Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk. 

Az oldal megtekintésével Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 
×

Értesítés

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

XXVIII. esetleírás: Tényleg mindig az elektronika a bűnös?

Munkaidőnk egy részét gyakran az tölti ki, hogy problémás autók ügyében adunk tanácsot, egyeztetünk időpontot, válaszolunk e-mailekre, telefonokra. Részben emiatt nagyon sok hazai autószervizzel vagyunk kapcsolatban, a rengeteg konzultáció és "együtt-gondolkodás" miatt viszonylag tisztán látjuk, hogy a műhelyek körülbelül milyen problémákkal találkoznak, azokat hogyan oldják meg, a nehezebb eseteknél hol adják fel a küzdelmet. 

 

Részben ezek alapján, részben a műhelyünkben mostanában megfordult esetekből fakadóan egyre inkább kialakul bennünk az a kép, hogy a szervizek az elektronikától rettegnek a leginkább, amiből kábelek lógnak ki, az a "mumus", és nyilván nem lehet más baja az autónak, csakis valami rejtélyes, megfoghatatlan elektronikai hiba.

A mi véleményünk ezzel nem találkozik teljes mértékben: az autó egy komplex, összetett konstrukció. Az, hogy a mechanikai alapokat elektronika segíti, irányítja, az bonyolíthatja (az esetek többségében bonyolítja is!) a diagnosztikát és a javítást, de semmiképp nem szabad elfelednünk, hogy a voltok, amperek, bitek és kitöltési tényezők mögött továbbra is ott lapul a csavar, a tengely, az olaj, a rugó, a tömítés.

 

Két történetet adunk itt közre.

 

Az elsőben egy Mazda dízelmotor a főszereplő. A megbízást az után kaptuk meg, hogy a korábbi szervizek feladták a küszködést a japán erőforrással, az ugyanis rendszeresen vészüzembe kapcsolt, "vezértengely helyzetérzékelő" problémára hivatkozva.

 

mazda02.jpg

 

Iskolapéldája az átgondolatlan diagnosztikának, amikor a szerelő egy vezértengely érzékelőre utaló hibakód kiolvasása után egy vezértengely érzékelőt rendel meg az alkatrész kereskedőjétől. Unalomig ismételgetjük honlapunkon is, hogy a hibakód kiolvasása legfeljebb egy lökést adhat arra vonatkozóan, hogy merre tovább. Ezen a Mazdán sajnos elkövették a fenti hibát, első lépésben vezértengely jeladót cseréltek. Nem lett jó az autó. Második lépésben főtengely jeladót cseréltek. Azt sem kellett volna, nem változott semmi. Harmadik lépésben ellenőrizték a főtengely és a vezértengely viszonyát - ez logikus, szükséges lépés volt - de sajnos itt sem találtak problémát, majd a kábelköteg szemrevételezéses vizsgálata után döntöttek úgy, hogy megnézetik a vezérlő elektronikát, mert "már csak az maradt hátra".

Eláruljuk, a vezérlőnek semmi baja.

 

Ha kedvenc munkaeszközt kellene választani, mi lehet, hogy az oszcilloszkópot választanánk. Ez a készülék sem mondja meg a szerelőnek, hogy az autóban hol a hiba, de ha értjük a vizsgált rendszer működését, akkor hatalmas segítség tud lenni: Pico szkópunk egyik nagy erőssége a "Waveform-library". Ez egy olyan óriási online könyvtár, ahová a világból bárhonnan tudnak feltölteni a műhelyek szkópfelvételeket, a több ezer felvétel között pedig ott lapul az RF motorkódú kétliteres dízel Mazda motor vezértengely és főtengely viszonya, vagy ahogy mi nevezzük: "vezérlés-szinkronja". (Akár hiszik, akár nem, ilyen mélységű információk általában még a gyártói szerviz leírásokban sincsenek meg.) Nincs más dolgunk, mint a két jeladó jelét szkóppal felvenni, majd összehasonlítani a Waveform-libraryben talált mintával.

Felül a referencia, alatta a saját felvételünk.

Mazdasyncrosm.png

 

Jeladóink működnek, viszont közel 40 főtengely fok az eltérés a "jó" és a "rossz" között. Mitől lehet ez? Hogy egy jeladó ennyit "hazudna", arra van esély, de körülbelül annyi, mint a lottónégyesé, ráadásul már cserélték is. Irány tehát a vezérműfedél megbontása!

 

Jelek vonalban, itt nincs eltérés, 40 fok pedig pláne. A motor - talán még nem említettük - kifejezetten szépen jár. Nem füstöl, nem csattog. 40 fok vezérlési hiba - ha tényleg így lenne - lehetetlenné tenné a korrekt működést. Emiatt alapvetően kizárjuk azt a lehetőséget, hogy a főtengely - főtengely fogaskerék vagy a vezértengely - vezértengely fogaskerék kapcsolatban lenne hiba. Inkább abból indulunk ki, hogy a tengelyek egymáshoz képest rendben vannak. Mi lehet ilyenkor? Vagy "alul" nincs rendben a póluskerék, vagy "felül" történt valami a jeladó tárcsával. Mivel a főtengelyen a jeladó tárcsa maga a lendítőkerék, amit elméletileg nehéz (majdnem lehetetlen) rosszul felszerelni, figyelmünk a vezértengely végére összpontosul, ahol a vezértengely jeladó működéséhez szükséges "jeladó kerék" a motoron kívül, a szervószivattyút és a vákuumszivattyút meghajtó egységben van elhelyezve. Ezt a szerkezetet szétszedve azt látjuk, hogy az áthajtó kerék fogai rendben vannak (ezt vártuk is a csodálatos oszcilloszkóp felvétel alapján), azonban leszerelve a helyéről elénk tárul a hiba pontos oka:

 

 

mazda03.jpg

 

mazda01.jpg

 

A vezértengely és az áthajtó kerék közötti fix szöghelyzetet biztosító csap letört az áthajtókerékről. Hogy ez miért és mikor, esetleg szerelési hiba következtében történt-e, azt nem tudjuk felderíteni. A motor korrekt működéséhez egy új áthajtókerékre van szükség, ami immáron biztosítani fogja a két tengely közötti pontos kapcsolatot. Elektronikai jellegű hiba nincs, nem is volt az autón.

 

 

Másik történetünk egy sokkal egyszerűbb kisautóról szól.

 

Egy kis 1.2-es, alig 8 éves Fiat Panda, apró méretéhez képest nagyon tartósan borzolta a kedélyeket a miskolci szerelők körében. Volt már szívócsőnyomás szenzor csere, lambdaszonda csere, kábelköteg csere, motorvezérlő elektronika csere, mindez azért, mert a motor nem volt hajlandó gyorsulni, cserébe egyenetlenül járt és rengeteget fogyasztott.

Hogy miért cserélték ezt a nagy csomó alkatrészt? Állítólag azért, mert a szívócsőnyomás szenzor "gyanúsan magas jelet küldött". Valami miatt azonban egyik műhelyben sem merült fel annak a lehetősége, hogy a szívócsőnyomás esetleg tényleg magas, mindenhol a szenzort, a kábelkötegét, ill. a motorvezérlő elektronikát vélték hibásnak. Elég lett volna egy pár ezer forintba kerülő nyomásmérő óra, amivel rögtön tisztázni lehet, hogy a szívócsőnyomás érzékelő igazat mond-e, vagy hazudik. 

Egy egyszerű plauzibilitásvizsgálattal percek alatt bebizonyítjuk, hogy ez a szívócsőnyomás szenzor tökéletesen pontosan mér, a szívócső vákuum tényleg elmarad a várt értéktől, aminek az oka az esetek nagy részében mechanikai eredetű. Az oszcilloszkóp most is segítségünkre van:

 

panda01.jpg

 

Óriási az eltérés a hibátlan vezérlésszinkron és a Pandán lemért jelek között.

 

panda02.jpg

 

Fenti fotón már a vezérlés célszerszáma látható. A gyári vezérlésrögzítők közel sem passzoltak a megfelelő helyekre, ennél a kis motornál tehát "el volt rakva" a vezérlés, a vezérlésszinkron hibás volt. A gyári rögzítőkkel történő beállítást követően normalizálódik a vákuum, stabilizálódik az alapjárat és megjön az erő. Elektronikai hiba nincs, valószínűleg nem is volt az autón.

 

 

Történeteinkben arra próbálunk rámutatni, hogy sokszor az egyre intelligensebb vezérlők és a nagy sebességű buszrendszerek árnyékában talán nem gondolunk az egyszerű, evidens magyarázatokra. Hiába tudunk már akár okostelefonnal is hibakódot olvasni, a hibák valódi okainak felderítéséhez néha be kell piszkolni a kezünket, és gondolni kell arra is, hogy az autóban az elektronika és a mechanika együtt van jelen, a folyamatokat rendszerszinten, összefüggéseikben kell vizsgálni. 

 

Cikkünket nyomtatott formában is olvashatják: Autótechnika, 2016 11.szám.

 

 

 

 

 

  

         

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu