MŰSZERTESZT IV. AVL DIX DRIVE
A már nem egészen fiatal szakmabeliek még emlékeznek: a neves Hermann Electronic GmbH gázelemzőket, motordiagnosztikai eszközöket (is) készített. Egyes termékeiről, ha azt állítjuk, hogy "ott voltak a szeren", akkor nagyon visszafogottan fogalmazunk.
Datatec sorozatú motortesztereire, MHC típusú gázelemzőire a szakmában sokan etalonként tekintettünk, ezt több helyen is megemlítettük már eddig is. Nagyra értékeltük robosztus felépítésüket, megbízhatóságukat, mindenekelőtt persze "tudásukat". HMS 990 típusú 12 csatornás oszcilloszkópjuk gyakorlatilag versenytárs nélkül volt a diagnosztikai piacon. Ezt a készüléket (tudomásunk szerint) az AVL ma is gyártásban tartja, merthogy a Hermann GmbH beolvadt az osztrák, grazi székhelyű AVL-be.
Az AVL kutatás-fejlesztés-gyártás palettájának csak kis részét képezik a járműdiagnosztikai műszerek.
Az Energotest Kft. munkatársainak szivességéből módunk nyílt az AVL Dix Drive készüléket egy hosszabb tesztelésnek alávetni.
Első benyomás: robosztus felépítés, tekintélyes tömeg, mérlegre téve durván 4200 gr.
Külső megjelenése nagyon igényes, a részben aluminium, részben műanyag készülékház üdítő jelenség a mai műanyaghéjas készülékek között.
Ütésálló műanyag burkolat érintkezik a munkapaddal, egyéb tárgyakkal, ez itt is kellő védelmet nyújt a műhelykörülmények viszontagságaitól. Egy-egy helyen csorbulnak az ergonómiai szempontok, például a tápegység dugasza kitűnően helyére illeszthető, az eltávolítása viszont kicsit macerás: a burkolatban olyan mélyen van a dugasz, hogy férfi ujjak garantáltan nem érik el. A kábelt cibálni pedig ugye erősen kifogás alá eső cselekedet.
Minden igényt kielégít a 17"-os display, nagy felület, nagy fényerő, jó felbontás, tűéles grafikai megjelenítés, kitűnő leolvashatóság.
A készülék alapja egy tablet PC, Windows XP operációs rendszerrel. A DIX Drive kétcsatornás oszcilloszkópot is tartalmaz, ill. az Autodata adatbázis a teszteren belül egy gombnyomással elérhető.
Beépített akkumulátora sajnos nem töltődik az OBD csatlakozóról, így hosszútávú, menet közbeni teszteknél előfordulhat, hogy lemerül. Ez a probléma természetesen szivargyújtóhoz csatlakoztatható inverterrel könnyen áthidalható. A "köldökzsinór", ami a készülék és az EOBD csatlakozó közötti összeköttetést biztosítja, nagyvonalúan méretezett, közel 5 méter hosszú.
Az egyes menűpontok közötti navigálás az érintőképernyőn a "ceruza" segítségével történik. Ettől eleinte kissé idegenkedtünk, de a ceruzás navigálás gyorsan megszokható, és egy hagyományos egérhez, vagy egy laptop touchpad-hez képest végül nagyon kényelmesnek találtuk. Ha valakinek mégis szimpatikusabb a PC tasztatúra, ill. egér használata, erre a lehetőség adott.
A bekapcsolást követően, az "ismerkedési fázisban" ami először feltünik: a készülék bootolása egy szokásos laptophoz hasonlóan elég sokáig tart. Ha azonban bekapcsolva hagyjuk, a járműhöz való csatlakozás, ill. a kommunikáció "sebessége" viszonylag gyorsan megy végbe. Ami külön figyelemre méltó, hogy a DIX Drive nem jön zavarba, ha a járművel való kommunikáció befejezése nem a "szabályos" módon történik. Több diagnosztikai készüléknél tapasztaltuk, hogy pl. a motor lefulladása után az ismételt kapcsolatfelvétel igencsak próbára teszi a rendszert, akár lefagyást, vagy pl. fél perces "néma csöndet" okozva. Az AVL nem ilyen, egyetlen esetben sem tapasztaltuk, hogy ne válaszolt volna azonnal bármilyen parancsra.
A "kormányra akasztós" kivitel praktikus, ha a jármű álló helyzetében folyik a vizsgálat. Menet közbeni tesztelésnél viszont nem bánnánk, ha kisebb tömegű lenne a készülék. Nagy csodák azért ritkán vannak: látni fogjuk, hogy a hasonló méretű, de jóval kisebb tömegű teszterekből kispóroltak valamit (sőt: valamiket), pl. ott hiányzik a kétcsatornás oszcilloszkóp, külső interfészt alkalmaztak...
A nagy méret kétségkívüli előnye viszont, hogy az élő adatok grafikus megjelenítésénél, vagy az oszcilloszkóp funkciónál a kapott görbék kitűnően szemrevételezhetőek.
Mint számtalanszor említettük: az egyes készülékek "tudása" autótípusonként rendkívül eltérő, vannak márkák, ahol szenzációs az alakítás, más típusok esetén csak az alapokig mennek el. Így van ez tesztkészülékünk esetében is.
Egy pdf file több, mint 500 oldalon keresztül ismerteti (Function Range), hogy a készülék milyen mélyen képes járműdiagnosztikai feladatok elvégzésére (szándékosan nem motordiagnosztikát írtunk, itt - jó esetben - ennél sokkal többről van szó).
Általában elmondhatjuk, hogy a német márkák a Dix Drive kedvencei, ezen belül is elsősorban a VAG csoporthoz tartozóak, a MB. A készülék kiemelkedően teljesít egyes Fordok esetében is: több, mint 65 különböző alrendszer közül válogathatunk, a motorirányítástól kezdve a multimédiás funkciókig.
Ez csak egy részlete annak, hogy mire számíthatunk, ha a műszert éppen egy Audi TT diagnosztikai csatlakozójához illesztettük. Ez a műszer erre a típusra tisztességesen felkészített. Negatív példa lehet mondjuk a piros vonal alatti Saab. Két sor az egész, 9.3 és 9.5 Nincs sok cifrázás: csak a motorvezérlés vizsgálható, ráadásul csak EOBD szinten.
Mint minden, nálunk tesztelésre kerülő készüléknél, ebben az esetben is jónéhány, különböző típusú gépkocsin végeztünk "élesben" vizsgálatokat.
A cég a DIX készülékcsoportot igény esetén egy szabadon összeválogatható, moduláris állvánnyal szállítja, amely AVL gázelemzőkkel, dízel füstölésmérőkkel, oszcilloszkóppal ill. előgyújtás vizsgáló modulokkal bővíthető. Ez igen praktikus tud lenni pl. új műhely berendezésekor.
Az AVL DIX DRIVE két hardverkulccsal kerül szállításra: egyik a DIX keretprogramé, a másik a diagnosztikát kapcsolja szabadra. Ez lehetővé teszi, hogy több gépen is használhatja az ügyfél a programot a hardverkulcsok áttelepítésével.
Az éves frissítések száma: minimum két alkalom.
A lejárat után a program nem "lövi ki magát", tovább használható frissítés nélkül.
Az árral (pontosabban: árakkal) kapcsolatban a készülék forgalmazójától az alábbi tájékoztatást kaptuk:
Az AVL DIX diagnosztikába az ügyfél már 679.000 + Áfa áron be tud lépni. Ekkor a számítógépet, vagy a laptopot ő adja és egy szabványos OBD kábelt kap tartozékként. Viszont két évig díjmentes frissítés jár neki. A saját képernyőjén ugyanazt a felületet és ugyanazokat a program elemeket fogja látni, mint a DIX DRIVE-on. Márkaspecifikus kábelekkel, AUTODATA-val, oszcilloszkóp funkcióval már lényegesen drágább a készülék, hiszen a DIX DRIVE ára már bizony 1-sel kezdődik.
Kinek ajánljuk?
Elsősorban azoknak, akik szervizük, javítóbázisuk felszerelése kapcsán ki tudják aknázni az egymáshoz kapcsolódó, azonos gyártmányú berendezések kétségtelen előnyeit.
Azoknak a több típust vállaló javítóknak is, akik döntően olyan márkákkal foglalkoznak, melyek az AVL erősségei.
A készülék forgalmazója:
Energotest Kft, 2330 Dunaharaszti, Gomba u. 4.
Délceg Zsolt Úr készséggel válaszol a műszerrel kapcsolatos kérdéseikre, 30-655-5814
www.energotest.hu
Tel: 06-24-501-150