Befecskendezős Motorok Szervize - A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika
  


A motordiagnosztikai műszerekről, soros diagnosztika

Kétféle JÓ motordiagnosztikai műszert gyártottak a világon ezidáig (a felhasználók többségének véleménye szerint): iszonyú drágát és még drágábbat. A műszerek árát a gyártók a kifejlesztésre felhasznált mérnökórák ezreivel magyarázzák (amit viszont el kell fogadnunk). 
(Semmi másra, csak mozizásra alkalmas műszerhez hasonló szerkezetet, vagy PC-n futtatható, nem egészen legális szoftvert persze egészen olcsón lehet venni.) 


 

Alapvetően SOROS vagy PÁRHUZAMOS diagnosztikát különböztetünk meg az irányítóegységek elektronikus vizsgálata esetén. 

Ezen az oldalon a SOROS diagnosztikáról ejtünk néhány szót. Ennél a - leginkább elterjedt - módszernél a műszert a jármű diagnosztikai csatlakozójára kötjük. 

Itt beszélhetünk univerzális /sok autótípusnál használható / és a csak egy típushoz, típuscsaládhoz használhatóműszerekről. A legolcsóbb, univerzális, úgynevezett "kiolvasó" műszerekhez már egészen kis összegért hozzá lehet jutni, tudásuk gyakran kimerül a hibakódok kiolvasásában és törlésében. A kínálat csúcsán viszont a szakmában piacvezető óriáscégek nagyon profi univerzális műszerei állnak pl. a BOSCH KTS család, a Hella - GUTMANN MEGA M.A.C.S., a svéd AUTOCOM, az AVL DIX DRIVE, a DELPHI DS 350, stb. A diagnosztikára szakosodott, márkafüggetlen szervizek általában nem elégszenek meg csupán egy univerzális műszerrel, legyen az bármilyen gyártmány is. 

Legalább két "nagy tudású" univerzális műszer beszerzése célszerű, ha le akarjuk fedni a hazai járműállomány nagy részét. És még akkor sem dőlhetünk elégedetten hátra a karosszékben. Tucatjával vannak autótípusok, melyekkel több diagnosztikai készülék egyáltalán nincsen beszélő viszonyban. Különösen igaz ez pl. a piacvezető európai műszerek és az amerikai, ausztrál, vagy távol-keleti gépkocsik kapcsolatára. 


A legtöbb internetes áruház ezrével árulja az ún. eOBD-, vagy OBD-szkennereket. Ezekkel érdemes vigyázni, mert jellemzően semmilyen gyártóspecifikus adat nem lesz belőlük kinyerhető. Az eOBD (OBD-II.) szintű diagnosztika legtöbbször csak a környezetvédelem szempontjából releváns alapfunkciók ellenőrzésére szolgál, soha nem fogunk segítségével rájönni pl. egy fékpedál-kapcsoló hibára, vagy éppen egy töltőnyomás-szabályzási eltérésre. Persze ezek a műszerek is (jobb esetben) képesek paraméter-ábrázolásra, vagy éppen freeze-frame adatok közlésére, azonban csakis a kötelező minimum-szint erejéig. Nem állítjuk tehát, hogy diagnosztika dolgában az eOBD semmit sem ér, az viszont egyértelmű, hogy a gyártóspecifikus "tudás" ennél sokkal több lehet. Műszerteszt sorozatunkban éppen ezért az eOBD területet figyelmen kívül is hagyjuk. 
A legtöbb professzionális (univerzális vagy gyártóspecifikus) készülék egyébként "magában foglalja" az eOBD-szintű diagnosztizálás lehetőségét (pl. Generic OBD, Global OBD, OBD-II. mode, CARB-OBD, stb.), használatára azonban általában csak akkor van szükség, ha az adott gépkocsinál a gyártóspecifikus diagnosztika nem szerepel a lehetőségek között. 


Szinte minden autótípus vizsgálható a saját, speciális diagnosztikai eszközével, ilyen pl. az VW csoportnál (VW, Audi, Seat, Skoda) a VAG 1551, 1552, VAS 5051, 5052, a GM gyártmányoknál korábban a TECH 1 (a megfelelő szoftverrel alkalmas a régebbi Opel, Vauxhall, Suzuki, stb. típusokhoz), majd a TECH 2, a FORDnál az FDS 2000, a Hyundai a HI-SCAN PRO-t, a BMW a MODIC családot használja, stb... 



 
Diagnosztikai műszer hirdetésének részletei az egyik e-bay oldalról. 
Csak a kékvérűeket ismeri, azok közül is nagyon válogatós: csak a Ferrarival és a Maseratival áll szóba. 
És velük sem aprópénzért: forintban bő 8 millió az ára. Megtérülése még egy nyugat-európai országban is erősen kétséges. De ez már az a kategória, ahol az ilyen földhözragadt kifejezéseknek, mint "megtérülés" vagy "gazdaságosság" már semmi jelentőségük sincs. 



Az univerzális diagnosztikai műszer előnye, hogy megvásárlásával nagyon sok típus diagnosztikai feladatai megoldhatók, például hibakód kiolvasás, törlés, ABS és klíma hibakódok olvasása, szervizintervallum nullázása, alapbeállítás, stb. 

 

Egyes újabb motorvezérlő rendszereknél a hibatároló törlés időpontját, a kilométeróra állását be kell vinni a rendszerbe. Erre nem minden univerzális műszer képes, ebben az esetben nem lehet ezeket a hibatárolókat törölni! Sok esetben lehetőség van - korlátozott mennyiségű - élőadat megjelenítésére, az újabb típusoknál a műszert PC-vel összekötve akár oszcilloszkópként is használhatjuk /néhány esetben ez beépített funkció, nem kell hozzá PC/. 
Szerencsés esetben - korlátozott számban - kapcsolási rajzokat is kapunk, mód van feljegyzéseink rendszerbe vitelére, vagy a mérési eredmények kinyomtatására, stb. 
Hátrányuk, hogy tudásuk - általában - jóval alatta marad az egy típushoz kifejlesztett készülékeknek. 


 

Az univerzális, több típushoz is használható műszerek között óriási különbségek vannak. Az egyik élvonalbeli diagnosztikai műszergyártó 2008 évi utolsó frissítésében pl. VW Golf IV 2005-ös évjáratához a fenti lehetőségeket kínálja fel. A lista messze nem teljes, részben mert a hiányzó részt már körülményes lett volna olvasható méretben "összeollózni", másrészt, mint látható, az Üzemanyag/Gyújtás illetve Gázolaj ablakok nincsenek nyitva. 
Ez már közelít ahhoz, amit a márkaspecifikus készülékek tudnak. Ugyanez a műszer néhány más típus esetében viszont csak az éppen elfogadható szintet üti meg. 

Ne gondoljuk, hogy a beépített oszcilloszkóp funkció egyenértékű egy labor szkóppal vagy egy digitális, többcsatornás tárolós oszcilloszkóppal, ám a mindennapi feladatok ellátására alkalmas. A software frissítés nem aprópénz, ezt tudomásul kell vennünk. Nagyobb baj, hogy a műszert néhány évi piaci tündöklése után a gyártó rendszerint korszerűbbre cseréli, nincs további frissítési lehetőség, lehet viszont a kasszához fáradni az új készülékért. A "régit" esetleg néhány hónaposat kéretik a kukába dobni, vagy a forgalmazó - esetenként - visszavásárolja, ha megvesszük a legeslegújabb műszert. A műszerek kifutási ideje rövid, de ez így van mindenhol, nem csak ezen a területen. 

márkaspecifikus készülékek tudása általában nagyobb, ámbár csak az adott márkához használhatók. A már említett VAG 1551 a következő diagnosztikai funkciókat ismeri - a teljesség igénye nélkül a VW, Audi, Seat, Skoda típusokon: 

-Motorelektronika 
-Dieseladagoló elektronika 
-Sebességváltó elektronika 
-Összkerék hajtás elektronika 
-ABS 
-Kipörgés gátlás 
-Szintszabályozás 
-Légzsák 
-Indításgátló 
-Központi zár 
-Fényszóró állítás 
-Guminyomás ellenőrzés 
-Vészhívó vezérlőegység 
-Kormányzás elektronika 
-Elektromos tetőműködtetés 
-Elektromos ülésállítás 
-Audió rendszer 
-Műszerfal 
-Navigáció 

(A műszer korrekt kezelését, a hozzátartozó információkat tartalmazó gyári útmutatás ugyan noha nem éri el a Háború és béke terjedelmét, de így is több mint száz oldalas. Nem egy szórakoztató olvasmány, és ráadásul ez ugye csupán egyetlen készülékre vonatkozik. Ez még akkor is elgondolkoztató, ha egy alapművelet - pl. hibakód kiolvasás - különösebb előtanulmányok nélkül elvégezhető rutinfeladat.) 
Ezen kívül van még egy nagyon jól használható funkció: az automatikus vizsgálat lefolytatás. 
Ez magában foglalja a gépkocsiba beépített összes diagnosztizálható rendszer hibatárolójának lekérdezését, és az eredmény kinyomtatását. /Használt autó vásárlásakor pl. óriási előny./ 
A Motorelektronika címszót választva lehetőség van a vezérlő egység azonosítására, hibatároló lekérdezésére, törlésére, az egyes állító tagok /pl. alapjárati motor/ diagnosztikájára, alapbeállításra, vezérlő egység kódolásra, mérési értékek blokk megtekintésére. /Itt 30-40 aktuális érték megjelenítésére is mód van, az alapjárati fordulatszámtól a befecskendezési időig, a lambdaszonda feszültség értékétől a hűtőfolyadék hőmérsékletéig, vagy az előgyújtás értékéig./ 
És persze már a VAG 1551 is múlt idő. Először jött a VAG 1552, hasonló tudással, később a VAS 5051 illetve VAS 5052 típusjelű diagnosztikai készülékek. 

Egyszerűbb szerkezet pl, a koreai Nextech gyártmánya /HI-SCAN PRO/ melyet a Hyundai használ. 
A software kártya behelyezése után logikusan felépített menürendszerrel válogathatunk a szolgáltatások között, kiválaszthatjuk az aktuálisan vizsgált típust, a beépített motort /a műszer ezeket automatikusan nem ismeri fel mint pl. a VAG-hoz rendszeresített típusok/ mód van hibakód olvasásra, törlésre, élőadatblokk megjelenítésre, /Current Data, manuális mérések tömegét spórolhatjuk meg/. Természetesen vizsgálhatunk légzsákot, automata váltót, ABS-t, indításgátlót is. A Tool Box menüpontban lehetőség van dig. oszcilloszkóp vagy multiméterkénti alkalmazásra is. (Cseppet sem mellesleg a Nextech többek között a Hyundai és a Kia "udvari beszállítója" is egyben. Aki megveszi pl. a Carman Scan Lite univerzális felhasználásra szánt készüléküket, az a két típust közel olyan mélységben vizsgálhatja, mintha megvásárolná ezekhez a márkaspecifikus diagnosztikai berendezéseket. És a Carman Scan Lite tudásának ez csak egy kis része.) 

Komolyabb eszközök hasznos szolgáltatása az ún. paraméter ábrázolás. Itt tetszőlegesen kiválasztott, behatárolt számú (pl. Gutmann mega m.a.c.s. 55-nél legfeljebb 8, BOSCH KTS 500-nál maximum 4) paraméter egyidejű grafikus megjelenítésére van lehetőség a soros diagnosztikai csatlakozón keresztül. Ez végül is egy lebutított oszcilloszkóp funkciónak felel meg. A kijelző viszont nagyon zsúfolt 8 paraméter egyidejű grafikus megjelenítésénél... 

Az újabb fejlesztésű járműdiagnosztikai berendezések egy része Bluetooth szolgáltatással ellátott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a jármű soros diagnosztikai csatlakozójára kapcsolt interfész és a mondjuk 20 méterrel távolabb lévő PC között nincs kábelkapcsolat. 

 

Bár az oszcilloszkópokról részletesen az időszakos hibák boncolgatásánál lesz szó, érdemes egy pillantást vetni erre az oszilloszkóp ábrára. Ez egy négysugaras PicoScope készülékkel került elkövetésre (címképünkön jobbra fent, ibolyakék színben tündököl). Ez kijelző nélküli, ún. "PC-szkóp" típus. A vizsgálat tárgya egy Peugeot 406 1,8 motor, Sagem S2000 befecskendező rendszerrel. 
1. csatorna, kék, fordulatjel 
2. csatorna, piros, 1. henger befecskendezőjel 
3. csatorna, lila, 2. henger befecskendezőjel 
4. csatorna, zöld, vezértengely jeladó 


Talán sikerült érzékeltetnünk, hogy ezek nem "kispályás játékosok", és hogy egy korszerű autó motorvezérlő rendszerének mélyreható ismeretéhez előbb-utóbb villamosmérnöki tudásra lesz szükség. (Szerintünk már MA ez a helyzet. És ezzel a véleménnyel nem állunk egyedül.) 

Nem lehet eleget hangsúlyozni: korszerű műszer nélkül ma már nincs motordiagnosztika. DE: az elmélyült szakmai tudás, gyakorlat legalább ugyanennyire fontos. 

Végezetül egy szó szerinti idézet az egyik vezető autógyártó hazai képviseletének oldaláról: 

" a ... által fejlesztett eszközökkel, valamint a legmodernebb komputeres diagnosztikai rendszerrel nincs az a hiba, amit ne vennénk észre, és ne tudnánk elhárítani. " 

Nagyon jól hangzó, magabiztos mondat. Ha valaki viszont a neten beleolvas bármelyik autótípus gazdáinak ilyen irányú panaszáradatába, egészen más képet kap. A marketing fontosságát cseppet sem alábecsülve mégis az a véleményünk: ilyen mondatot nem lenne szabad leírni, ha valaki nem akarja a hitelességét elveszíteni. 



 

2011-ben elindítottuk Műszerteszt sorozatunkat, aminek az a célja, hogy a professzionális felhasználásra alkalmas óriási hazai kínálatból -szándékaink szerint- legalább tucatnyit részletesebben bemutatva a műszervásárlást fontolgatóknak némi segítséget nyújtsunk a "melyiket válasszam" döntésük meghozatala előtt. 
Ha Önt érdeklik ezek a fejlett járműdiagnosztikai berendezések, remélhetően nem lesz elpocsékolt idő tárgyilagos tesztjeink megtekintése. 


párhuzamos diagnosztikáról bővebben a sporadikus hibáknál lehet olvasni. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu