Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

MŰSZERTESZT I. AUTOCOM ADP 186

Mint már máshol is leírtuk: nincs tökéletes, több típus vizsgálatára alkalmas diagnosztikai eszköz. Az a műszer, amiről csak szuperlativuszokban beszélhetünk mondjuk egy Audi A4 vizsgálatánál, korántsem biztos, hogy egyáltalán szóbaáll pl. egy koreai autóval. 


Az Autocom ADP 186 svéd gyártmányú motordiagnosztikai műszer. Immár évek óta ? megelégedettséggel - használjuk, így elmondhatjuk, hogy kellő tapasztalatok birtokában vagyunk. Korábban az elődjét, a gyártó ADP 124 típusát nyúztuk, szintén éveken át. 

 

 



 

A rövid videoklip bepillantást enged az ADP 186 "tudásába" az ABC sorrend szerinti első néhány autótípus esetén. 
Megfigyelhető, hogy egyes típusoknál milyen széleskörű a vizsgálható rendszerek köre (Type of system), más esetekben csak a "kötelező minimum" az, amivel a műszer rendelkezik. Ez más műszereknél ugyanígy van. 
A szoftver kiadásának ideje: 2009 vége, tehát két éves. (Időközben a legfrissebb szoftververzióval megajándékoztuk a gépet, mivel etalonként is használjuk más, vizsgált készülékekkel kapcsolatban. 2012 május) 

A fő szempont, amiért megvásárlásakor erre a műszercsaládra esett a választásunk, az döntően a párhuzamos mérések lehetősége. Tudomásunk szerint (a testvér WOW műszereket kivéve) nincs jelenleg piacon még egy olyan műszer, amelyik alkalmas lenne erre. A párhuzamos mérés esetén annyi "Y-kábel" szükségeltetik, ahány - egymástól ECU csatlakozók formájában, geometriai méretében - eltérő rendszert akarunk vizsgálni. A módszert az "Időszakos hibák, oszcilloszkóp, párhuzamos diagnosztika" fejezetünkben részletesen ismertettük, ezért itt csak érintőlegesen tárgyaljuk. 

 

Korábban a készülékhez rendelhető volt egy rendkívül hasznos kiegészítő, a Break-Out-Box (BOB). 
A mellékelt ábra szerinti mérés esetén az jelenti az óriási előnyt, hogy az ECU bármelyik kivezetéséhez akadály és késedelem nélkül hozzá tudunk férni. Hogy ez mekkora előny, azt csak az tudja igazán megítélni, aki naponta szurkál jeladó vezetékeket, figyeli az oszcilloszkópot, és szidja az állandóan visszatérő kontaktushibák özönét. 

Az ADP 186 által programozottan elvégzett párhuzamos mérésnél választhatunk: vagy a gép futtatja ? szélsebesen - le a programot, vagy a kezelő saját tempójában halad. Mindenképpen az utóbbi javasolt, mert ez módot ad a rendszer elemeinek tetszőleges ideig tartó vizsgálatára. 

A párhuzamos teszt több csoportra osztja a vizsgált pontokat: első lépésként a testpontokon eső feszültség mérése zajlik, ezt követik a ráadott gyújtásnál, majd a járó motornál alapjáraton ill. magas fordulaton végzett mérések. 
Minden lépésnél láthatjuk a vizsgált pont mért értékét, ill. annak elvárt intervallumát. Hiba esetén a program jelzi, hogy az adott pontnál a mért érték kiesik a referencia-tartományból. 

Természetesen hiba esetén a kezelő feladata a továbblépés. Mi jellemzően szeretünk mindenről meggyőződni, ehhez pedig óriási segítség a beépített oszcilloszkóp. A párhuzamos teszt bármely szakaszán, bármely mérési pontnál átléphetünk az oszcilloszkóp funkcióba, ahol azonnal láthatóvá válik a vizsgált ki/bemenet feszültsége. 

A készülék tehát nem gondolkozik helyettünk, elengedhetetlen pl. hogy rendelkezésre álljon a vizsgált autó érintett rendszerének korrekt (tévedésmentes!) kapcsolási rajza. Előfordul az is, hogy a referenciatartomány túlzottan tág, és a program hibátlannak minősít olyan mérési pontokat is, amik egyébként a hiba eredendő okai lehetnek. Ilyen például a vezérlőegység tápellátásainak vizsgálata: a program 10 és 15V közötti referencia tartományt ad meg, így járó motornál pl. a 10,2V-os értéket elfogadja. Ha a kezelő nem figyel oda, a hibát ezzel a módszerrel nem találja meg. 


 

Egy tekintélyes méretű "Y" kábel, ez éppen a Ford EEC V. rendszeré. Otthoni, barkács módszerekkel teljesen esélytelen ezek elkészítése. Sajnos, az "Y" kábelek ára meglehetősen magas. 

Az elvégzett párhuzamos tesztek kinyomtathatóak, elmenthetőek, a szoftver alapvetően jól kommunikál a kezelővel, stabil és kiszámítható. 

Említést kell tennünk a két csatornás oszcilloszkópról. Amellett, hogy a párhuzamos mérések során az Y-kábelek bármely pontja megfigyelhető az oszcilloszkóp funkcióval, a készülék rendelkezik két külső bemenettel is, amik ettől függetlenül, bármikor rendelkezésre állnak. Mai szemmel nézve a felbontás, ill. a mintavételezés nem ?élvonalbeli”, az alap funkciók ellenőrzésére azonban alkalmas. Ami miatt hosszú időn keresztül ezt használtuk az időszakos hibák felderítésére, az a szkóp ?adatgyűjtő” üzemmódja: a felvett jelalak akár fél óra elteltével is visszahívható, kinagyítható. 

Ennyi pozitívum után a már említett keserű pirula: az "Y" vagy "párhuzamos" kábelek ára meglehetősen magas. A forgalmazó (Mobil Energy Kft, 2030 Érd, Bajcsy-Zsilinszky u. 79, tel: 23-445-060) nagyvonalúan kölcsönadja ugyan a szükséges kábeleket, de vagy érte kell menni (és természetesen visszavinni), vagy postázzák. 

Aki jobbára diagnosztikából él, annak mindenképp javasoljuk a gyakorlatában leggyakrabban előforduló típusokhoz tartozó kábelek megvásárlását. Ez a mi esetünkben úgy 20-25 kábelt jelentett, de még így is előfordul, hogy igénybevesszük a forgalmazó szolgáltatását, mert az aktuálisan szükséges kábel éppen hiányzik... 


 

A párhuzamos mérés eredménye, pontosabban annak egy kis része. 
A rendszer bonyolultságától függően a kinyomtatott adathalmaz 2-3 A4-es oldalt tesz ki. 
Az Autocom 5 hibát talált, ezeket a nyomtatott verzióban az Állapot rovatban csillaggal jelöli, mérés közben az aktuális hibás érték piros mezőben jelenik meg. 


A műszert soros oldali kommunikációra is nap mint nap használjuk. A gyártó egyébként pár éve hangsúlyozottan több energiát fektet a készülék kommunikációs erényeibe, mint a párhuzamos oldalba. Ennek meg is van a hozadéka: ritkán kellett eddig csalódnunk. A letárolt hibakódok jellemzően valósak, az élő adatok megbízhatóak. 
(Ez némi magyarázatra szorul: számtalaszor előfordul, hogy szerelő kollegák esetleg olyan diagnosztikai műszerrel próbálnak hibakódot olvasni, ami pl. nem támogatja az adott protokollt, vagy éppen az adott típus kódjaihoz tartozó egyéb információkat nem jeleníti meg, netán téves szöveget csatol egy kódhoz, vagy nem ismeri fel azt. Ezek a hibák az Autocom készülékkel viszonylag ritkán fordulnak elő.) 
Ugyanilyen fontos, hogy a korszerű autóknál egyre gyakoribb programozási, kódolási funkciók nagyrészt megtalálhatóak, és eddigi tapasztalataink szerint problémamentesen működnek. 

 

Bemutatunk néhány, az ADP 186 műszerrel végrehajtható műveletet. 
Természetesen, csupán kiragadott példákról van szó. Választhatjuk a magyar nyelvet is, ez nagy segítség lehet. Apró kritikai megjegyzés: a magyarra fordítás (csakúgy, mint gyakran az egyéb műszerek, adatbázisok esetében is) messze van a tökéletestől. Aki megfelelő szinten ismeri az angol műszaki nyelvet, annak azt ajánljuk, hogy a nyelv kiválasztásánál ne erőltesse a magyart. 

Gondot jelent azonban a szoftver ?tájékozatlansága” a távol-keleti autók tekintetében. A japán, dél-koreai gépkocsikkal való kommunikációs hajlandósága általában igen hiányos, motorvezérléseikkel még alapszinten el-elboldogul, viszont nem ismeri a blokkolásgátló, a légzsák és egyéb rendszereiket. 


Szoftver frissítés. A legtöbb műszer / adatbázis esetén a szoftver használatának jogát vásároljuk meg, meghatározott időre, általában 1 évre. Ha ez az idő leketyeg, akkor 365 nap után "se kép, se hang". Az Autocom szoftvere ezzel szemben nem ?jár le”, a megvásárolt szoftver használható marad évekig. Az aktualizálás azonban elég komoly kiadást jelent, ugyanis a kimaradt frissítéseket is meg kell vásárolni. 

Az Autocom ADP 186 - jónéhány év mindennapos használata alapján - egy kitűnő diagnosztikai műszernek bizonyult. A hasonló árú, professzionális felhasználásra szánt műszerek sorából elsősorban a párhuzamos diagnosztikára alkalmas felépítése emeli ki. Nem hibátlan, de mint a bevezetőben is említettük, nem is lehet az. 
Felhasználóbarát, stabil működésű, üzemzavar a hosszú üzemidő alatt nem fordult elő. 

Főleg azoknak a gyakorló szakembereknek ajánlható, akik sok típus javítását vállalják, korábbi évjáratokat is, akik ki tudják aknázni a párhuzamos diagnosztikában rejlő vitathatatlan előnyöket. 

Úgy hírlik, a gyártó a közeljövőben leáll a típus szoftverének fejlesztésével, a készülék átadja a helyét - a már piacon lévő - utódjának, amelyik viszont nem viszi tovább az ADP 186 (szerintünk) legnagyobb erényét: a párhuzamos mérés lehetőségét. Kár érte. Nagyszerű műszer fog eltűnni a több márkát javító szervizek eszköztárából. 



A készülék-család további tagjairól a gyártó, ill. a forgalmazó honlapján tájékozódhat: 

www.autocom.se 
www.mobilenergy.hu 
 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu