Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

MŰSZERTESZT III. GUTMANN MEGA MACS 42

A DEKRA 2009-ben elvégzett egy diagnosztikai készülék összehasonlító tesztet, ahol kilenc berendezést tíz autón teszteltek. Mivel a Gutmann mega macs 42 az előkelő harmadik helyezést szerezte meg, érthető, hogy nagyon vártuk a lehetőséget a szerkezet több autón történő kipróbálására. Köszönet az AUTONET Import Magyarország Kft-nek, hogy nagyvonalúan a rendelkezésünkre bocsátotta. 


Néhány szó a gyártóról: 
Volt egyszer egy Gutmann Messtechnik GmbH, amelyik úgy 40 éve volt jelen a járműdiagnosztikai eszközök piacán, nemkevés sikert elérve. Egyes források a leginnovatívabb gyártók egyikének tartják, nem is véletlenül. 
A mai napig birtokunkban van egy korábbi sikeres kis készülékük, a pocket-compaa, oldalunkon korábban megemlítettük néhány jellegzetességét. 
Azután volt / van a Hella, amiről kár szót ejteni, ki ne ismerné a szakmában a Hella nevet. 
Történt, hogy a két cég 2008-ban a közös célkitűzések nyomán egymásra talált, megalakult a Hella Gutmann Solutions. A Gutmann hozta a 40 év tapasztalatát, a sikeres termékpalettát, a Hella a fejlesztés, gyártás anyagi biztonságát, mi kellhet még? 
A frigy első közös gyermeke éppen tesztünk tárgya, a mega macs 42, a készülék hordtáskáját és hátlapját már ott díszíti a Hella embléma is. 


 

Bár megfizethető árú "entry level" modellnek számít házon belül, nem kispályás játékost tartunk a kezünkben. 



 


Másfél évtized a műszerfejlesztésben hosszú idő: a jobboldalon látható pocket-compaa csupán a lambda-szondák lelkivilágát fürkészte. Nem sokkal kisebb, mint a tudásban összehasonlíthatatlanul "több" tesztalanyunk. 

A Gutmann mega macs 42 egy soros diagnosztikai feladatokra kifejlesztett kézhezálló, könnyű készülék, tömege mindössze 700 g. A készülék házát praktikus műanyag burkolat védi a sérülésektől. 3,8" méretű színes kijelzővel bír, de a kép megjeleníthető akár a PC kijelzőjén is. A készülékbe akkumulátort integráltak, ami automatikusan töltődik, ha a készüléket a kocsi diagnosztikai csatlakozójához csatlakoztatjuk. 

Ami a teszter első kipróbálásakor feltűnik, az a viszonylag gyors működés. A bekapcsolást követően - ha a menüszerkezetet már jól tudjuk használni - akár 30 másodperc múlva már hibakódokat olvashatunk, törölhetünk, vagy paraméterek közül válogathatunk, alapbeállításokat vagy beavatkozó-teszteket végezhetünk. Az általunk eddig használt, vagy kipróbált több típusra használható diagnosztikai eszközök közül ez a kapcsolódási idő a legrövidebb, és nyilvánvalóan azért, mert a legtöbb más esetben PC-n keresztül folyik a kommunikáció a teszterrel. Ezt a kompakt szerkezetet viszont csak és kizárólag diagnosztikára fejlesztették ki. 


 


 

A kezelés igen egyértelmű és könnyen elsajátítható. A program a legtöbb esetben felkínálja a továbblépéshez választható gombok listáját, és sok esetben extra mezőben ad járulékos információkat: segít pl. a diagnosztikai csatlakozó megtalálásában, a típus kiválasztásában, és a hibakódok értelmezésében is. A könnyebb áttekinthetőség érdekében csoportba szedi a különböző paraméter-blokkokat, és az egyes értékek mellé magyarázatot ill. elfogadható érték-tartományt fűz. 


 


 

A készülék az általunk eddig kipróbáltak közül verhetetlennek bizonyul a különböző illesztési, kódolási és beállítási funkciókat tekintve. Az új elemek felprogramozása, különböző szoftveres beállítások talán egyetlen műszernél sem kapnak ekkora hangsúlyt, külön kiemelve, hogy ez nem csupán a motorirányításra, hanem az autó egészére vonatkozik. Ez természetesen nem feltétlenül a legfontosabb szempont, de ha pl. karambolos autók helyrehozásával foglalkoznánk, (és nem csak egy márkával!) valószínűleg ez műszer lenne a legjobb választás. 

Nincs multiméter és oszcilloszkóp funkció. Van viszont paraméter-ábrázolás. A kijelző kis mérete miatt célszerű egyszerre csak egy-két paramétert kiválasztani, bár a készülék egyszerre négy paraméter együttes grafikai megjenítésére is képes. Numerikus formában a kijelzőről egyszerre 8 paramétert tudunk megtekinteni. 

A kiolvasott hibakódokat és a megjelenített paramétereket a "tároló" funkció rögzíti, ez a lehetőség akkor hasznos igazán, ha próbaút során megfigyelt paramétereket később szeretnénk kielemezni, vagy ha például nem emlékszünk pontosan a két nappal korábban kiolvasott gépkocsi hibakódjaira. 

Mint minden készüléknek, tesztalanyunknak is vannak gyengébb pontjai. Amíg a mega macs-ot használtuk, természeseten minden autón "versenyeztettük" a tudását a saját AutoCom készülékünkkel. 

 

Meglepődve tapasztaltuk, hogy volt olyan autó, amelynél a mega macs csak a motorirányítással kommunikált, és a paraméterek száma kb. fele-harmada volt az AutoCom-hoz képest, de mint táblázatunk mutatja, az ellenkezőjére is akad példa. 

Fontos: ebben a táblázatban a számok élőadat-csoportokat jelentenek, de egyes blokkokon belül adott esetben több adat is szerepelhet, a valóságban tehát esetleg több paraméter is megfigyelhető. Ugyancsak figyelembe kell vegyük, hogy az univerzális EOBD-diagnosztikai szintre egyáltalán nem térünk ki, kizárólag a járműspecifikus tudást vizsgáljuk. Tesztalanyaink mind professzionális felhasználásra készültek, az EOBD szintű diagnosztika már egészen olcsó készülékekkel is megvalósítható, ezért itt ennek nincs súlya. 

Amint azt több helyen is leírtuk web-oldalunkon, ezt el kell fogadnunk, ugyanannak az univerzális diagnosztikai műszernek a használhatósága teljesen más lehet, ha két, hasonló évjáratú és kategóriájú, ám eltérő típusú gépkocsit vizsgálunk vele. Ezért mondjuk, hogy legalább két, gondosan összeválogatott "nagytudású" műszer kell már ahhoz is, hogy a hazai járműállomány nagyobb részét megfelelő szinten tudjuk vizsgálni. Legyen szinte bármennyi műszerünk, (itt terészetesen a többmárkás rendszerteszterekre utalunk) a 100%-os lefedettséget elérni sosem tudjuk. 

A készülék dobozában több kiegészítőt is találunk. Az "air macs base" egy bluetooth interfész, segítségével PC-n is meg tudjuk jelenteni a készülék képernyőjét, ill. PC-ről is tudjuk irányítani a mega macs működését. A kismérvű késedelem, és a jó fényerejű display miatt napi szinten véleményünk szerint ez a kiegészítő nem feltétlenül szükséges.

Több kiegészítő kábel is helyet kapott a gyári kofferben: a régebbi VAG, Mercedes és Opel diagnosztikai kábelek is rendelkezésre állnak. Érdemes tudni, hogy a készülék pl. '98-as Opel esetén kizárólag a Gutmann cég Opel-kábelét hajlandó használni, ezért a márkaspecifikus kábelekben egy chip található, ami nélkül a kommunikáció nem indul meg. Ha nincs meg a gyártóspecifikus régi kábelünk (a kofferben pl. nem megtalálható régi PSA, régi Fiat kábelek), sajnos trükközni sem lehet a K-, ill. L vezetékek bekötésével. 



Néhány lényeges információ. 2011 júliusi állapot, forrás: AUTONET Import Magyarország Kft. 

A Gutmann mega macs 42 készülék ára: 580,000 Ft + ÁFA 
A szoftverfrissítés ára: évente 100,500 Ft + ÁFA 
A műszer nem áll le, ha az esedékes szoftverfrissítések kimaradnak, de a felzárkóztatási díjat - mint más készülékek esetén is - ki kell fizetni. 


A készülék forgalmazója: AUTONET Import Magyarország Kft. 
2120 Dunakeszi, Pallag u. 43. 
www.autonet-group.hu 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu