Befecskendezős Motorok Szervize - Hogyan zajlik, miért drága a motordiagnosztika?
  


Hogyan zajlik, miért drága a motordiagnosztika?

Hogyan zajlik?

 

Minden eset egyedi, nincs két teljesen egyforma hiba. Alapvetően komplex motordiagnosztikával foglalkozunk, a hozzánk kerülő gépkocsik elemzéséhez az ügyfél panaszai és a próbaúton tapasztaltak alapján fogunk hozzá. Mára a motorirányító rendszerek összetettsége miatt - hasonlóan a gyógyászati diagnosztikához - vizsgálati lépések hosszú sorát kell megtennünk ahhoz, hogy a részeredmények értékelésével megbízható végkövetkeztetést tudjunk levonni a gépkocsi hibáiról.

Minden esetben a számítógépes diagnosztika az első lépés, az esetek többségében ezt követően elvégzünk néhány egyéb alaptesztet, a hibától függően ez általában a motor mechanikus vizsgálatát, kipufogó gázok elemzését jelenti. Ha az "alaptesztek” valamelyike hibákat talál, minden esetben ellenőrizzük azok valódiságát. 

Ha az alaptesztek nem hoznak eredményt, a diagnosztikai folyamat általában ettől a ponttól kezdve célzottan halad, a panaszok és a rendszer felszereltsége alapján. Vizsgálataink alapvetően a párhuzamos diagnosztikára épülnek, aminek a végrehajtására több mint harminc féle Y-kábel áll a rendelkezésünkre, ez lefedi a korszerű benzin-, és dízel gépkocsi-állomány nagy részét. Egyre több esetben van szükség menet közben elvégzett tesztekre, ilyenkor is legtöbbször a párhuzamos mérési módot alkalmazzuk, és hordozható oszcilloszkópokat használunk.

Ellenőrizzük a rendszer villamos tápellátását, stabil-e a táp, nincs-e feszültségesés valahol. Ezt követően kerül sor az egyre nagyobb számú érzékelő ellenőrzésére. Vizsgáljuk a jelformákat, ellenállásokat, kitöltési tényezőket, az adott motorhoz megadott értékek teljesülését. Elvégezzük az egyes beavatkozók, befecskendezőszelepek, alapjárati szelepek/motorok, EGR szelepek... stb. vizsgálatát, ezek gyakran megbontással járnak. A befecskendezőszelepek szállítását, sugárképét ellenőrizni csak kiszerelt állapotban lehetséges.

Sok esetben csupán egy-egy alrendszer-diagnosztika is akár több órán át eltarthat, a rendszer összetettségétől függően a motorvezérlő rendszer teljes hibafeltárása tehát legtöbbször körülbelül egy - másfél napig tart. 

Gyakori, hogy a motorirányító rendszert elektromosan teljesen rendben találjuk, ennek ellenére nem működik megfelelően a motor. Ilyen esetekben ellenőrizzük a vezérlést, a szelephézagot, a vezérműtengelyeket, a kipufogó megfelelő állapotát, és még számtalan egyéb tényezőt, amik a motorvezérlő egység szeme elől rejtve maradnak, de komoly gondokat tudnak okozni. 

A beteg, nem vagy nem kielégítően működő hengerek azonosítására több módszert is alkalmazunk, van köztük saját megoldás, ami több évnyi hardveres és szoftveres fejlesztés eredménye.

A legtöbb energiát, időt az időszakos, sporadikus hibák feltárása, elhárítása emészti fel. Sok esetben nagyon hosszú idő, vizsgálattal eltöltött sok km próbaút után derül ki, mi is a rángatás, torpanás, motorleállás oka. Ehhez sajnos két fő kell, az egyik kolléga az autót vezeti, a másik a nyomásmérő órákkal, laptopokkal, oszcilloszkópokkal foglalkozik, értékeli az eredményeket. 

 

   

Mitől drága? Mihez képest drága? 


Az autódiagnosztika legjobb tudásunk szerint a világon sehol sem olcsó. (A motordiagnosztikán nem csupán a hibakód kiolvasást értjük, ez önmagában nem nagy feladat.) 

Az általunk preferált tényleg korszerű, sokrétűen, jól használható, márkás diagnosztikai berendezések ára meglehetősen magas, és csupán az éves szoftverfrissítések költsége többszöröse annak, mint amennyibe egy Kínából beszerezhető "gagyi" (vagy hamisított) interface kerül.

A berendezések avulása igen gyors, néhány év után már csak aprópénzért eladhatóak. 

Sajnos időnként tönkre is mennek: alul egy élvonalbeli amerikai gyártó korábbi, (akkoriban igen drága) modellje, egy kétsugaras, digitális, tárolós 60 MHz-es mobil oszcilloszkóp romjai láthatóak. Úgy 30 órai működés után felmondta a további szolgálatot, "totálkáros" lett, annak ellenére, hogy mindig a legnagyobb körültekintéssel kezeltük a drágaságot. Miután már nem volt garanciális - ritkán kellett, de akkor nagyon - a hazai forgalmazó sajnálkozását fejezte ki (ami szép gesztus, és egy fillérbe sem kerül), nagyvonalúan felajánlott ÖT! százalék kedvezményt az új műszer 7 számjegyű árából. Köszönettel nem fogadtuk el. Tehát minden óra, amikor ez a műszer kézben volt, durván 40.000 Forintba került, minden óra mintegy 35.000 Ft veszteséget termelt, ami azért elég derekas. Csupán ennek a műszernek a pótlása megrendíti egy ilyen kis vállalkozás pénzügyi helyzetét. 






A hosszú távon eredményes ilyen irányú tevékenység alapvető feltétele a hozzáértő, magasan képzett, profi szinten dolgozni képes - és akaró - ambiciózus kolléga/kollégák megléte. A lelkesedés önmagában nem elég, versenyképes bér is jár hozzá, különben a villamosmérnök hamar felcseréli az esetenként órákon át hétrét görnyedős fizikai munkát egy multinacionális cég légkondicionált irodájával. 

Képzés. Ott vagyunk minden olyan továbbképzésen, amiből a napi gyakorlat során profitálhatunk. 

Szakirodalom. Nem kell. KÖTELEZŐ. Akár a Marótitól (elérhetőségük Ajánlott szakirodalom fejezetünkben található), akár külföldről. Csak így van esély hosszabb távon a pályán maradásra. 

Más. Elvonási tüneteink vannak. Régóta. Súlyosak. Senkit nem szeretnénk untatni azzal, hogy milyen jogcímen, hányféle adót fizetünk, mint bármelyik más kisvállalkozó. 


 


A hozzánk kerülő autók lényegesen bonyolultabbak, mint mondjuk hat-nyolc éve voltak, hibabehatárolásuk, és a hiba elhárítása ennek megfelelően általában több időt vesz igénybe. Mindezek együttes hatása nyilvánvalóan a szerviz gazdasági eredményeinek a romlása. A hazai átlagjövedelmet tekintve nem tudunk "olcsók" lenni - bár messze alatta vagyunk a márkaszervizek árainak. (A nagyobb márkaszervizek kétszer, háromszor, esetenként négyszer többet kérnek egy órára vetítve, mint mi tesszük.) 

A mindenki által ismert hazai gazdasági gondok közepette nap mint nap tapasztaljuk, hogy a mi ügyfeleink (is) szűkében vannak a pénznek, és általában - érthetően - törekszenek az olcsóbb megoldásokra, vagy keresik azt a vállalkozást, amelyik műszaki problémájuk megoldására a legkedvezőbb árajánlatot teszi. Szakmánkban éppúgy kialakult az árverseny, mint számos más egyéb területen, az építőiparban, a vendéglátásban, a kereskedelemben, és még szinte vég nélkül sorolhatnánk. Megfigyelhető, hogy vállalkozások esetenként már olyan alacsony vállalási árakat ajánlanak, amiről nyilvánvaló, hogy megfelelő minőségben, korrekt módon ennyiért elvégezni csak veszteségesen lehet. Mivel a tartós veszteséges termelés csődhöz vezet, egyetlen módon lehet nyomott árakon dolgozni: a minőség csorbításával. 

Nagyon kedvező árajánlatokat találunk, ha keresünk. Pl.: hengerfej felújítás pár tízezer forintért. A kézhez kapott munkán látszik, hogy minden művelet kimaradt, ami kihagyható, nincs tisztességesen megtisztítva, megmunkálási szennyeződés marad benne. A megkopott szelepvezetőket nem cserélik le. A sebtében maróval megdolgozott szelep/szelepülés kapcsolat nem tökéletesen tömörzáró. (A szelepcsiszolást ma már csak kevesek tartják szükségesnek, macerás, időigényes.) 
Ugyanezt a feladatot korrekt, aprólékos munkával ellátó vállalkozás csak magasabb időráfordítással, és ennek megfelelően jóval magasabb vállalási díj fejében tudja vállalni. 

Mi az adott feladat megfelelő szintű ellátásához ténylegesen szükséges időalapot vesszük figyelembe vállalási díjaink kialakításakor. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu