Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk, valamint statisztikai szempontból (látogatottság mérése, cikkek népszerűségének vizsgálata) felhasználjuk. 

Az oldal megtekintésének folytatásával Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 

XLII. esetleírás: Egy böszme nagy amerikai, Chevrolet Suburban I.

 

Jó húsz éve vettem egy amerikai CD-játszót. Kettőnknek sem volt könnyű a helyére cipelni a méretes darabot. A Wadia súlya úgy tízszerese volt az átlagos CD pörgetőnek, viszont elképesztő hangminőséget produkált. Hiába, az amerikaiak megvesznek a méretes holmikért.

 suburban1.jpg

 

Ugyanez jutott eszembe, mikor begördült a műhely elé a Chevrolet Suburban. Ez nem nagy, ez óriási! Mert mi jut általában eszünkbe errefelé, ha tengerentúli járgány kerül szóba? Egy Mustang, egy Chrysler egy Ford F150, vagy a már csak félig-meddig amerikai Jeep.

Na, ez más. Nagyon más. Európában legfeljebb néhány darab lelhető fel, nem csoda, hogy  Chevrolet Suburban-t úton látni nagyon ritkán adatik meg. Az USA-ban persze más a helyzet, a General Motors az első darabokat 86 évvel ezelőtt, 1935-ben gyártotta le. 2015 és 2020 között már a tizenegyedik generációs Suburban volt gyártásban, cikkünk alanya is ilyen. A nagy vízen túl sem olcsó darab: az alapmodell 47,000 USD, ami kis ügyességgel, az extrák szorgalmas beikszelésével majd' a duplájára emelhető fel, 86,000 USD körül van a vége, ami azért arrafelé is elég jól látható összeg.

Mit is kapunk ennyi pénzért? A durván 5,7 méter hosszú, 2,1 széles és 1,9 méter magas játékos a kisebbik motorral 2,835 tonnát nyom. Brutális.

 

 

suburban2.jpg

Tipikus amerikai. Óriási a helykínálat, ez hét személyes. A jobban felszerelt példányokban minden szükséges extrát megtalálunk, de az európai igényeknek megfelelő kifinomultság, az bizony hiányzik. Bumfordi kapcsolók, kezelőszervek, sok az igénytelen műanyag.

 suburban3.jpg

Nincs agyonvariált műszerfal. Egyszerű, jól átlátható, de a szükséges információk megvannak.

 

 

Nézzük a - benzines - motorokat

Az alap 5,3 literes, 360 lóerős, a nyomatéka 520 Nm. Ez az OHV, nyomórudas szelepvezérlés olyan, mintha ötven vagy hatvan évvel visszamennénk az időben, elég csak a múlt század hatvanas, hetvenes éveinek OHV-s Skoda motorjaira utalni. Hengerenként kétszelepes, nagyon visszafogott fajlagos teljesítménnyel, 68 Le / liter. Viszont a régivágású motoron nagyon is korszerű, érdekes műszaki megoldásokat fedezhetünk fel, ilyen a GM Active Fuel Management névre keresztelt motorvezérlő rendszere (leánykori neve: Displacement on Demand, DoD). Ez vezérli a "henger lekapcsolás" funkciót. A motor így vagy négy, vagy nyolc hengert aktivizál. Ez a GM szerint 5...8% fogyasztáscsökkenést eredményez.

sub.jpg

Forrás: GM

2018-ban a rendszert továbbfejlesztették, a Dynamic Fuel Managementt rendszer immár tetszőleges számú henger lekapcsolására képes. A közvetlen benzinbefecskendezés is a legkorszerűbb megoldások egyike. "Örök élet plusz két nap" a várható élettartama ezeknek a visszafogott teljesítményű nyomórudas V8 motoroknak - gondolhatnánk, de ez nem egészen így van. A tizedik generációs (2007-2014) motorok magasabb olajfogyasztást említik gyakori hibaokként, amit jórészt a korábban bevezetett módosított dugattyúgyűrűk számlájára írnak. Ezzel a "kis" motorral is elég fürge, 7,5 mp körül futja meg a százat. Így gyúrja össze a GM a túlhaladott, már rég nem korszerű technikát és az előremutatót.

A nagyobb motor 6,2 literes. 

Kevésbé ismert, katalógusokban gyakran nem is szereplő egyéb motorok is szerepet kaptak a Suburban motorterében, ilyen például a 6,0LV8 kódú 6 literes, 340 lóerő teljesítményű verzió (Vortec L96). Itt a fajlagos teljesítmény még alacsonyabb, 57 lóerő/liter, ami elég nehezen alulmúlható érték. A GM ezt a motort kisteherautókba, furgonokba, SUV-okba  építette be, mondhatni igásló. Ez a motor ketyeg a nálunk járt példányban is. A vezérműlánc élettartamát a GM 200,000 mérföldben határozza meg (durván 320,000 km). Változó szelepvezérlés, flex fuel (E85 "tűrőképesség"), Active Fuel Management  (opció) a főbb jellemzők.

 

Keveset futott, összességében jó állapotú példányunk összkerék hajtású, az automata sebességváltó tíz fokozatú, de rendelhető hat fokozattal is. Merev hátsó hidas, ami szintén egy szakállas konstrukció, viszont kevés a gond vele.

 

A GM persze megértette az idők szavát: a legújabb, immár tizenkettedik generációs Suburban alatt hátul is független felfüggesztés dolgozik. Az irgalmatlanul nagy böszme kicsit még nagyobb lett, három és fél centivel nőtt a hossza, a tengelytáv pedig tíz és fél centiméterrel. Érdekes módon a némileg nagyobb méret ellenére karcsúbbnak tűnik az ismertető videókon, egy igényesebb, korszerűbb beltérrel, 10 collos érintőképernyős infotaintment, kábelnélküli telefontöltés, változatlanul nagyon jól variálható beltér. A 6,2 literes motor max. teljesítménye 420 Le. Elég lesz, ugye?

 

Ha egy errefelé nagyon ritka autó jelenik meg nálunk egy rejtélyes hibajelenséggel, az mindig kihívást jelent. Ilyenkor a negyvenéves szakmai múlt sem biztosíték arra, hogy könnyedén meg lehessen oldani a feladatot.

 

Nézzük! Kérjük lapozzon, a cikk folytatódik.

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email, vagy itt:
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu