Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

XLI. esetleírás: ESC és PCA: CAN hiba lokalizálása egy S-Max példáján

Újszerűen csillog a fényezés, szinte érintetlen a belső tér, az alig néhány éves Ford S-Max mégis képes a vérnyomást az egekbe pumpálni: változatos időközönként heves bingbangozás kíséretében a műszerfal felsorol minden hárombetűs alrendszert az autóban, elmegy a szervóhatás, megszűnik egy csomó biztonsági és vezetéstámogató funkció. Mindezt teljesen random, főleg gázadásra, gyorsulásra követi el, néha percenként, néha csak naponta egyszer.

Elvállaltuk. Nem mi voltunk az első szerviz, de nem is a második és még harmadiknak sem csusszantunk be. Erre szokták ugye azt mondani, hogy: "Good luck with that".

A hiba reprodukálásának lehetősége ilyen esetekben elsődleges. Minél összetettebb egy autó, a szervizeknek általában annál többször kell látniuk a hiba fellépését. A vezető számára legelőször az ESC szerviz szükséges (stability control) és a PCA szerviz szükséges (Pre-Collision Assist) feliratok jelennek meg, ennél az alrendszerek hibakódjainak kiolvasása elvileg sokkal többet mondhat. Összesen 45 (!) hiba bejegyzés található az autó alrendszereiben.

 

LAUNCH_SMAX_HISTORY_fault_codes.jpg

 

Amit itt látunk, az a korszerű autók diagnosztikájának az egyik rettentő utálatos jellegzetessége. Mindenki hivatkozik mindenkire, vagyis minden vezérlő észleli, hogy zavart a kommunikáció, "mindenki más hülyeséget beszél". A bábeli zűrzavarban sajnos nincs fogódzkodó, nincs egy olyan vezérlő sem, amelyik saját alrendszerén belül releváns hibakódot rejteget, vagyis vélhetően nem arról van szó, hogy van egy érvénytelen adat, amit nem fogadhatnánk el, sokkal inkább az a valószínű, hogy néha valami - az amúgy érvényes adatok átvitele közben - történik a kommunikációs csatornával.

Ford_Smax_can_topologia.jpg

Ábránkon a 2017-es S-Maxok hálózati elrendezésnek sematikus ábrája látható, természetesen terjedelmi okokból az esetünkben lényegtelen részeket kihagytuk. Két külön nagysebességű (HS CAN) busz működik az autón, szokásosan a Gateway tölti be a tolmács szerepét. (A PCM a motorvezérlést jelöli, EPS az elektromos szervót, az SRS a légzsákot.) Figyelmes szemlélők észrevehetik, hogy az OBD csatlakozóba mindkét HS CAN be van vezetve: ez nagyban segíti a hibafeltárást, amit innentől kezdve oszcilloszkóppal végzünk, mert "látni" akarjuk a problémát.

 

smax_pico_01.jpg

 

Na, erről van szó. Időszakos bezuhanások az egyik HS CAN mindkét szálán. Egészen pontosan a zöld-narancs + szürke-kék kábelszínekkel rendelkező ágon, tehát amin az ABS és a szervó kommunikál. Ez itt a probléma gyökere, azoknak ott nem kéne ott lenni.

 

A problémát látjuk, a nehezén túl vagyunk? Persze, hogy nem: itt kezdődnek a miért-ek.

 

Régi olvasóink a CAN diagnosztikáról szóló cikkeinkből már ismerhetik a kedvenc technikáinkat: a hálózat szakaszolása, komponensek leválasztása, differenciál diagnózis. Leválasztom ezt, kihagyom azt, lássuk ki az, aki ezt a szörnyű zárlatot elköveti a hálózattal. 

Esetünkben finoman szólva nem túl rózsás a helyzet. Az ABS vezérlő konkrétan olyan helyen van, hogy csak endoszkóppal lehet megtalálni, a kábelkötegek pedig valami egészen abszurd kuszaságban keringenek a motortér minden szögletében.

 

smax_pico_02.jpg

 

Kicsit belenagyítva a felvételbe. Nem szép. Ha valahogy, hát így biztosan lesznek hiányzó és érthetetlen üzenetcsomagok.

 

Azt szoktuk mondani, hogy minden apró jel fontos lehet: nem tudtuk nem észrevenni, hogy a bezuhanások a fordulatszámmal arányosak, sőt, néha konkrétan az egyes befecskendezési impulzusokat követik a problémás szakaszok. Erre több magyarázat létezhet: az egyik az lehetne, hogy a motorvezérlő testeli a hálózatot. Ezt azért vetjük el, mert a motorvezérlő nem része ENNEK a hálózatnak, ő a másikon van. A másik lehetőség, hogy a motor rezgése során történik valami a szálakkal. Ezért elkezdünk kibontani minden köteget, ami a motor közvetlen közelében fut, hátha a testelődés a kábelkötegben, a motor remegése miatt következik be. 

 

smax014.jpg

 

És íme. A helyéről kiemelt köteg, kibontva: a zöld-narancs CAN H szál szigetelése ledörzsölve, a váltó egyik kiálló részének tudott dörzsölődni. A testelődési út tökéletesen adott. A probléma vélhetően konstrukciós hiba, nem teljesen jól átgondolt kábelköteg-elvezetési gondatlanságból adódik.

 

 

ford_s-max_laptop2.jpg

 

Lehet, hogy századjára írjuk le, de még mindig aktuális: aki ezt a hibát diagnosztikai eszközzel akarta volna megtalálni, az szinte biztosan kudarcra van ítélve. Lehet az bármilyen készülék, gyári, nem gyári, drága, vagy olcsó, egyszerűen bizonyos hibák megértésére, láthatóvá tételére jellegükből adódóan a diagnosztikai készülékek teljességgel alkalmatlanok. 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu