Befecskendezős Motorok Szervize - Hogyan nem vettem CLK-t. Bukdácsolás használt Mercik között
  


Hogyan nem vettem CLK-t. Bukdácsolás használt Mercik között

Cikkeink túlnyomó részében javarész műszaki információkat talál az Olvasó. Jelen írásunk egy kakukktojás, ezt inkább csak egy kávé melletti néhány perces laza olvasmánynak szántuk. 

Vannak nyugodt emberek, akik megvesznek egy autót, öt vagy tíz évig birtokolják, a helyváltoztatás egyik eszközének tekintik. Irigylem õket. Nincs macera eredetvizsgával, átírással, új biztosítás kötéssel, miegymással. 
Én -autó ügyben- nyughatatlan típus vagyok.


Miután -egy két kis kitérővel- az utóbbi években jó néhány Saab követte egymást a garázsban, úgy gondoltam, ennyi egyelőre elég is volt a svéd márkából. Nem rossz, nem rossz, sőt, az általános vélekedésnél sokkal jobb, de volt már coupe, limuzin, kombi, volt dízel, benzines, volt fekete, ezüstmetál, szürke színű, még piros is, automata és manuális váltóval szerelt, volt Aero, Griffin, Vector, volt tizenhét éves, és két és fél éves is, ennyi elég volt. 

Most valami mást szeretnék. 
Legyen mondjuk benzines, de semmi feltöltő, a mostani trenddel szemben menetelve hagyjuk a downsizing őrületet, legyen tisztességes öt, vagy méginkább hat hengeres, úgy a két és fél liter környékét megcélozva. A kettőstömegű lendkerék sem annyira kívánatos, manuális váltó előnyben. Elsősorban a tényleges állapot számít, de a gyártási év azért kezdődjön kettessel. 

Mondjuk egy CLK (Coupe Leicht Kurz) Érdekes öszvér darab ám ez. A C osztály alapjaira épült, de az E osztály technikájához közelebb, méretben a kettő között. A coupe egészen használható két hátsó üléssel bír, ha egy igényes felszereltségű Avantgarde példányt választunk, kényelmes, biztonságos, majdnemhogy luxus körülmények között darálhatjuk le a kilométereket. Mindenképp egy 2002-es típusváltást követő példányt (C209) kellene kiválasztani, szebb is, korszerűbb is mint az elődje, (C208) a kocsiszekrény merevsége sajtóanyag szerint 40%-kal múlja felül az elődmodellét, ami jó hír egy B oszlop nélküli autónál. 
A motorok közül a legszimpatikusabb a CLK 240 típus 2,6 literes, 170 lovas V6-osa. Nem egy kihegyezett motor, elég, ha csupán a BMW hasonló időszakban gyártott megegyező teljesítményű hathengeres, soros motorjára utalunk, annak a lökettérfogata mindössze 2,2 liter. Fajlagos teljesítményben ez egyáltalán nem jelentéktelen, közel 20%-os BMW előnyt jelent. 
Ezzel az erőforrással messze nem sportkocsi ugyan, de pont elég a teljesítménye, elfogadható (bár nem alacsony) fogyasztás mellett. (A 2010 óta, jelenleg is futó C207 típus nagyon messze lőtávolságon kívül esik. Ahhoz nem autószerelőnek kell születni.) 

Egy CLK vétele érzelmi, és semmiképp sem racionális döntés. Az autó ugyanis drága. 2004-ben a legolcsóbb, belépő szintű CLK 200 Kompressor ára netto 56,600 CHF volt, sokkal drágább, mint pl. a legolcsóbb C 180 Kompressor (43,200 CHF), de még az E osztály kezdő árát (55,200 CHF) is meghaladta. 
Ennek megfelelően a hazai árak is húzósak. A 2002-2004 évjáratú, viszonylag keveset futott (?) CLK 240 kínálati árak jellemzően 2,5-3,3 Mft között mozognak, ami azért elég tisztességes summa egy 10-12 éves autóért. 
Ha drága, akkor jogosan lehetnek igényeink, ilyen pl. alacsony valós km. futás, rendben lévő szerkezet, legfeljebb enyhén sérült, de szakszerűen javított, korrózió-mentes kocsiszekrény. 

Ám legyen, próbáljunk venni egyet, csodavárás nélkül. 


 

A kínálat bőséges. M, mint Mercedes. Vagy inkább: M, mint a legújabb rendszám kezdőbetűje. 

Ám nem egyszerű dolog idehaza korrekt állapotú gépkocsit korrekt áron vásárolni. Tény, hogy nem kevés az átverés, a jóhiszemű, ám tapasztalatlan, nem hozzáértő embert vaskos meglepetések érhetik. Érik is, ezzel a jelenséggel elég gyakran találkozunk. 


 

Rétegvastagság mérő, Gutmann járműdiagnosztikai teszter az alap, ami nélkül nem indulunk el. 


 

Jelentős segítség, ha a kiszemelt jármű alvázszámát még a megtekintés előtt ismerjük. (A hazai gyakorlatban ritkán ugyan, de előfordul, hogy a hirdetésben közzéteszik, ez bizony dicséretes. Ennél sokkal gyakoribb, hogy még kérésre sem árulják el, ha telefonon próbálkozunk.) 
Az alvázszám ismeretében (autótípustól függően) fontos adatok birtokába kerülhetünk. 
Egy BMW-s példa: az alvázszám utolsó hét karakterének bepötyögtetésének jutalma a két, vagy három oldalt betöltő adathalmaz. Gyakorlatilag minden info rendelkezésre áll, ami ilyen esetben hasznos lehet, a gyári fényezés színétől az ajtószámig, a váltó típusától a gyártás napra pontos megjelenítéséig, a gyártóüzem megjelölésétől a kocsi alapfelszereltségén felüli extrákig. (Melyeket nem biztos, hogy hiánytalanul viszontlátunk a nyolc, vagy tizenkét éves meghirdetett példányon. A gyári könnyűfém felnik hiánya jó példa erre.) 



Néhány, a mai autópiaci helyzetre jellemző konkrét esetet mutatunk be. 

Egy CLK 240 az első számú jelölt, egy Pesthez közeli községben. Az autó csodaszép. Tizenkét éves korára szinte makulátlan állapotú, a motortér egy kis pontját kivéve teljesen korróziómentes. A motor szépen dorombol, a váltó vajpuhán teszi a dolgát, a km. óra alig 95ezret mutat, amit el is hiszek. A bőrkárpit szinte újszerű, minden elektromos kütyü működik a napfénytetőtől a csomagtér nyitó motorig. AMG felnik keveset futott, bár régi gumikkal. A magas felszereltségű, automata Avantgarde tíz éve került be Németországból enyhe sérüléssel, ami szakszerűen javításra került, azóta ennél a gazdánál van, többnyire áll, garázsban. 

-Nagyon szuper a világítás, óriási fényözön van a bi-xenonnal - így a tulaj, egy szimpatikus 40 körüli kisvállalkozó, aki óvja, szereti az autóját, de különösebben nem ért hozzá. Nem szólok érte, de ez simán halogén izzós világítás. Ennyi belefér, valószínű, hogy nem tudta pontosan. 

Az ára 2,7 MFt ami 2,5-ig tud lejjebb menni. 
A jó az drága, mese nincs. Pár nap múlva a gazdi el is hozza a kocsit, megbeszélésünk szerint fizetés előtt egy gyors vizsgálat következett. Alul: korróziómentes gyári állapot, minden egyéb vizsgált tétel is rendben van, két kivétellel. Találkozásunk óta töltötte az akkut, aminek (?) nem várt következménye lett a műszercsoport meghibásodása, ami kellemetlen hiba tud lenni. 
Az olajbetöltő nyílásban rendes mennyiségű olajsár. Kiderült, hogy az alacsony futásteljesítmény okán három évente (!) cseréltek olajat, Merci-szerelő ismerőse sugallatára. (Ez azért nem semmi, akárhonnan nézzük) 
Ezekkel a hibákkal ajánlottam (úgy vélem, méltányos) 2,4 MFt-ot a kocsiért, amit az eladó nem fogadott el, mivel volt másik ajánlata is. 
Közel álltam hozzá, hogy CLK tulajdonos legyek. 
Sajnálom, hogy nem így történt. Nem hibátlan, de messze a legjobb ilyen autó volt, amit megnéztem. (Tegyük hozzá: ezek közül az egyetlen, melyet a tulajdonosa kíván értékesíteni.) Új gazdája remélem elégedetten használja. 

Megjegyzés utólag: telefonon megkeresett az eladó. A másik vevőjelölt vett egy cabriót, így változatlanul eladó a kocsi. Mivel időközben túl vagyok az autóbeszerzésen, részemről már sajnos tárgytalan. 
Ha valaki ilyen árkategóriában ilyet keres, és ráismer a kocsira, sok fáradságtól, bosszúságtól óvja meg magát, ha nem keres tovább. Jó szívvel, érdek nélkül tudjuk ajánlani.
 



Visszafogottabb árat, 2 MFt-ot jelöltek meg egy kereskedésben álló manuális váltós CLK 240 Eleganceellenértékeként. Borítékolni lehet, hogy a viszonylag kedvező kínálati ár nem a véletlen műve, ennek oka van. A 2002-es évjáratú autó frissen került be egy dél-európai országból, órában valamivel több, mint százezer km-rel. Az ránézésre kiderült, hogy rendesen törött-zúzott volt, a karosszériaelemek nem túl gondos illesztése ezt nyilvánvalóvá tette, amit csak alátámasztott a festékréteg vastagságának mérése. Nem egy hétvégi ház garázsában összedrótozott barkács-szintű javításról van szó, de a profi munka azért nem ilyen. A kereskedő elmondása alapján megbízásból árulják a vezetett szervizkönyves autót. A szervizkönyvvel csak egy baj van: utoljára hét évvel ezelőtt került bele bejegyzés, már akkor sem jelentéktelen km. állásnál. 

 

Az udvarias, készséges kereskedő megengedte, hogy a diagnosztikai műszert munkára fogjuk. Sajnos úgy a motorban, mint más alrendszereknél is bőven volt letárolt hiba. 
Ez az autó nem egy ligában játszik az előzővel, valamivel alacsonyabb áron ugyan, de egy több sebből is vérző autót kínálnak. Nem egészen ezt kerestük. Megköszönve a kereskedő hozzáállását, szépen elköszöntünk. 


Találtunk egy vonzó hirdetést: CLK 220 CDI Elegance, 2007-es, alig több, mint 100e km-rel, a hirdetésben rendesen dícsérve a portékát, aminek az ára éppen 3 MFt. Ez ugyan nem benzines, de azért megnéznénk, az ajánlat nem hogy nem rossz, de túl szépnek tűnik, hogy igaz legyen. Elmentünk a megadott címre, úgy értelmeztük, hogy kereskedésben áll az autó. A rövid utcában nincs autókereskedés. Többször hívtuk a hirdetőt, de csak az üzenetrögzítővel tudtunk beszélgetni. Visszahívást kértünk, ami nem jött. 
Kár... 

Nem baj, van még remény. 
Egy nagyon ígéretes ajánlat: kereskedésben álló CLK 240 Avantgarde, 2004-es gyártás, újszerű, alig több, mint 50e km-rel. Automata, de annyi baj legyen. Hogy a gyönyörűséget megszemlélhessük, teljesen át kellett vágni a zsúfolt városon. A 3,2 milliós álomautó árából valamicskét le lehet csippenteni- jelezte telefonon az értékesítő. 
A szépséghez közelítve már tíz méterről éreztük, hogy kár volt az időért, meg az üzemanyagért. A bőrüléseken kopásnyomok, az utasoldalon is. Az autó belterére a "lelakott" jelző talán kicsit erős, de "futásteljesítményhez képest erősen elhasználódott" megjegyzés mindenképp helytálló. Az eladó ehhez a "rövid távok, sok ki-beszállás" rövidke kis megjegyzést fűzte. Hát persze... Mindenesetre a valós futást úgy négyszeresére tesszük, mint amit megjelöltek, de előfordulhat, hogy alábecsültük. A fényezés karcos, erősen lepukkant gumik, a fékbetéteket rég cserélni kellett volna. 
Az eladó beindítja a motort. "Ez azért már tetszik, nem?" 
Annyira lehangoló a kocsi állapota, hogy mérni, vizsgálódni is tök felesleges, a műszerek előkaparásáig el sem jutottunk. Gondolom, ennek nem is biztos, hogy örült volna az eladó. 
A gyors "viszontlátásra" búcsú nem egészen szívből jött, mert egyáltalán nem vagyunk biztosak benne, hogy felkeressük még valaha ezt a hangzatos nevű kereskedést. 
Az összes, megnézett autó közül ez volt az, ahol kitapintható módon kívántak az erdőbe betessékelni bennünket. Már csak a napi használatra alkalmas szint eléréséhez is százezreket kell majd a (meddig?) boldog új tulajnak a kocsiba ölni. Ennyit az "újszerű", "keveset futott" "rendszeresen karbantartott" Mercedes meséjéről. 


A show folytatódik. 
Ismét át a városon, történetesen a főváros talán legtávolabbi pontján vár minket egy 2005-ös évjáratú, CLK 240 Elegance automata, a km. állás alig haladja meg a 100ezret. Érdekes, egyedi színű fényezés, bőr belső, vezetett szervizkönyv, hölgy a tulajdonos, a kereskedő ismerőse. 
Nézzük a szervizkönyvet, 2004-ben már 17ezer kilométert regisztráltak benne Németországban. (Az autó meg 2005-ös, ugye.) A kocsi teljes egészében átfújt. A sárvédő éleknél már ott a rozsda, amit az eddig megnézett autóknál -ilyen mértékben- nem tapasztaltunk. Ablaktörlő, spricni nem működik. A komfort ECU megadta magát. A hátsó (bőr) üléseken jókora folt. A jobb oldali visszapillantó tükrön eltávolítatlan széles rögzítőszalag maradványok, látogatásunkkor már "megoldott probléma". 
Az előzékeny kereskedő megkérdezte, mennyit érne meg nekem. 
Nem ilyen állapotú autót szeretnék, hanem olyat, mint ami a hirdetésben szerepel. 


Két kereskedő is volt, aki nem járult hozzá, hogy az árult portékát megvizsgálhassuk, még rétegvastagság mérővel sem, a diagnosztikai eszközről meg nem is beszélve. Vajon miért? Lehet találgatni. 
Ez részünkről vásárlást kizáró ok, nem is erőltettük még csak a látogatást sem a telephelyen. 


Így történt, hogy nem lettem CLK tulajdonos. 
Talán majd legközelebb. 


Írásunk a hazai használt autó kereskedelemről készült látlelet egy szegmensét kívánja bemutatni. A használt autók értékesítésének döntő hányada kereskedéseken keresztül zajlik, arányaiban csupán jelentéktelen számú (tényleg) magán hirdetést találunk. Merő véletlen talán, de az egyetlen autó (a látottak közül), aminek csupán a látványáért is szívesen nyitnám ki a garázsajtót, az éppen tulajdonosánál várja új gazdáját. 

Nem szeretnénk senkit sem hátrányos helyzetbe hozni, az üzletrontás nem a mi műfajunk, ezért nem lehet cikkünk alapján pontosan felismerni a kocsikat, ezért nem nevesítettük a kereskedéseket, nem jelenítünk meg azonosításra alkalmas fotókat, ez nem is lenne etikus. Cikkünk megjelenítésekor a hirdetések jelentős része már egyébként is törlésre került.
 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu