Cégfilozófiánk
Az autós műszaki világban az elmúlt évtizedekben óriási változások mentek végbe: megváltoztak a vevői igények, a technikai lehetőségek, szigorodtak a környezetvédelmi előírások... Ennek a folyamatnak az egyik teljesen kézzelfogható eredménye, hogy egy mai gépkocsi összetettsége, bonyolultsága a laikus számára szinte elképzelhetetlen mértékűvé nőtt. Új autó vásárlása során aligha tájékoztatják a vevőt arról, hogy autójában 20, vagy éppen 38 darab elektronikus vezérlőegység működik, ill. hogy a kábelek hossza összesen hány kilométert tesz ki.
Ezekhez a változásokhoz a járműjavító szektornak is alkalmazkodnia kell - kellene. Nap, mint nap hallani olyan történeteket, hogy hol, melyik szerviz mennyire nem kompetens egy adott problémával kapcsolatban: ezek a panaszok jogosak lehetnek ugyan, csakhogy az eredendően gépész-szemléletű szakemberektől nem feltétlenül várható el, hogy mélyebb elektronikai ismeretek hiányában pontos diagnózist állítsanak fel pl. egy időszakos vezérlőegység-hiba esetén. Ugyancsak nehezen képzelhető el, hogy például a márkaszervizekben dolgozó kollégáknak jelentős része, akik a munkaidejük legnagyobb részében motorolajat és fékbetéteket cserélnek, komolyabb rutinra tudjanak szert tenni a turbórendszerek diagnosztikájában.
Ezeket a problémákat szem előtt kellett tartanunk, amikor motorirányító, befecskendező rendszerekkel kezdtünk foglalkozni. Fel kellett ismerjük, hogy ezen a speciális területen kizárólag akkor érhetünk el sikereket, ha tudásunkat folyamatosan bővítjük, új ismeretek megszerzésére, új megoldások keresésére törekszünk. Ugyan már bő két évtizede motordiagnosztikával foglalkozunk, még soha nem mondhattuk el magunkról, hogy a műszerezettségünk, a tudásunk, vagy a rutinunk megfelelő, mert bármelyik nap találkozhatunk olyasmivel, amire nem vagyunk felkészülve, vagy amire még nem láttunk példát. A lényeg a törekvésen, a türelmen és az igyekezeten van. Minden hibajelenségnek van oka, és minden hiba felderíthető.
Filozófiánk talán legfontosabb eleme a minőség szem előtt tartása. Ennek részben az alaposságban kell megnyilvánulnia: a hanyagság hibás diagnózishoz, vagy nem tökéletes javításhoz vezethet. Nem engedhetünk meg semmilyen személyi hibát, gépi tévedést, hibás mérést. Ha egy mérés során rendellenességet tapasztalunk, az első dolgunk, hogy az eszközök (mérőkábelek, oszcilloszkópok, számítógépek, stb.) hibájára gyanakszunk: lényeg a mérés pontossága. Ha szükséges, több, különböző eszközzel győződünk meg a gyanúba került elemek vélt hibáiról.
Tévedés, hibás következtetés, vagy figyelmetlenség természetesen bármikor előfordulhat, ezt sajnos képtelenség kizárni. Amit tehetünk, az az, hogy maximális odafigyeléssel és szorgalommal törekszünk az elérhető legjobbra.
Műhelyünkben alapkövetelmény a tisztaság és a rend. Ez részben emberi szükséglet, részben pedig összefügg a tevékenységünkkel. Az olajos kézzel nyomkodott billentyűzet, vagy oszcilloszkóp-kezelőfelület ugyanúgy elképzelhetetlen, mint az, hogy bármelyik fontos eszközt, vagy célszerszámot ne találjuk meg a saját helyén.
És hogy mi motivál bennünket? Részben az eddigi sikerélményeink. Ugyancsak motiváló erő az az öröm, amit a hiba okának felfedezése közben érzünk. Motiválóak a pozitív visszajelzések, az egyedi feladatok.
Ezeknek az alapelveknek a betartása, ezeknek a szemléleteknek az elfogadása - úgy véljük - nálunk működik. A lezser nemtörődömség - a lustaság, a fejlődni nem akarás - sem ember-, sem vállalati szinten nem elfogadható. Ha egy cég, vagy egy dolgozó nem akar napról napra jobban teljesíteni - akár mennyiségben, akár minőségben -, fejlődni, terjeszkedni, nem válhat versenyképessé. Ez nem csak a hazai autószervizekre, hanem a gazdaság valamennyi szereplőjére érvényes.