Befecskendezős Motorok Szervize - Hogy is van ez? 10. Egy Lancia motor 1996-ból.
  


Hogy is van ez? 10. Egy Lancia motor 1996-ból.

A 838A1000 kódú, öthengeres, 2,0 literes, 107 kW teljesítményű szívómotorokat 1994-től szerelték be a Kappákba. 
Milyen ez a motor, ha megöregszik? 

Megbontottunk egyet, mértük azt, amit érdemes mérni ahhoz, hogy tárgyilagosan meg tudjuk ítélni, milyen is ez a motor 15 év és (információink szerint) 252ezer km. után. A motorról a futásteljesítményen kívül a tulajdonos sem tud túl sokat, tartaléknak vásárolta.




 

 

A szelepfedél eltávolítása után egyértelműen látszik: az utóbbi időben finoman szólva nem nagyon bajlódtak a megfelelő időben történő olajcserékkel, és / vagy nem kényeztették a motort jó minőségű olajjal. Ennek nyomait nyilvánvalóan még számos helyen megtaláljuk majd. 

De mindez persze nem a motor bűne. 

Nézzük a hengerfej kopásokat. 

A szelepszár - szelepvezető esetén a gyári, megengedett illesztési érték: 
szívó szelepeknél: 0,032-0,065 mm 
kipufogó szelepeknél: 0,047-0,080 mm 

 

 

 

A fotókon is követhető módon a szelepvezető átmérője: 7,043 mm, a (szívó) szelepszár átmérője 6,980 mm. 
Ez 0,063 mm illesztési hézagnak felelne meg, viszont a szelepvezető furata 0,003 mm ovalitást is "begyűjtött" ennyi km. alatt. Ha ezt hozzáadjuk, az illesztési hézag értéke 0,066 mm-re módosul, ami (némi jóindulattal) még éppen belefér a gyár által előírt zónába. 
A szúrópróbaszerűen kiválasztott két másik szelep is éppen a határértéken van. 
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy (ha üzembe akarják helyezni a motort) ajánlott a szelepvezetők és a szelepek együttes cseréje, de ez önmagában még nem indokolta volna a motor megbontását. 



A hidrotőke, és a hengerfejben számára kialakított fészek gyári illesztési hézaga 0,025-0,066 mm. 

 

 

Ebben az esetben a hézag 33,024 - 32,967 = 0,057 mm, ami közelít ugyan a felső értékhez, de még bőven határérték alatti. A mért értékek sehol nem haladják meg a 0,062 mm értéket. 

Nézzük a vezérműtengelyeket. 
Érdemleges kopás a 20 bütyök egyikén sem mérhető, ami (ismerve a típus kopáshoz való vonzalmát) meglepett bennünket. (Valószínűnek tartjuk, hogy nem ezekkel a vezérműtengelyekkel hagyta el a gyárat a motor.) Sajnos, az olajcseréken történt spórolás itt is tettenérhető, elég a vezérműtengelyek csapjaira pillantást vetni. 

 

 

A kipufogó oldali tengely utólsó bütykéből kitört egy kisebb darab. 


A hengerfejen történő méricskélés után nézzük meg, mi van alatta, cikkünk folytatódik. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu