fiesta 1.4 TDCi esete
- XXXIII. esetleírás: Mi maradt a betegben?
- XXXIV. esetleírás: Gyengélkedő Passat, inaktív szervókormánnyal
- XXXV. esetleírás: LIN kommunikáció a Ford generátoron
- XXXVI. esetleírás: Mazda MX6
- XXXVII. esetleírás: Az elektronok csodálatos utazása
- XXXVIII. esetleírás: Végül minden végső helyére kerül
- XXXIX. esetleírás. Az arisztokrata Aston Martin DB9 meglátogatott bennünket I.
- XL. esetleírás. Az arisztokrata Aston Martin DB9 meglátogatott bennünket II.
- XLI. esetleírás: ESC és PCA: CAN hiba lokalizálása egy S-Max példáján
- XLII. esetleírás: Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban I.
- XLIII. esetleírás. Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban II.
- XLIV. esetleírás. Vezérlés összerakás célszerszámmal: azt hiszed nem tudod elrontani? - Opel Meriva 1.4T
- XLV. esetleírás. A szakmai alázatra nevelés nagymestere: Ford Mondeo Hibrid
MŰSZERTESZT
- MŰSZERTESZT sorozatunk: a COCOM-listától a bőség zavaráig
- MŰSZERTESZT I. AUTOCOM ADP 186
- MŰSZERTESZT II. TEXA OBD Log
- MŰSZERTESZT III. GUTMANN MEGA MACS 42
- MŰSZERTESZT IV. AVL DIX DRIVE
- MŰSZERTESZT V.: DELPHI DS 350
- MŰSZERTESZT VI.: CARMAN SCAN LITE
- MŰSZERTESZT VII.: TOP AUTOMOTIVE GREAT ADT
- MŰSZERTESZT VIII.: DEC SUPERSCAN 3.
- MŰSZERTESZT IX.: LAUNCH X-431 DIAGUN
- MŰSZERTESZT X: BOSCH KTS 540 / DCU 130
- MŰSZERTESZT XI.: LAUNCH CReader / CRecorder
- MŰSZERTESZT XII.: GM TECH2
- MŰSZERTESZT XIII.: WÜRTH WOW! SNOOPER+
- MŰSZERTESZT XIV: BRAIN BEE b-Touch ST-9000
- MŰSZERTESZT XV: AUTOCOM CDP+
- MŰSZERTESZT XVI: TEXA NanoDiag
- MŰSZERTESZT XVII: GUTMANN MEGA MACS 42 SE
- MŰSZERTESZT XVIII: Egyenfeszültségű tápegységek
- MŰSZERTESZT XIX: ELM-327, az olcsó kütyü
- MŰSZERTESZT XX: HANTEK DSO 3064 PC-szkóp
- MŰSZERTESZT XXI: Smoke Pro Total-Tech füstgenerátor
- MŰSZERTESZT XXII: Autóvillamossági műszerek az USA-ból
- MŰSZERTESZT XXIII. PICO 4425 PC-szkóp
- MŰSZERTESZT XXIV. Launch X-431 EURO PRO
EGYÉB CIKKEK
- Turbó hibakeresés a gyakorlatban - avagy a szétszaladt ménes esete
- Dízel hibakeresés: Peugeot 307 HDI anti-pollution fault
- 3MS gyorsulásmérő: egy eddig nem alkalmazott diagnosztikai eszköz
- Tuningról, gyorsulásról
- Hogyan zajlik, miért drága a motordiagnosztika?
- Tuning őrületek, szerelési melléfogások: ahogy nem (lenne) szabad
- Szarvashibák, hihetetlen tévedések
- Szarvashibák. Kedves osztrák sógorok, ébresztő!
- Alkatrészcsere: gyárit? Utángyártottat? Talán felújítottat? Esetleg hamisítottat? Vagy bontottat?
- Benzinest, vagy dízelt? Gazdaságossági kérdések
- ECOdriving - üzemanyagtakarékos vezetési technikák
- Használt autó vásárlása
- Hogyan nem vettem CLK-t. Bukdácsolás használt Mercik között
- A szép rózsa, és annak tövisei. MB 124, E220
- Aggastyán, mégis ifjú titán
- Hogyan nem vettem Opel Astrát?
- Egy háromszor is szerencsés autó: DATSUN 280Z
- Oktatás az Opel Csergő telephelyén
- Vendégünk volt: Hasza Attila, az Autotechnika tanulmányi verseny nyertese
- Válogatás a mindennapjainkból
- Látni és látszani: világítsanak a Peugeot 307 CC lámpái is!
- Válogatás: kedvenc eseteink 2023-ból
ÚJDONSÁGOK
- XLV. esetleírás. A szakmai alázatra nevelés nagymestere: Ford Mondeo Hibrid
- Válogatás: kedvenc eseteink 2023-ból
- Hogy is van ez? 42. A villamos Mustang újratöltve...
- Hogy is van ez? 41. A kutya ugat, a karaván halad... ez a Mustang meg nem kér benzint
- XLIV. esetleírás. Vezérlés összerakás célszerszámmal: azt hiszed nem tudod elrontani? - Opel Meriva 1.4T
- Látni és látszani: világítsanak a Peugeot 307 CC lámpái is!