Befecskendezős Motorok Szervize - MŰSZERTESZT XVII: GUTMANN MEGA MACS 42 SE
  


MŰSZERTESZT XVII: GUTMANN MEGA MACS 42 SE

2011 nyarán tesztelésre kaptunk egy Gutmann mega macs 42 típusú készüléket, amely tudása, kivitele, használhatósága miatt hamarosan egyik etalonunk lett, gyorsan vásároltunk is belőle egy példányt. 
A közelmúltban a Hella Gutmann Solutions GmbH kihozta a továbbfejlesztett típust, amely az egyszerűség okán a mega macs 42 SE típusjelet hordozza. A szövegtartalom magyarra fordításának időigényéből adódóan a magyarországi forgalmazás kicsit késik a műszer kibocsájtásához képest, így valószínűleg az elsők között vagyunk idehaza, akik megvásároltuk, kezünkbe vehettük az újdonságot. 

Nézzük, mi változott az elődhöz képest?


Némi csalódottságot okozott, hogy amíg az előd igényes hordtáskával került a felhasználóihoz, a 42 SE-nek bizony csak egy (igaz, tetszetős) kartondoboz jutott, ami a célnak megfelel ugyan, de hát azért mégsem ugyanaz... 


 

A másik, ami valószínűleg kevesek tetszését nyeri el: csökkent a kijelző felülete, a korábbi 3,8" méretű helyett 3,5". Ez nehezebb leolvashatóságot jelent(het). Erre visszatérünk. 


 

Van még valami, aminek nem örülünk. Amíg az előd egy olyan gumi védőborítást kapott, ami részben megvédte a kisebb ütésektől, másrészt a nem mindig makulátlan tisztaságú ujjak lenyomatától, a 42 SE ezt nélkülözi. Hogy pontosak legyünk, az új készüléken ez jelzésértékű csupán. A készülék alját még úgy-ahogy óvják négy kis kiálló műanyag lapocskával, de a homlokfelülete, oldalai szinte teljesen védtelenek. Amikor az alig tízezer forintos multiméterek zöme ennél tisztességesebb védelmet kap, egy ilyen készülék esetén ettől talán több lenne elvárható. 

Ugyanakkor azt is észre kell venni: az új műszer kézreálló, tetszetős, formatervezett darab, amolyan "jó kézbe venni" fajta. Keskenyebb, mint a kifutó modell, a tömege mindössze 480 gr, kényelmesebb a kézben tartása, ami nem elhanyagolható szempont egy időszakos hiba időigényes felderítése során. 

És most nézzük a további változásokat. 


 

Az elődmodell az OBD-csatlakozón keresztül használat közben állandóan töltődött. Mivel a 42 SE már nincs közvetlen kapcsolatban az OBD csatlakozóval, az akku töltött állapotára ügyelnünk kell. A gyártó a hálózati töltőn kívül mellékel egy szivargyújtós kivitelt is, így a hosszabb tesztutak sem okoznak problémát. Képünkön jobbra a készülékről leválasztott, a hátoldalának egy részébe integrált akku ("Battery Pack") látható. Az alapfelszerelésnek nem része, de rendelhető a készülékhez "dokkoló állomás" is, ami nagyon kényelmessé teszi a műszer állandó töltött állapotban tartását. 


 

Az OBD csatlakozóba helyezhető, a műszerrel bluetooth kapcsolatban álló VCI (Vehicle Communication Interface) viszont gondos, gumírozott védelmet kapott. Nincs a műszerből kilógó, útban (sokszor: tényleg láb alatt) lévő kábel. (De van: nagyon rossz helyen lévő csatlakozó, erről később.) 


 

Több csatlakozási pontunk van, ezek a PC-vel való kommunikációra, a készülék töltésére szolgálnak, ill. USB-s eszközöket - pl. nyomtatót - is meghajthatunk. A VCI-on lévő csatlakozó az eszköz firmware-frissítésének lehetőségére szolgál. 

Bekapcsolás után kellemes csalódás: a kisebb kijelző ellenére nincs problémánk az olvashatósággal, kitűnő, kontrasztos a display. Választható nyelv: csak magyar. 

A kezelés szinte semmit nem változott, a gombok kissé más helyen vannak, ez gyorsan megszokható, a menürendszer szinte teljesen azonos. 

Néhány tesztkilométert futottunk is gyorsan az új készülékkel, a bluetooth kapcsolatra voltunk elsősorban kíváncsiak, és nem csalódtunk, zökkenőmentesen folyt a kommunikáció a két készülék között. 

A legnagyobb különbség a két gép között számunkra inkább a szoftverben rejlik, ugyanis az új készülék a 44-es szoftververzióval érkezett, ami a korábbi 37-eshez képest bizony rendes előrelépést jelent. Erős volt a 37-es verzió is a "maga korában" (ami nem is volt túl régen), de az új szoftver véleményünk szerint 2014 áprilisában mindenképpen az élmezőnyben van a beállítások, kódolások, alapbeállítások szempontjából is. Bármennyit is zúgolódunk a szoftverfrissítések -hazai viszonylatban- vitathatatlanul húzós ára miatt, látni kell: kemény fejlesztőmunka árát fizetjük meg. 

Mint már unalomig ismételtük: nem létezik "mindent tudó" multibrand diagnosztikai eszköz, ez alól ez sem lehet kivétel. A Made in Germany jelzés nem egy helyen fel van tüntetve, joggal feltételezzük, hogy a német típusokban a 42 SE nagyon jól teljesít. 

Lássuk. Éppen itt vendégeskedett egy Audi S6-os, az idehaza meglehetősen ritka (másutt sem tömegcikk) 10 hengeres "Lamborghini-féle" V-motorral. (BXA kód) Ez a motor nem az egyszerűségéről híresült el, de maga az autó sem. 

 


A 42 SE nagyot alakít, csupán a kódolási lehetőségeket soroljuk fel: 
-motorvezérlő egység kódolás 
-akku regisztrálás 
-klímaautomata kódolás 
-állófűtés kódolása 
-változtatható szervizintervallum kódolás 
-tempomat in / aktiválás 
-utánfutó csatlakozó in / aktiválás 
-műszerfal nyelv kiválasztás 
-tompított világítás in / aktiválás 
-bal első ajtóvezérlő 
-jobb első ajtóvezérlő 
-bal hátsó ajtó ECU 
-jobb hátsó ajtó ECU 
-APS de-aktiválás 
-seb.váltó ECU kódolás 
-rádió kódolás 
-kidobógomb nyitás / zárás (?) 
-vezérlőegység csere 


Találomra kiválasztottunk egy másik, viszonylag új német gyártmányt, a VW Golf egy nem rég futó típusát, motorkód: CLHA. 
A menüben szinte minden, egy nem márkaspecifikus járműdiagnosztikai eszköztől (ma) elvárható tétel megjelenik. 


 

Rendben, de mit is tud a műszer, ha belépünk például a kódolás almenübe? 


 


Ez korrekt, soha rosszabbat... 
Nézzünk most egy francia gyártmányt, legyen ez például egy Renault Megane-III. Ez csupán kicsit korosabb, mint a Golf, ezzel a motorkóddal a 2012-es modellévig volt gyártásban. 

 

A 42 SE tudása ebből ítélve hasonlónak látszik, mint amit amit a Golf esetében láttunk, amíg itt is be nem lépünk a kódolás almenübe. 


 

A választék itt jóval szerényebb, mint a német gyártmány esetében volt. (Az elvégezhető kódolások számát nyilvánvalóan az adott jármű típusa is behatárolja, nem csak a műszer tudása.) 


 

Bár egyszerre (változatlanul) négy paraméter grafikus ábrázolása lehetséges, a kijelző mérete miatt célszerű kevesebbet kijelölni. 


 

A korábbi, egyedi diagnosztikai csatlakozóval ellátott modellekhez a gyártó -felár ellenében- speciális adaptert kínál. 


Végezetül egy elgondolkoztató fotó, ami nem a műszer bűne. 

 

Abban gondolom, mindeni egyetért, hogy egy hosszabb tesztúton így vezetni több, mint veszélyes. Jobb esetben "csupán" a VCI vagy / és az OBD csatlakozó károsodik a cipővel való találkozásnál, rosszabb esetben akár egy baleset is bekövetkezhet. Ennél szerencsétlenebb helyet csak nehézségek árán, vért izzadva tudtak volna a Mercedes A osztály tervezői találni az OBD csatlakozónak. Sajnos, nagyon sok más modellnél is hasonló a helyzet. 

 

Ilyen esetekben jó, ha van hosszabbítónk, rendelhető a forgalmazónál. 


Nagyon jól használható, logikus menürendszerrel ellátott, komoly tudással bíró diagnosztikai eszközért fizet az, aki a tesztalanyunkat választja. Hogy emellett még szép is, az csak hab a tortán. 

Forgalmazó: HGS-LITO Kft 
1163 Budapest, Cziráki u. 26-32 
www.lito-technik.hu 

Információik szerint a készülék 2014 május 31-ig kedvezményes, bevezető áron kerül értékesítésre, 680,000 Ft + ÁFA.

Az éves szoftverfrissítés ára: 150,000 Ft + ÁFA. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu