Befecskendezős Motorok Szervize - MŰSZERTESZT X: BOSCH KTS 540 / DCU 130
  


MŰSZERTESZT X: BOSCH KTS 540 / DCU 130

Ha azt mondjuk: járműdiagnosztika, a legtöbb embernek először ez a név ugrik be, Európában különösen. A cégcsoportnak a világ 60 országában 350 leányvállalata van 283500 munkatárssal, 2010-ben 47,3 milliárd Euro forgalmat ért el - olvashatjuk a cég ismertetőjében. 

Mivel a Bosch teljes körű beszállító járműipari hajtások tekintetében, rendszerismeretei behozhatatlanok a K-Jetronictól a Common Rail-ig, a biztonságtechnikától a hibrid technológiáig. 
Éppen ezért a többmárkás Bosch járműteszterek legnagyobb vonzereje az az óriási háttéranyag, mely a készülék megvásárlásától rendelkezésünkre áll. 

A Bosch professzionális felhasználásra szánt autódiagnosztikai termékei - amennyi rálátásunk van erre - sohasem voltak az ár/érték verseny díjazottjai között. Magyarra fordítva (ahogy mi látjuk), a Bosch nem törekedett olcsó árfekvésű, az ára miatt kelendő termékek piacra dobására. A kezünkben eddig megfordult, a gyakorló szakemberek igényeit kielégítő, magas minőségi szinten álló Bosch készülékek eddig sosem okoztak csalódást, viszont ennek mindig is meg kellett fizetni az árát. A piac törvényei ilyenek, így van ez mostani tesztalanyaink esetében is.


A DDC Kft. jóvoltából lehetőségünk nyílt a KTS 540-es készülék tesztelésére, méghozzá a Bosch DCU 130-as tablet PC-jével együtt. Ez utóbbi egy kifejezetten járműdiagnosztikai felhasználásra készült érintőképernyős, két akkumulátorral, védőtokkal felszerelt típus, kormányra akasztható kivitelben. 1280*800-as képernyőfelbontás, kontrasztos és napfényben is jól olvasható kijelző. (A forgalmazó információja szerint a tesztünkben szereplő KTS 540 mellett a "házon belüli" FSA, BEA /füstgáz elemző/ és Truck Modul egységekkel is együttműködik.) 

 

A KTS 540-es a KTS családon belül a középmezőnybe tartozik, az 530-as, ill. 570-es készülékhez hasonlóan akkumulátor nélküli VCI-ként működik, azaz a kezelése külső eszközről történik USB-n, vagy bluetooth-on keresztül. Az 570-es készülékben kétcsatornás oszcilloszkópot is találunk, míg a vizsgált 540-es és az 530-as modellekbe egycsatornás multiméter került. 

 

Kiegészítőkkel nem pakolták tele a KTS kofferét: az alapfelszereltség például nem tartalmaz egyetlen járműspecifikus adaptert sem, ezeket extraként lehet rendelni. Amit találunk, az egy univerzális 4 kivezetéses adapter, egy bluetooth USB adapter, néhány mérőkábel és mérőfej, valamint a készülék külső tápegysége. Amit le kell szögeznünk: a megvalósítás, a kofferben található cikkek minősége, kidolgozottsága, a kezelési útmutatók mind-mind arról tanúskodnak, hogy ezt a műszert nagyon gondosan építették meg, a tökéletesre törekvés minden vonatkozásban érzékelhető. 

Tesztalanyunk korábban már említett hatalmas erőssége a szervizinformációs háttér. A KTS diagnosztikai eszközök kezelését is magában foglaló moduláris ESI[tronic] adatbázis olyan szolgáltatásokat nyújt, melyek más adatbázisokban nem szerepelnek. Példaként említhetjük a különböző autótípusok Bosch alkatrészeinek beazonosítási lehetőségét, ill. a cikkszám alapján kereshető információkat. Leghatékonyabb segítség mégis a SIS (Service Information System) funkció, amely rendszerre lebontva tartalmaz pl. kapcsolási rajzokat, beállítási értékeket, a komponensek elhelyezkedését, stb. Előfordul, hogy bizonyos rendszerismertetések, vagy az egyes elemek tesztelésének leírásai kissé felszínesnek vagy "szájbarágósnak" tűnnek, de mindent egybevetve nem ismerünk még egy autós adatbázist, ami ennyire segítségére lehetne a diagnosztikát végző szakembereknek. 

A szoftver a szerviz igényei szerint állítható össze, külön DVD-n szerepelnek pl. a Zexel dízel alkatrészek, vagy éppen a dízel befecskendező szivattyúk beállítási értékei. Diagnosztikával foglalkozó vállalkozásoknak véleményünk szerint elegendő az alap járműdiagnosztikai konstrukció. 

Láttunk már egyszerűbben kezelhető szoftvert, de az információbőség mindenért kárpótol. Videónkban megpróbáljuk bemutatni, hogy az adott diagnosztikai folyamatot hogyan segíti az azonnal rendelkezésre álló információs háttér. 

 

A videoklip időtartama ezúttal meghaladja a cikkeinkben megszokottakét, mivel az SIS rendszer egy-egy elemét legalább felvillanásnyi időre láttatni szeretnénk. Mivel egy kis felületen jelenik meg a kijelző teljes tartalma, a már eredetileg is apró részletek elmosódottak. 

A műszer vezérlőegység-diagnosztikai képességei - ahogy az a videón látható - vitathatatlanok. Vannak azonban olyan jellemvonásai a szoftver diagnosztikai részének, amikben jó néhány konkurens gyártó ötletesebb megoldásokat kínál. Ilyen például az egyszerre megjeleníthető paraméterek száma, ami a Bosch esetében 4 darab élő adatot jelent. Persze ez gyors kommunikációt tesz lehetővé, de van úgy, hogy feláldoznánk a sebességet egyszerre figyelhető mondjuk 8 paraméterért, főleg, ha azok logikailag nagyon is kapcsolódnak egymáshoz. (Ilyen például, amikor extrém esetben durván húsz funkció volna képes magára vállalni az aktuális nyomatékkorlát meghatározóját, és ki kéne szűrni, hogy a rángatás pillanatában melyik aktivizálódik közülük.) A grafikus paraméterábrázolás rajongói sem örülhetnek önfeledten, a Bosch programja ugyanis nem teszi lehetővé, hogy szabadon változtassuk a paramétersávok szélső értékeit. 

Ha figyelmesen követtük a videót, az is feltűnhetett, hogy a legelső hiba-kiolvasás során a motorvezérlőből a P0401-es kódot a szoftver ismeretlennek jelölte meg. Ez két szempontból is furcsa: egyrészt azért, mert univerzális kódról van szó, másrészt azért, mert a szóban forgó gépkocsi SIS könyvtárában az említett kódhoz igenis tartoznak magyarázatok és hibafeltárási ötletek. 

Az eddig általunk tesztelt diagnosztikai szoftverek közül a Bosch ESI[tronic] esetén éreztük először azt, hogy a program valóban a felhasználó anyanyelvén szólal meg, a különböző bejegyzések, hibakódok, magyarázó szövegek pedig szinte tökéletesen követik a szakzsargont - valószínűleg azért, mert a gépjárműtechnikai kifejezések egy részét a Bosch szakkönyveinek, tanfolyamainak köszönhetjük. 

 
 

A megjeleníthető élőadatok, speciális funkciók jelentős adathalmazt, nagyon sok sort eredményeztek, ami rontja az áttekinthetőséget, ezért inkább két táblázatot szerkesztettünk. Az összehasonlítások alapján továbbra is fenntartjuk azt a - többször is leírt - álláspontunkat, hogy nincs "mindentudó" univerzális diagnosztikai eszköz, 2-3 erősebb készülékkel (és az összehasonlításban itt szereplő mindhárom teszter ilyen!) azonban jó eséllyel vágunk neki a korszerű gépkocsik vizsgálatának. Ami a Bosch KTS családot mindenképpen az élmezőnybe emeli, az nem feltétlenül a "tárgyi" tudása a műszernek, sokkal inkább az a plusz, ami háttérinformáció szintjén együtt jár vele. 

Végül egy példával szeretnénk alátámasztani az általunk nagyra értékelt Bosch-háttéranyag jelentőségét. 

 

Az Opel Vectra B X20XEV motorkódja esetén több esetben egy igen érdekes problémával találkoztunk: a Simtec 56.5 vezérlőegység lábkiosztási adatai több forrásban tévednek. Mind az Autodata, mind a Haynes "Engine Management Pin Tables" kiadványa téved egy igen fontos láb feszültségét illetően. Az ECU 14-es lába a légtömegmérő 4-es kivezetésével van összekötve, a fenti források szerint ezen a kábelen 0V-ot kell mérni. 
Ezzel szemben az említett szál egy stabilizált 5V. A Bosch ESI[Tronic] az egyetlen -általunk ismert- adatbázis, ahol a mérendő feszültség értéke helyesen van megadva. Megtippelni sem lehet, hány légtömegmérőt - vagy rosszabb esetben vezérlőegységet - cseréltek feleslegesen más adatbázisok elírásai miatt. 
(Az, hogy tesztkészülékünk programját itt éppen angol nyelven futtattuk, senkit se zavarjon. Mint említettük, éppen a Bosch ESI[Tronic] az a program, ami korrekt magyar fordítással bír.) 



Tájékoztató jelleggel, közel sem mindenre kiterjedően adjuk közre a KTS család ill. főbb kiegészítőinek 2011. november elején aktuális árait. 

Tesztalanyunk, a KTS 540-es készülék ára 875.000.-Ft+ÁFA. A műszer megvásárálásával az ESI[tronic] A+C9 szoftver egyéves licenszéhez is hozzájutunk (ezek az említett SIS és vezérlőegységdiagnosztikai csomagok). A PC-vel való kommunikáció egy bluetooth adapterrel oldható meg, ami megtalálható a KTS 540 hordtáskájában. Az ESI[tronic] szoftver frissítése a fent említett konstrukcióban egy évre nettó 294.000.-Ft, létezik pl. 4 éves előfizetés is, 880.000.-Ft+ÁFA összegért. 

A forgalmazó tájékoztatása szerint jelenleg egy akció keretein belül jutányosan lehet ( a készlet erejéig ) hozzájutni a KTS 540-es készülékhez: a (jövő év végéig futó) A+C9 szoftver modulokkal, 550,000 Ft+ÁFA. 

Tesztünk másik szereplője, a DCU 130-as tablet listaára 1.395.000.-Ft+ÁFA. 

Az ESI[tronic] más elemeinek - pl. archív anyagok, mechanikai információk, stb. - és a különböző kiegészítőinek árairól célszerű a Bosch partnereinél érdeklődni. 

A DDC Kft. címe: 1141 Budapest, Komócsy u. 5. 
Mobil: +36-20-480-1487, ill. +36-30-244-00-31 
 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu