Befecskendezős Motorok Szervize - MŰSZERTESZT XI.: LAUNCH CReader / CRecorder
  


MŰSZERTESZT XI.: LAUNCH CReader / CRecorder

Eddigi tesztjeink szereplői - egy kivétellel - több márka vizsgálatára alkalmas, márkafüggetlen autószervizek számára készített rendszerteszterek voltak. Ezt az irányt továbbra is tartani szeretnénk, nem kizárva annak a lehetőségét, hogy időközönként egy-egy olyan eszköz is terítékre kerüljön, amely a professzionális felhasználó számára valószínűleg csak mint kiegészítő műszer jöhet számításba. 

Így szívesen vettük a DDC Kft. felajánlását, az általuk korábban rendelkezésre bocsájtott két nehézsúlyú versenyző tesztelése után most két egyszerűbb lelkivilágú, kisebb, és nagyon sokkal olcsóbb készüléket mutatunk be néhány sor és fotó erejéig. 




Tesztünk mindkét alanya a kínai Launch kínálatát színesíti. 

 

A CReader VI OBD II. / EOBD szinten képes a motormenedzsment agyával, az ECU-val kommunikálni: EOBD szabvány szerinti hibakódokat tudunk kiolvasni, élő adatokat tudunk megjeleníteni - akár grafikusan is - és a szokásos további EOBD funkciók is elérhetők. Mivel nem készítették fel márkaspecifikus diagnosztikára (arra házon belül ott van a korábban bemutatott X-431 Diagun), ezúttal nincs összehasonlítási lehetőség egyetlen eddig tesztelt készülékkel sem.

Kezelése nem okozhat fejtörést, mindössze 6 funkciógomb áll a rendelkezésünkre. 
Kijelzője 2,8" méretű, 320x240 pixeles LCD. 

Mint már említettük, a CReader megcélzott vevőköre a technika iránt fogékony szakmán kívülálló "hétvégi szerelő". Nekik viszont jó szolgálatot tehet pl. az élőadatok grafikus megjelenítése. 


 


Legfeljebb négy paraméter egyidejű megjelenítésére van lehetőség. 


 


Esetünkben három paramétert jelöltünk ki (motor hűtőfolyadék hőmérséklet, percenkénti fordulatszám, rövidtávú keverékillesztés). Csodák persze ritkán vannak (és az a kevés is ráadásul mindig mással történik), pontos leolvasás a display méretéből adódóan nemigen lehetséges. Figyeljük meg a feketével jelzett motorhőmérséklet jelet, a kezdeti "vibrálás" összesen 1°C ingadozást mutat, ez a különböző feszültségingadozásokból és felbontási hibákból ered. 

A Gutmann Mega Macs 42 tesztjénél írtuk: "A kijelző kis mérete miatt célszerű egyszerre csak egy-két paramétert kiválasztani, bár a készülék egyszerre négy paraméter együttes grafikai megjenítésére is képes." A CReader VI pedig jóval kisebb kijelzőt (2,8") tudhat magáénak, mint a Mega Macs 42 (3,8"). Ez korántsem ennek a műszernek a számlájára írható: ha ilyen méretű, zsebrevágható műszert választunk, akkor ezt a hátrányt el kell fogadjuk. 


 


A fotón egy hátsó lambdaszonda felügyeletének eredményeit láthatjuk: a teszt alatt mért minimum érték az előírt szélsőértékek közé esik, így a vizsgált szonda "átment" a teszten. A vezérlőegységek nem csupán a minimum és maximumértékeket, hanem a szondák feszültségváltozásának sebességét is felügyelik. 


A készülék jelenlegi ára: 44,800 Ft + ÁFA 




Második tesztalanyunk a Launch CRecorder, adatrögzítő. 


 


Széleskörű felhasználási területe megegyezik a korábban már vizsgált Texa OBD Log készülékkel, és mivel ott ezt már érintettük, ezúttal nincs rá szükség. 
A két apróság méretét jól mutatja a fotó, az egyik kicsi, a másik még kisebb. 

Kicsik, de korántsem jelentéktelenek. Az OBD Log témájú írásunkban érintettük, hogy az ilyen adatrögzítőknek milyen kiemelt szerepe lehet egy időszakos hiba okának/okainak felderítésében. Éppen ezért, amíg a CReader VI hangsúlyozottan a kisebb igényű, alkalmi felhasználók számára jöhet számításba, addig - véleményünk szerint - az ilyen adatrögzítők a profi szakműhelyek számára is igen hasznosak tudnak lenni (mi is használunk ilyet). A maximáláis adatrögzítési idő 24 óra, a készülék minden EOBD protokollt támogat. 

A Texa OBD Log-gal való összehasonlítás során mindenesetre számos különbséget figyelhetünk meg. Legfontosabb a minimális mintavételezési időben rejlik: a Launch CRecorder esetében ez 2 másodperc, míg a Texánál ez egy másodpercre is beállítható. Nem tűnik nagy különbségnek, de két másodperces felbontással sajnos csak az igazán hosszasan fennálló hibák figyelhetők meg. 


 


A felrajzolt diagram látványos, a kurzorral beállított időpontnak megfelelő értékek közvetlenül kiolvashatók. 

A mintavételezési idővel már a TEXA vizsgálata során sem voltunk túl boldogok: 

".....jól használható kis műszer, feltéve, hogy nem diagnosztikai alapműszernek szánjuk. Diagnosztikai célra csak korlátozottan alkalmas, mivel a mintavételezési gyakorisága miatt még a legjobb (1 másodperces) esetben is csak a legdurvább hibák feltárására alkalmas, a "részletekben lakozó", vagy extrém rövid ideig fennálló anomáliákat nem tudja kiszűrni." 

Mivel az olasz adatgyűjtő diagnosztikai célokra emiatt csak korlátozottan alkalmas, az - e téren - még gyengébben teljesítő kínai társát ilyen felhasználásra nem javasolnánk. 

Meglepődve tapasztaltuk viszont, hogy a Launch olyan információkat is rögzít, amiket a Texa nem tart fontosnak. Ilyenek a readiness kódok, láthatjuk, mikor fejeződött be pl. a katalizátor állapotfelügyelet, ill. hogy támogatja-e a gépkocsi az adott vizsgálatot. Ezzel a Launch kiegyenlítette azt a hátrányt, amit a hosszabb mintavételezési idő kapcsán számlájára írtunk. 


A Launch CRecorder ára 2011 november végén: 30,000 Ft + ÁFA 


A DDC Kft. címe: 1141 Budapest, Komócsy u. 5. 
Mobil: +36-20-480-1487, ill. +36-30-244-00-31 
 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu