Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

MŰSZERTESZT XII.: GM TECH2

Műszerteszt sorozatunk -kevés kivétellel- több márka vizsgálatára szolgáló diagnosztikai berendezések vallatásának eredményeiről szólt. Jelen cikkünk egy kicsit kakukktojás: a Tech2 készülék alapvetően a GM gyártmányok vizsgálatára készült. Azért ez a paletta is elég színes: az idehaza szakmai körökben ismert Opel, Saab, Suzuki típusokon kívül tesztalanyunk -megfelelő programkártyával- a Holden, Isuzu, Saturn, Buick, Cadillac stb. márkajelet viselő járművek vizsgálatára is alkalmas.


A Tech2 őse az 1984-ben bemutatott Tech1 volt. Az első frissítésre öt év után, 1989-ben került sor, a műszer típusjele innentől Tech1A. Kompatibilitás: az 1981 és 1997 között gyártott gépkocsikkal. 
Mint más helyütt már említettük, a legelső hazai felhasználói között voltunk ennek a készüléknek, amely az akkori csúcstechnológiát testesítette meg. A készülék mellett a cserélhető progam-modulok beszerzése sem volt egyszerű feladat. Idővel tucatnyi program-modul volt a szekrényben, az "Opel 88-89 ECU D/F/I" pl. két gyártási évet ölelt át, a szöveg megjelenítésére németül, franciául vagy olaszul volt lehetőség. A szoftver a C13N, C16NZ, E16NZ jelű motorokon a Multec központi befecskendezés, az M1.5, M2.5, ML4.1 Motronic integrált motormenedzsment rendszer, a jellegmezős elektronikus gyújtás, a három féle, 4 fokozatú automata váltó, a bordkomputer és a 4x4-es összkerékhajtás vizsgálatára adott módot. Később jött az un. Master-card, amely már több évfolyam és több szegmens vizsgálatát biztosította. Megvettük, mert nem kellett örökké program-modult cserélni, viszont az addigi "gyűjtemény" gyakorlatilag elértéktelenedett. 

 

Az Opel saját szervizhálózata részére egy részletes technológiai utasítás-sorozatot biztosított, amely lépésről lépésre végigvezette a (szakképzett) felhasználót a szükséges lépéseken. A fotón a legfelső példány pl. kizárólag a Motronic M2.5 hibafeltárásához adott segítséget, ahhoz viszont bőségesen, mindezt 108 oldalon át. A COCOM-lista idején, az azzal sújtott országokban sem a műszer, sem a program-modulok, sem a műszaki információ nem volt hozzáférhető. 

A Tech1 kiváltására 1996-ban került sor, ekkor mutatta be a GM a Tech2-t, gyártója eredetileg a Hewlett Packard volt, a szoftver azonban Vetronix produktum. Az első időszakban 10 Mb-os kártyával szállították, később jöttek a 32 Mb-osak. Később a Vetronix megvásárolta a HP ezen üzletágát, innentől már csak a Vetronix gyártotta a diagnosztikai eszközt. A CAN hálózat természetesen a GM gyártmányoknál is az autó része lett, a Tech2 alapkivitelben ezt kezelni nem tudta. A műszergyártók az új kihívásokra általában új műszer piacra dobásával válaszolnak, a Vetronix más utat választott: egy interfészt (CANdi modul) csatoltak a készülékhez, ezt 2002-ben hozták ki a piacra. 2006-ban a Bosch felvásárolta a Vetronix-ot. A Tech2 az 1996-tól gyártott autókkal működik együtt (tehát átfedés van az elődjével), de elérhető egy olyan kártya, amely egészen 1981-ig lehetővé teszi a GM gyártmányok vizsgálatát. 

 

Miután számos alkalommal módunk volt a Tech2 kipróbálására, tesztelésére, elmondhatjuk, hogy nagyjából megismertük ezt a műszert. Az Autocom 186 pedig nálunk napi használatban van, ezt meg tényleg jól ismerjük. Ez svéd gyártmány, erős Saab kötődéssel. Vessük össze, mennyivel tud jobb lenni az egy márkára kihegyezett műszer, mint egy erős "multibrand" készülék, ha mondjuk egy Saab 9.5 1,9 TiD Z19DTH motorkódú a vizsgált jármű. 


 


A Tech2 önálló készülék, kezelése így egyszerűbb. Viszonylag nagyméretű a kijelzője, de akár PC-hez, laptophoz is kapcsolhatjuk. Az Autocom gépkocsiban történő használata macerásabb, mivel egy laptopot is magunkkal kell vinni. 

A készülék (önmagában) 1 kg tömegű, kijelzője 3,8" x 2,8" méretű, felbontása 320 x 240 pixel. 
Egyszerre 9 járműparaméter kijelzése lehetséges. 

Bekapcsolása után kicsit komótos, láttunk már jóval gyorsabb diagnosztikai műszert is. Összességében logikus a menürendszer felépítése, némi rutinnal gyorsan áttekinthető. 

Az Autocom hatalmas előnye a párhuzamos mérés lehetősége. Az 539 számú kábel megléte esetén ez gond nélkül megy ebben az esetben is, a Tech2 erre nincs felkészítve. Az Autocom két külső oszcilloszkóp bemenettel is rendelkezik, a felvett jelek akár fél óra múlva is visszahívhatók, ami nagy segítség lehet pl. időszakos hibák esetén. Az oszcilloszkóp funkciót ne keressük a Tech2 esetében, nincs ilyen. 

A készülék nem tartalmaz beépített akkumulátort. Egy motorleállást követő indításkor a tápellátását biztosító diagnosztikai csatlakozónál a feszültség leesik, a kommunikáció a Tech2 esetében ilyenkor rendszerint megszakad. Ha a kocsit műhelyben vizsgáljuk, ez a probléma kiküszöbölhető a hálózati táp csatlakoztatásával. 

Szinte felesleges is megemlíteni (ezek nagyon professzionális eszközök) a gyártóművi hibaüzenetekhez való hozzáférést. 

A Tech2 92 élőadatot képes megjeleníteni, az Autocom esetében ez a szám "mindössze" 64. 

Hogy állunk a grafikus paraméter-ábrázolással? 

 


A Tech2 egyszerre legfeljebb három kiválasztott paraméterrel foglalkozik, és azokat egy grafikonban ábrázolja. A legtöbb diagnosztikai készülék ezzel szemben külön grafikont nyit az egyes paraméterek számára. A kijelző mérete és felbontása miatt ez nem egy rossz megoldás, a jeleket így néha nehezebb lehet kibogarászni, viszont az egy grafikon a kijelző nagy részét elfoglalhatja, azaz a jelek vertikális értelmezhetősége javul a több grafikont nyitó megoldáshoz képest. A Gutmann mega macs 42 kijelzője például jóval kisebb, ennek ellenére egyszerre akár négy paraméter megjelenítése is lehetséges, különálló grafikonokban, a jelek változását azonban nehezebb követni, mert a grafikonok a rendelkezésre álló tér hiányában a Tech2-höz képest igen "laposak". 

Képünkön a gázpedál kettős potméter feszültségjelét mutatjuk, az erősebb, folytonos vonal a gázpedál lenyomásának mértékét mutatja, százalékban. 

Az Autocom esetében szintén négy paraméter egyidejű kiválasztására van mód. 

A Tech2 menüjében lapozgatva a legnagyobb tolongást a Body Systems oldalon találjuk. Nem kevesebb, mint 16 alrendszert képes kezelni. Ez a 16 Európában valójában csak 15, mivel az OnStar egy, csak az USA-ban, Kanadában és Kínában előfizethető kommunikációs és biztonsági szolgáltatás. Nézzük, mit tud ebben a műfajban az Autocom, amelyik -ha csak a motordiagnosztikai felhasználást tekintjük- néhány ponton kissé előnyben van. 

 

Sokat, bizony sokat. 
Szó nincs róla, hogy meg tudná szorongatni a GM sokáig csiszolgatott célműszerét, de a 15 alrendszerből a fontosabb tíz benne van a tudástárban. (El ne felejtsük: az Autocom az Alfa Romeotól a Volvoig számtalan típust ismer, a Saab csupán egyike ezeknek.) 

Egy márkaszervizben adódnak persze olyan feladatok, amit a "házi" műszer lazán elvégez, a többmárkás, egyébként kitűnően teljesítő másik berendezés viszont nincs rá felkészítve. Ilyen pl. az alapjárati fordulatszám (határok közti) emelése vagy éppen csökkentése, ilyen az ECU adathalmazának kimásolása és PC-re rögzítésének lehetősége, egyes részegységek csere utáni felprogramozása, vagy akár egyes komponensek, CD-tárak, erősítők rendszerről leválasztásának opciója (enélkül pl. a kiépített erősítő a továbbiakban működésképtelen). 

Tipikusan márkaspecifikus teszter feladat a gyári indításgátlóhoz kapcsolódó legtöbb kódolási, feltanítási funkció, ezek jellemzően nincsenek a többmárkás készülékek lehetőségei között. 


A Tech2 műszert is utolérte a sorsa, mára kissé avult lett, ez néhány ponton markánsan megmutatkozik. Az utód színre lépését követően mostanság (2012 szept.) érthetően csak kevesek döntenek új Tech2 beszerzése mellett, ami természetesen meglátszik a kínálati árakon is. 

Az utód neve: GM MDI. 

A legjelentősebb előrelépés az, hogy az MDI már alkalmas a "Pass-Thru" programozásra, ami a legújabb fejlesztésű gépkocsik emisszióreleváns irányítóegységeinek márkafüggetlen szervizekben megvalósítható szoftverfrissítését jelenti.

Kinek ajánlható jószívvel a Tech2, akkor, ha a GM márkáira koncentrálunk? 

Motordiagnosztika terén sem rossz készülék a Tech2, de -szerintünk- van nála jobb márkafüggetlen diagnosztikai eszköz is. Ilyen pl. az Autocom ADP 186. Nem valószínű, hogy tesztalanyunknak, színrelépésének idején (ami elég rég volt) akadt volna olyan berendezés, amelyik Opel vagy Saab motordiagnosztikában egyáltalán esélyes kihívója lehetett volna. Viszont a Tech2 -nézetünk szerint- túl hosszú ideig maradt gyártásban, így az egyre többet tudó márkafüggetlen műszerek élvonalbeli darabjai esetenként hazai pályán is emlékeztetik az idő múlására azokat, akik úgy gondolják, hogy motordiagnosztikában a "gyári" célműszernél nem lehet jobb. Lehet bizony. 


Más a helyzet, ha komplett (GM) járműdiagnosztikával kívánunk foglalkozni, ahol a motordiagnosztika egy fontos részterület ugyan, de végülis csak egy a sok közül. (A márkaszervizek tipikusan ebbe a kategóriába tartoznak.) Ekkor már nemcsak, hogy jó készülék a márkaspecifikus Tech2, de -nyilvánvalóan- nincs ellenfele. Pontosabban: nem volt az MDI megjelenéséig. 

Az egy másik történet (lesz)... 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu