Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

Hogy is van ez? 11. Egy Lancia motor 1996-ból II.

Az első részben a sok tavaszt megért, 252ezer kilométert futott motor hengerfejének állapotát vizsgáltuk. 
Most nézzük a folytatást.


A főtengely végén lévő 19-es kulcsnyílású, balmenetes csavar oldása áldozatokat kívánt: a fémragasztóval rögzített csavar örök életre a helyén akart maradni. Két Kamasa dugókulcsunk bánta, de ugye "áldozatok nélkül nincs győzelem". Az áldozatokat meghoztuk, a szerszámokat kidobtuk, csavarunk megadta magát. 


 

Az első főtengelyszimering bizony már nagyon rég csereérett lett volna. 


 

Ugyanez igaz a hátsó szimeringre is. Mindenütt találkozunk az áruló jelekkel: nemigen törődtek a motor olajjal kapcsolatos igényével. 


 

A forgattyús tengely kiszerelése után nem is hatott a látvány a meglepetés erejével: ez a motor "csapágyas." 
Nem kicsit. Eléggé az. 
A hajtórúd csapágyak mindegyike hasonló képet mutat, mint a fotón szereplő. 


 

A főtengely forgattyúcsapokon is olyan berágódási nyomok vannak, hogy az első túlméretes csapágyhoz köszörülés valószínűleg nem lesz elegendő. 


 

Vannak egyéb gondok is: a középső fekvőcsapoknál a főtengely eltérése az egyenestől (kihajlása) 0,16 mm. 
Hasonló méretű főtengelyek esetén ennek a megengedett értéke általában 0,1 mm. 


A hengerfal kopás viszont kedvező mértékű. 
Sehol nem mértünk 0,025 mm-t meghaladó értéket. A méréseket részben 0,001 mm. pontosságú furatmikrométerrel, részben ugyanilyen felbontású tapintókaros mérőórával végeztük. 

 

Ennél a hengernél a furat névleges értéke 82,010 mm, ezt a furat felső néhány kopásmentes milliméterén tudjuk mérni. A fotón szereplő helyen a furat átmérője 82,023 mm, itt a kopás értéke 0,013 mm. 


 

A dugattyúpalástokon értékelhető kopás nincs, a megmunkálási nyomok a palást teljes hosszán jelen vannak. Az enyhe behúzásnyomok a légszűrés tökéletlenségéből illetve az olaj elszennyezettségéből következnek. 


Dugattyúgyűrű kopás: a megengedett felső határ közelében, néhány esetben a gyűrűvégek között 0,6 mm hézagot is tudtunk mérni, ami már határértéken kívül van. 


 

Itt is beigazolódott, amit már számos esetben leírtunk. Hiába a csak jelentéktelen mértékben megkopott dugattyúpalást, ha a dugattyúgyűrű hornyok kiverődnek, ez megpecsételi a dugattyú sorsát. Ennél a motornál a felső gyűrű és a horony közötti játék gyár által megadott értéke: 0,03-0.065 mm. A 0,1 mm-es hézagmérő túlságosan könnyen, a 0,15 mm-es kicsit nehezen, de közéjük fér, nemigen tévedünk, ha 0,13 mm-t állapítunk meg. Ez a megengedett maximum éppen kétszerese. 
A illesztési hézag jelentős megnövekedésében természetesen szerepet kaphat a gyűrű magasságának csökkenése, a gyűrű kopása is. 


 

Ebben az esetben ez kismérvű, alig 0,02 mm értékű, döntően a dugattyúhorony kiverődés az oka az illesztési hézag ilyen mértékű megnövekedésének. 


 

A dugattyúcsapszegek csak néhány ezredmilliméter kopást mutatnak, más a helyzet a hajtórúd kisszem perselyek esetében. A csapszeg-persely illesztésének gyári értéke 0,006-0,016 mm, a vizsgált motornál ez rendre 0,025-0,035 mm közé esett. Kézben megmozgatva is lehet érzékelni a "lógást", ráadásul több persely belső felülete erősen karcos. 


A kedvező hengerfalkopás mindenképp a motor erényei közé tartozik. 
A vezérműtengelyek bütykei gyakorlatilag kopásmentesek, valószínűleg már nem a gyárban beszerelt darabok. 
A túl hosszú olajcsere periódusok (esetleg gyatra minőségű, vagy túl kevés olaj) miatt hibásodott meg a főtengely, ez az oka a vezérműtengely csapok enyhe berágódásának, ez a felelős a hajtórúd perselyek karcosodásáért. 
A cikkben leírt határérték feletti kopások -valószínűleg- még tízezer kilométereken keresztül nem okoztak volna 
üzemeltetést megakadályozó hibát. 

És persze: a motor nem mai darab, a maga 252ezer lefutott kilométerével.....

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu