Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika

Alapvetően SOROS vagy PÁRHUZAMOS diagnosztikát különböztetünk meg az alrendszerek elektronikus vizsgálata esetén. 

Ezen az oldalon a SOROS diagnosztikáról ejtünk néhány szót. Ennél a módszernél a vizsgálat a jármű diagnosztikai csatlakozóján (OBD) keresztül történik, a vizsgáló eszköz "kommunikál" az autó alrendszereivel. (A "rátesszük a gépet", "megnézzük diaggal" pongyola megfogalmazások tulajdonképpen a soros diagnosztikai funkciót jelentik.)

 

Mára ez a módszer kikerülhetetlenné és elsődleges fontosságúvá vált, akár a motorháztető kinyitása nélkül juthatunk hozzá fontos információkhoz. Hátránya, hogy sok szerviz csupán erre támaszkodik, és nem veszi elő a hibajelenség "fizikai rétegéhez" kapcsolódó mérőeszközöket, a nyomásmérő órák és az oszcilloszkópok a fiók mélyén hevernek. Pedig az igazság az, hogy a soros kommunikáció a hibafeltárások során csak a "belépő szint". Nélkülözheteten, de a legtöbb hiba PONTOS lokalizálásához nem elegendő. Pusztán soros kommunikációval soha nem fogunk rájönni egy cső repedés vagy egy kábel szakadás pontos helyére.

Beszélhetünk univerzális /sok autótípusnál használható/, ill. a csak egy típushoz, típuscsaládhoz használható műszerekről. A legolcsóbb, univerzális, úgynevezett "kiolvasó" műszerekhez már egészen kis összegért hozzá lehet jutni, tudásuk gyakran kimerül az emisszióreleváns hibakódok kiolvasásában és törlésében. A kínálat csúcsán viszont a szakmában piacvezető óriáscégek nagyon profi univerzális műszerei állnak pl. a BOSCH KTS család, a Hella - GUTMANN MEGA M.A.C.S., a svéd AUTOCOM, az AVL DIX DRIVE, a DELPHI DS 350, stb. A diagnosztikára szakosodott, márkafüggetlen szervizek általában nem elégszenek meg csupán egy univerzális műszerrel, legyen az bármilyen gyártmány is.

 

Legalább két "nagy tudású" univerzális műszer beszerzése célszerű, ha le akarjuk fedni a hazai járműállomány nagy részét. És még akkor sem dőlhetünk elégedetten hátra a karosszékben. Tucatjával vannak autótípusok, melyekkel több diagnosztikai készülék egyáltalán nincsen beszélő viszonyban. Különösen igaz ez pl. a piacvezető európai műszerek és az amerikai, vagy távol-keleti gépkocsik kapcsolatára. 


A legtöbb internetes áruház ezrével árulja az ún. eOBD-, vagy OBD-szkennereket. Ezekkel érdemes vigyázni, mert jellemzően semmilyen gyártóspecifikus adat nem lesz belőlük kinyerhető. Az eOBD (OBD-II.) szintű diagnosztika legtöbbször csak a környezetvédelem szempontjából releváns alapfunkciók ellenőrzésére szolgál, soha nem fogunk segítségével rájönni pl. egy fékpedál-kapcsoló hibára, vagy éppen egy töltőnyomás-szabályzási eltérésre. Persze ezek a műszerek is (jobb esetben) képesek paraméter-ábrázolásra, vagy éppen freeze-frame adatok közlésére, azonban csakis a kötelező minimum-szint erejéig. Nem állítjuk tehát, hogy diagnosztika dolgában az eOBD semmit sem ér, az viszont egyértelmű, hogy a gyártóspecifikus "tudás" ennél sokkal több lehet. Műszerteszt sorozatunkban éppen ezért az eOBD területet figyelmen kívül is hagyjuk. 
A legtöbb professzionális (univerzális vagy gyártóspecifikus) készülék egyébként "magában foglalja" az eOBD-szintű diagnosztizálás lehetőségét (pl. Generic OBD, Global OBD, OBD-II. mode, CARB-OBD, stb.), használatára azonban általában csak akkor van szükség, ha az adott gépkocsinál a gyártóspecifikus diagnosztika nem szerepel a lehetőségek között. 


Szinte minden autótípus vizsgálható a saját, speciális diagnosztikai eszközével, ilyen pl. az VW csoportnál (VW, Audi, Seat, Skoda) a VAG 1551, 1552, VAS 5051, 5052, a GM gyártmányoknál korábban a TECH 1 (a megfelelő szoftverrel alkalmas a régebbi Opel, Vauxhall, Suzuki, stb. típusokhoz), majd a TECH 2, a FORDnál az FDS 2000, a Hyundai a HI-SCAN PRO-t használja, stb... 



 
Diagnosztikai műszer hirdetésének részletei az egyik e-bay oldalról. 
Csak a kékvérűeket ismeri, azok közül is nagyon válogatós: csak a Ferrarival és a Maseratival áll szóba. 
És velük sem aprópénzért: forintban bő 8 millió az ára. Megtérülése még egy nyugat-európai országban is erősen kétséges. De ez már az a kategória, ahol az ilyen földhözragadt kifejezéseknek, mint "megtérülés" vagy "gazdaságosság" már semmi jelentőségük sincs. 



Az univerzális diagnosztikai műszer előnye, hogy megvásárlásával nagyon sok típus diagnosztikai feladatai megoldhatók, például hibakód kiolvasás, törlés, ABS és klíma hibakódok olvasása, szervizintervallum nullázása, alapbeállítás, stb. 

 

Egyes újabb motorvezérlő rendszereknél a hibatároló törlés időpontját, a kilométeróra állását be kell vinni a rendszerbe. Erre nem minden univerzális műszer képes, ebben az esetben nem feltétlenül lehet ezeket a hibatárolókat törölni!
Szerencsés esetben korlátozott számú kapcsolási rajzokat is kapunk, mód van feljegyzéseink rendszerbe vitelére, vagy a mérési eredmények kinyomtatására, stb. 
Az univerzális műszerek hátránya, hogy tudásuk általában jóval alatta marad az egy típushoz kifejlesztett készülékeknek. 


 

Az univerzális, több típushoz is használható műszerek között óriási különbségek vannak. Az egyik élvonalbeli diagnosztikai műszergyártó 2008 évi utolsó frissítésében pl. VW Golf IV 2005-ös évjáratához a fenti lehetőségeket kínálja fel. A lista messze nem teljes, a hiányzó részt már körülményes lett volna olvasható méretben "összeollózni". 
Ez már közelít ahhoz, amit a márkaspecifikus készülékek tudnak. Ugyanez a műszer néhány más típus esetében viszont csak az éppen elfogadható szintet üti meg. 


A diagnosztikai eszközök egyik leghasznosabb szolgáltatása az ún. paraméter ábrázolás. Itt tetszőlegesen kiválasztott, behatárolt számú (pl. Gutmann mega m.a.c.s. 55-nél legfeljebb 8, BOSCH KTS 500-nál maximum 4) paraméter egyidejű grafikus megjelenítésére van lehetőség.

Elmondható, hogy a korszerűbb típusoknál a "soros" kommunikáció célja már egyáltalán nem csupán a hibakeresés, a legtöbb újabb konstrukciónál már egy egyszerű olajcsere esetén is muszáj "rácsatlakozni" az autóra, nem is beszélve a fék karbantartásokról, a szoftver frissítésekről vagy műszaki vizsgákról.



Nem lehet eleget hangsúlyozni: diagnosztikai műszer nélkül ma már nincs autójavítás. DE: az elmélyült szakmai tudás, gyakorlat legalább ugyanennyire fontos. 

Végezetül egy szó szerinti idézet az egyik vezető autógyártó hazai képviseletének oldaláról: 

" a ... által fejlesztett eszközökkel, valamint a legmodernebb komputeres diagnosztikai rendszerrel nincs az a hiba, amit ne vennénk észre, és ne tudnánk elhárítani. " 

Nagyon jól hangzó, magabiztos mondat. Ha valaki viszont a neten beleolvas bármelyik autótípus gazdáinak ilyen irányú panaszáradatába, egészen más képet kap. A marketing fontosságát cseppet sem alábecsülve mégis az a véleményünk: ilyen mondatot nem lenne szabad leírni, ha valaki nem akarja a hitelességét elveszíteni. 



 

2011-ben elindítottuk Műszerteszt sorozatunkat, aminek az a célja, hogy a professzionális felhasználásra alkalmas óriási hazai kínálatból - szándékaink szerint - legalább tucatnyit részletesebben bemutatva a műszervásárlást fontolgatóknak némi segítséget nyújtsunk a "melyiket válasszam" döntésük meghozatala előtt. 
 


párhuzamos diagnosztikáról bővebben a sporadikus hibáknál lehet olvasni. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu