III. esetleírás, Alfa Romeo GTV
Ezt a cikket körülbelül tíz évvel ezelőtt írtuk. Az azóta eltelt időben módszereink és eszközeink sokat fejlődtek, a cikkben leírtak sok esetben nem tükrözik a mai hibafeltárási gyakorlatainkat.
Ügyfelünk erős teljesítményvesztést panaszolt csodaszép Alfa Romeo GTV 2,0 16V Twin Spark típusú gépkocsijával kapcsolatban. A motor egyébként 110 kW teljesítményű, kódja AR323.10 a motorvezérlő rendszer: Bosch Motronic M1.5.5. a gyártás éve: 2001.
Jól láthatók az egyedi leömlők.
Első lépésként hengerteljesítmény veszteséget mértünk, de rendben találtuk.
Az erősen korlátozott teljesítmény fő oka a hibatároló kiolvasás után körvonalazódott.
A hibakód a gázpedál helyzet érzékelőre utalt. Ennek alapján máshol korábban, próbaképpen már kicserélték a gyanúba került alkatrészt, de a hiba változatlanul megmaradt.
Megmaradt, mert a hiba nem közvetlenül ebben az alkatrészben keletkezett.
Ennél a rendszernél a gázpedál helyzet érzékelő egy kettős pályájú potméter. Az egyik pályának a vezérlőegység nem adta ki a referenciatestet, így a rendszer szükségfutás üzemre állt be, maximálisan 35% gázadást lehetővé téve.
Itt az ECU javítása elég reménytelen feladat, így a referencia testet egy kábellel kiváltottuk. A hibatároló ürítése után próbaút: a teljesítmény így már erősen közelít az elvárhatóhoz.
Nem lenne szabad így, egy hiba megtalálása / javítása után, további vizsgálat nélkül a megrendelőnek visszaszolgáltatni a kocsit: egyáltalán nem biztos, hogy a motormenedzsment többi része kifogástalan.
Éppen ezért ezt követően minden, számításba jöhető jeladót, érzékelőt megvizsgáltunk, a nyert
diagramok közül néhányat bemutatnánk.
Ügyfelünk említette, hogy tudomása van róla, hogy a légtömegmérő nem ehhez a motortípushoz illeszkedik.
Az eredeti, Bosch gyártmányú házon a 0 281 002 309-es, tíz karakterből álló Bosch azonosító
szám szerepel, ez pedig korrekt: ezzel szerelik eredetileg. Igen, de a ház egy dolog,
korántsem biztos, hogy maga a LMM ehhez a házhoz van hozzárendelve. (Kalibrációs okok miatt nem lenne szabad ugyan a házban cserélgetni magát a légtömegmérőt, de mint tudjuk, ezt nemigen tartják be.)
Meleg motornál alapjáratról hirtelen teljesen lenyomott gázpedál oszcilloszkóp ábráját lementettük. Véletlenül volt egy korábban, ugyanilyen motorról, ilyen körülmények között letárolt képünk. Úgy találtuk, hogy a két diagram karakterisztikája egymástól eltér. Ügyfelünk maga kívánta az alkatrészt beszerezni, mindenképp eredeti (OE) alkatrész pótlását javasoltuk.
A vizsgált jeladók közül a lamba szonda oszcilloszkóp ábráját nézzük meg először.
Az ábrán felül, pirossal az első, szabályzó lambda szonda fűtése látható, ez rendben is van.
A szonda jele (alul) viszont semmit nem mozdul, ez tökéletesen csereérett. Az ECU által előfeszített 0,45 Volt jelenik meg, a zavarjeleket nem számítva egyenes vonalként.
Egy hét után ügyfelünk meghozta a légtömegmérőt.
Eredeti alkatrészként vásárolta, amit nem szeretnénk kommentálni.
Mindenesetre érdekességként érdemes összehasonlítani a fotón balra látható, Bosch
gyártmányú ház jelölését a jobb oldali, ügyfelünk által frissen vásárolt alkatrész házán találhatóval.
Bal oldalon egy eredeti Bosch csomagolás, hologrammal, a jobbra lévőben érkezett az új alkatrész.
Beépítés után az ismertetett módon (alapjáratról hirtelen teljes gáz) felvettük az új
alkatrésszel készült oszcillogramot is
Pirossal a korábban beépített LMM ábrája látható. Erre a képre ráültettük az új alkatrésszel kinyert diagram ábrarészletét, ez kék színű. Megfigyelhető a karakterisztika eltérése, de az is, hogy a nem ehhez a motortípushoz illeszkedő, de eredeti Bosch gyártmányú LMM érzékenyebb a légtömeg változására, mint az új társa.
Anyagi okok miatt a lambda szonda cseréje kicsit még várat magára.