XXIV. esetleírás: Sziréna a motortérben?
Bejelentkezett szervizünkbe egy 2006-os évjáratú Kia Cee'd rendellenes turbó hanggal. Az autóban lévő 1.6-os dízelmotort a Hyundai fejlesztette "U" motor néven, melyet kategóriájában az egyik legjobb motornak tartanak. 2009 óta elérhető a módosított "U2" motor, mely már 94kW teljesítmény leadására képes.
A hibajelenséget egyszerűen le tudta írni a tulajdonos: a motornak borzasztó sípoló, sziréna-szerű hangja van. Mi okozhatja ezt a hangot?
Vizsgálódásunkat helyben, a műhelyben kezdtük. A hibakód olvasás, élőadat elemzés már rutinos bemelegítésnek számít, mivel már ezek a műveletek is meghatározhatják a diagnosztika további lépéseit. Az autót járatva nem volt észlelhető különösebb probléma. Kisebb gázadásokra a turbófeltöltő ugyan kissé hangosabbnak tűnt, mint a legtöbb más motornál, azonban ezek a motorok pont arról ismertek, hogy jobban hallani a turbót. Ez pedig valószínűleg annak köszönhető, hogy elég magasra sikerült azt elhelyezni, gyakorlatilag a szelepfedél magasságában található, a motor hátsó oldalán, tehát a lehető legközelebb a vezetőhöz.
Műszeres próbakör következett. Már az első gyorsításnál tapasztalható volt az említett búgó-visító hang, olyannyira, hogy alig mertük nyomni a gázt és mindenki utánunk fordult az utcán. Egyértelműen a turbónyomás emelkedésére lépett fel a jelenség, a turbó azonban működött, a nyomás az elvártak szerint alakult.
Mitől lehet ilyen éktelen hangja a turbónak? Egyáltalán a turbó adja ezt a hangot, vagy valahol valami tömítetlen?
Kibontottuk a turbó kompresszor oldalának csöveit. Szemrevételezvén a turbó lapátjait, rendben találtuk, a tengely nem szorult, nem volt extrém nagy játéka.
Kerestünk kifújást a turbó körben, hátha amiatt van a hang, végeztünk nyomáspróbát a levegő körön. Meghallgattuk az intercoolert és a rávezető csöveket.
Mivel itt minden rendben volt, átterelődött a figyelmünk a turbó kipufogó oldalára. Nem fúj-e ki a turbó előtt a kipufogó? Nincs-e túl nagy nyomás a leömlőben? A válasz nem és nem.
Végül nem maradt más, mint a turbinakerék ellenőrzése. Az viszont - általában - nem egyszerű feladat, le kell szedni a kipufogót a turbó után. Szerencsénkre a lambda szonda elég jó helyen, gyakorlatilag a turbó után néhány centiméterrel volt, így nem kellett bajlódni a berohadt csavarokkal és a tömítésekkel.
A lambdaszonda kiépítése után a már oly sokszor nagy segítséget nyújtó endoszkóp került bevetésre. A képen kivehető, hogy a lambdaszonda furata szerencsénkre nagyon közel van a feltöltő turbinakerekéhez. Kis keresgélés után ez a kép fogadott minket:
Amint látható, a turbinakerék két lapátjából is hiányoznak darabok, az egyik lapátnak majdnem a fele letört. A jobb láthatóság érdekében a hiányzó darabokat pirossal jelöltük. Hogy mi okozta a szerencsétlen balesetet, egy endoszkópos vizsgálatból nem lehet pontosan megmondani, de a leggyakrabban előforduló okok az alábbiak:
- idegen tárgy
- túl nagy axiális játék
- kiegyensúlyozatlanság
Ezen jelenségek részben egymást gerjeszthetik tovább. Akár egy parányi idegen test miatt bekövetkezett sérülés is kiegyensúlyozatlansághoz vezet, ami "lavinaszerű" károsodást eredményezhet: a kiegyensúlyozatlanság miatt a lapátok a házba érhetnek, ami további sérüléseket okoz. Esetleges olajellátási problémák pedig a feltöltő csapágyait károsíthatják, ami ugyancsak a fenti eredményekhez vezethet.
Ebben az esetben a megoldás a turbó kiépítése, középrész-cserés felújítása, vagy új feltöltő vásárlása. A cserénél a szokásosnál is körültekintőbben kell eljárniuk a szakembereknek: meg kell vizsgálniuk, hogy nem hiányoznak-e darabok a leömlő belsejéből, amik a turbinakerék károsodását okozhatták volna, illetve vizsgálniuk kell a motorolaj feltöltőhöz való szabad hozzáfolyását és annak szabad elfolyását is.