Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

XXXVII. esetleírás: Az elektronok csodálatos utazása

Vannak a világban állandó, makacs dolgok, ilyenek a fizika törvényei is: akármennyire szeretnénk, nem fogjuk tudni megváltoztatni a termodinamika vagy az elektromosságtan alaptételeit. Ilyen az áram folyási iránya is, amit elég jól meghatároznak az áramkör feszültségviszonyai. Legalábbis azt hittük eddig. Egy Toyota ugyanis gondolta magát, és át akarta írni a fizika könyveket. Kellett egy kicsit spekulálnunk, de végül megmentettük az Ohm törvény és a Kirchhoff törvény becsületét.

 

Történt tehát, hogy begurult az udvarunkra egy Toyota Avensis. Maga az előtörténet is novella hosszúságú: egy bal féltengely gumiharang csere után azonnal világítani kezdett az ABS és VCS hibajelző fény. A szerviz nem tudta megoldani a problémát. Később a tulajdonos több hónapon keresztül hordta szerelőről szerelőre az autót. Cseréltek elől ABS jeladókat, ABS póluskereket, fékpedál kapcsolót, különböző egyéb releváns és irreleváns komponenseket. Amikor a márkaszervizek már a sok számjegyű javaslataikat tették le az asztalra, a fásult tulajnak elege lett, és más megoldást keresett. Vajon ki lehet mérni a hiba okát alkatrészek csereberéje nélkül?

 

A választ pedig nekünk kell megadni. Vágjunk bele!

 

Hibakódok az ABS rendszerben:

  • féklámpa kapcsoló hibás jel
  • ABS szolenoid relé feszültségellátás

 

Nos, a féklámpák világítanak, az ABS amúgy jól látja a kerékfordulatszámokat is, nem valószínű, hogy bármi közvetlenül a jobb vagy bal első keréknél lenne.

Amit még megtudtunk az autó üzembentartójától: van egy biztosíték aljzat, amibe ha beleteszünk egy biztosítékot, világítanak a féklámpák állandóan, vagyis éjjel-nappal, ha nyomjuk a féket, ha nem. Ez az aljzat a leírások szerint az ABS rendszerhez kapcsolódik, és sehol nincs arról információ, hogy ide végül is nem kellene biztosíték. Logikus lenne ezután egy rossz fékpedál kapcsoló mint magyarázat, csak azt már cserélték, legalább egyszer.

Ami még logikus lehetne, hogy esetleg az ABS egységen belül zárlatba került a fékpedál kapcsoló és az egyik táp szál: az ötlet elbukik, mert az ABS kocka leválasztása után semmi sem változik: a biztosíték "bedugására" ezerrel égnek a féklámpák.

 IMG_0648.JPG

Innentől jön a kedvenc játékszerünk, az oszcilloszkóp. Mérni kezdünk, feszültséget mérünk az ABS központjánál, a csatlakozóban, a fékpedál kapcsolónál és a forgásjeladóknál. 

 

 

A lényeg: 

  • az ABS csatlakozójánál nincs meg az a 12V tápfeszültség, amit az ominózus biztosítékon keresztül kéne kapjon
  • az ABS csatlakozójához nem érkezik fékpedáltól semmilyen feszültség, a szál szakadtnak tűnik

 

Ez az elképzelhető legjobb forgatókönyv esetén is minimum három hibát feltételez:

 

avensis_hiba_jpg.jpg

 

kell lennie egy zárlatnak, ami az ominózus tápszál feszültségét szépen átvezeti a féklámpákhoz, kell lennie egy szakadásnak, ami megszakítja ugyanezt a táp szálat valahol, valamint a fékpedál kapcsoló áramkörében is kell lennie egy szakadásnak. Ha ezek hárman nincsenek, akkor tényleg aggódhat az egyetemes villamosságtan, mert akkor megmagyarázhatatlan, hogy az áram miért arra folyik, amerre.

 

Tapasztalataink szerint a hibák egy jó része emberi mulasztás vagy hanyagság okán alakul ki. Ilyenkor is elsősorban valami ilyesmit kell keresnünk, akár egy utólagos riasztó, vagy egy utólagos LED-es féklámpa hibás bekötése ... de miért pont a féltengely szerelése után lépett fel a hiba?

 

A megoldás a kábelköteg nagyon alapos vizuális átnézésével lett meg. A kerékjárati védő műanyag felszerelésénél a javítók nem az eredeti furatot használták a rögzítésre, helyette szépen fúrtak a karosszériába egy új lyukat. A fúrófej, illetve a tartósan bekerült csavar hajszálpontosan az ABS kábelkorbács közepét találta el, így felülről nem is látszódott a probléma. Hirtelen persze elkezdett világítani a féklámpa, ezt gyorsan orvosolták az ABS egy főbiztosítékának kihúzásával, de a hibajelzést a műszerfalon már nem tudták mire vélni.

 

IMG_0638_2.jpg

 TOYOTA_ABS2

 

Így néz ki egy gondosan átfúrt kábelköteg, 3 fatális hibával és több sérült szigeteléssel. 

 

A kábelköteg hibáinak kijavítása után visszatért az élet a rendes kerékvágásba: a hibajelzések eltűntek, az ABS működik, az elektromos áram immáron a megfelelő irányba folyik. Egy nagy adag jégkrémmel ünnepeltük meg a győzelmet.        

 

 

 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu