Befecskendezős Motorok Szervize - MŰSZERTESZT III. GUTMANN MEGA MACS 42
  


MŰSZERTESZT III. GUTMANN MEGA MACS 42

A DEKRA 2009-ben elvégzett egy diagnosztikai készülék összehasonlító tesztet, ahol kilenc berendezést tíz autón teszteltek. Mivel a Gutmann mega macs 42 az előkelő harmadik helyezést szerezte meg, érthető, hogy nagyon vártuk a lehetőséget a szerkezet több autón történő kipróbálására. Köszönet az AUTONET Import Magyarország Kft-nek, hogy nagyvonalúan a rendelkezésünkre bocsátotta. 


Néhány szó a gyártóról: 
Volt egyszer egy Gutmann Messtechnik GmbH, amelyik úgy 40 éve volt jelen a járműdiagnosztikai eszközök piacán, nemkevés sikert elérve. Egyes források a leginnovatívabb gyártók egyikének tartják, nem is véletlenül. 
A mai napig birtokunkban van egy korábbi sikeres kis készülékük, a pocket-compaa, oldalunkon korábban megemlítettük néhány jellegzetességét. 
Azután volt / van a Hella, amiről kár szót ejteni, ki ne ismerné a szakmában a Hella nevet. 
Történt, hogy a két cég 2008-ban a közös célkitűzések nyomán egymásra talált, megalakult a Hella Gutmann Solutions. A Gutmann hozta a 40 év tapasztalatát, a sikeres termékpalettát, a Hella a fejlesztés, gyártás anyagi biztonságát, mi kellhet még? 
A frigy első közös gyermeke éppen tesztünk tárgya, a mega macs 42, a készülék hordtáskáját és hátlapját már ott díszíti a Hella embléma is. 


 

Bár megfizethető árú "entry level" modellnek számít házon belül, nem kispályás játékost tartunk a kezünkben. 



 


Másfél évtized a műszerfejlesztésben hosszú idő: a jobboldalon látható pocket-compaa csupán a lambda-szondák lelkivilágát fürkészte. Nem sokkal kisebb, mint a tudásban összehasonlíthatatlanul "több" tesztalanyunk. 

A Gutmann mega macs 42 egy soros diagnosztikai feladatokra kifejlesztett kézhezálló, könnyű készülék, tömege mindössze 700 g. A készülék házát praktikus műanyag burkolat védi a sérülésektől. 3,8" méretű színes kijelzővel bír, de a kép megjeleníthető akár a PC kijelzőjén is. A készülékbe akkumulátort integráltak, ami automatikusan töltődik, ha a készüléket a kocsi diagnosztikai csatlakozójához csatlakoztatjuk. 

Ami a teszter első kipróbálásakor feltűnik, az a viszonylag gyors működés. A bekapcsolást követően - ha a menüszerkezetet már jól tudjuk használni - akár 30 másodperc múlva már hibakódokat olvashatunk, törölhetünk, vagy paraméterek közül válogathatunk, alapbeállításokat vagy beavatkozó-teszteket végezhetünk. Az általunk eddig használt, vagy kipróbált több típusra használható diagnosztikai eszközök közül ez a kapcsolódási idő a legrövidebb, és nyilvánvalóan azért, mert a legtöbb más esetben PC-n keresztül folyik a kommunikáció a teszterrel. Ezt a kompakt szerkezetet viszont csak és kizárólag diagnosztikára fejlesztették ki. 


 


 

A kezelés igen egyértelmű és könnyen elsajátítható. A program a legtöbb esetben felkínálja a továbblépéshez választható gombok listáját, és sok esetben extra mezőben ad járulékos információkat: segít pl. a diagnosztikai csatlakozó megtalálásában, a típus kiválasztásában, és a hibakódok értelmezésében is. A könnyebb áttekinthetőség érdekében csoportba szedi a különböző paraméter-blokkokat, és az egyes értékek mellé magyarázatot ill. elfogadható érték-tartományt fűz. 


 


 

A készülék az általunk eddig kipróbáltak közül verhetetlennek bizonyul a különböző illesztési, kódolási és beállítási funkciókat tekintve. Az új elemek felprogramozása, különböző szoftveres beállítások talán egyetlen műszernél sem kapnak ekkora hangsúlyt, külön kiemelve, hogy ez nem csupán a motorirányításra, hanem az autó egészére vonatkozik. Ez természetesen nem feltétlenül a legfontosabb szempont, de ha pl. karambolos autók helyrehozásával foglalkoznánk, (és nem csak egy márkával!) valószínűleg ez műszer lenne a legjobb választás. 

Nincs multiméter és oszcilloszkóp funkció. Van viszont paraméter-ábrázolás. A kijelző kis mérete miatt célszerű egyszerre csak egy-két paramétert kiválasztani, bár a készülék egyszerre négy paraméter együttes grafikai megjenítésére is képes. Numerikus formában a kijelzőről egyszerre 8 paramétert tudunk megtekinteni. 

A kiolvasott hibakódokat és a megjelenített paramétereket a "tároló" funkció rögzíti, ez a lehetőség akkor hasznos igazán, ha próbaút során megfigyelt paramétereket később szeretnénk kielemezni, vagy ha például nem emlékszünk pontosan a két nappal korábban kiolvasott gépkocsi hibakódjaira. 

Mint minden készüléknek, tesztalanyunknak is vannak gyengébb pontjai. Amíg a mega macs-ot használtuk, természeseten minden autón "versenyeztettük" a tudását a saját AutoCom készülékünkkel. 

 

Meglepődve tapasztaltuk, hogy volt olyan autó, amelynél a mega macs csak a motorirányítással kommunikált, és a paraméterek száma kb. fele-harmada volt az AutoCom-hoz képest, de mint táblázatunk mutatja, az ellenkezőjére is akad példa. 

Fontos: ebben a táblázatban a számok élőadat-csoportokat jelentenek, de egyes blokkokon belül adott esetben több adat is szerepelhet, a valóságban tehát esetleg több paraméter is megfigyelhető. Ugyancsak figyelembe kell vegyük, hogy az univerzális EOBD-diagnosztikai szintre egyáltalán nem térünk ki, kizárólag a járműspecifikus tudást vizsgáljuk. Tesztalanyaink mind professzionális felhasználásra készültek, az EOBD szintű diagnosztika már egészen olcsó készülékekkel is megvalósítható, ezért itt ennek nincs súlya. 

Amint azt több helyen is leírtuk web-oldalunkon, ezt el kell fogadnunk, ugyanannak az univerzális diagnosztikai műszernek a használhatósága teljesen más lehet, ha két, hasonló évjáratú és kategóriájú, ám eltérő típusú gépkocsit vizsgálunk vele. Ezért mondjuk, hogy legalább két, gondosan összeválogatott "nagytudású" műszer kell már ahhoz is, hogy a hazai járműállomány nagyobb részét megfelelő szinten tudjuk vizsgálni. Legyen szinte bármennyi műszerünk, (itt terészetesen a többmárkás rendszerteszterekre utalunk) a 100%-os lefedettséget elérni sosem tudjuk. 

A készülék dobozában több kiegészítőt is találunk. Az "air macs base" egy bluetooth interfész, segítségével PC-n is meg tudjuk jelenteni a készülék képernyőjét, ill. PC-ről is tudjuk irányítani a mega macs működését. A kismérvű késedelem, és a jó fényerejű display miatt napi szinten véleményünk szerint ez a kiegészítő nem feltétlenül szükséges.

Több kiegészítő kábel is helyet kapott a gyári kofferben: a régebbi VAG, Mercedes és Opel diagnosztikai kábelek is rendelkezésre állnak. Érdemes tudni, hogy a készülék pl. '98-as Opel esetén kizárólag a Gutmann cég Opel-kábelét hajlandó használni, ezért a márkaspecifikus kábelekben egy chip található, ami nélkül a kommunikáció nem indul meg. Ha nincs meg a gyártóspecifikus régi kábelünk (a kofferben pl. nem megtalálható régi PSA, régi Fiat kábelek), sajnos trükközni sem lehet a K-, ill. L vezetékek bekötésével. 



Néhány lényeges információ. 2011 júliusi állapot, forrás: AUTONET Import Magyarország Kft. 

A Gutmann mega macs 42 készülék ára: 580,000 Ft + ÁFA 
A szoftverfrissítés ára: évente 100,500 Ft + ÁFA 
A műszer nem áll le, ha az esedékes szoftverfrissítések kimaradnak, de a felzárkóztatási díjat - mint más készülékek esetén is - ki kell fizetni. 


A készülék forgalmazója: AUTONET Import Magyarország Kft. 
2120 Dunakeszi, Pallag u. 43. 
www.autonet-group.hu 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu