Befecskendezős Motorok Szervize - A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic II.
  


A folyamatos benzinbefecskendezés: K, K-Lambda, KE-Jetronic II.

Mint korábban említettük, kevés (felkészült) javítóműhely várja tárt kapukkal a K-rendszerekkel szerelt autókat. Éppen ezért kicsit nagyobb teret engedünk ennek a témának, hogy a műszaki érdeklődésű autósok számára némi segítséget nyújtsunk az egyszerűbb hibák behatárolására. 


A rendszer legdrágább elemét, a mennyiségelosztót szétszerelni - mint említettük - csak tapasztalatszerzés céljából ajánlott, gyártástechnológiai okokból ez szinte alig javítható, viszont szerencsére viszonylag ritkán hibásodik meg. 
Ezek egyes típusainál a befecskendezésre kerülő üzemanyag mennyiségét - kis mértékben - hengerenként szabályozni lehet. Ne érezzünk olthatatlan vágyat eme állítócsavarok tuningolására, mert a korrekt állapot beállításához (szinkronizálás) egy speciális célműszer szükségeltetik (Bosch KDJE 7451), és a procedúra még a műszer megléte esetén is macerás. 


WUR, warmlaufregler, warm up regulator, bemelegedés szabályzó, k-jetronic 

Egy - éppen 30 éves - V8 motor befecskendező rendszerének (K-Jetronic) vizsgálata. Az alapok megegyeznek ugyan, de az egyes motortípusokon eltérő gyakorlati megvalósításokkal találkozhatunk. 

WUR, warmlaufregler, warm up regulator, bemelegedés szabályzó, k-jetronic 

Harminc év és ki tudja mennyi km lefutása után még elfogadható a járásegyenlőtlenség vizsgálat eredménye. 
A hengerek soha sem teljesen egyformán teljesítenek. Ennek okai a teljesség igénye nélkül: 
-eltérő kopottságú hengerek (hengerfal, dugattyúpalást, dugattyú gyűrűk, szelep tömörzárás) 
-a befecskendező szelepek különböző mértékű elszennyeződése 
-a mennyiségelosztó hengerenként kismértékben eltérő szállítása 
-vezérlési pontatlanságok (pl: szelephézag, vezérműtengelyek/himbák kopása, vezérműlánc/szíj nyúlás) 
-falls levegő bejutás, emiatt eltérő keverék összetétel 
-eltérő intenzitású gyújtás 


A K-Jetronic számos fejlesztési szakaszt megélt. Első továbbfejlesztési lépésként a K-Lambda került gyártásba. Itt már lambda szonda méri az égéstermék oxigéntartalmát, ennek megfelelően a keverék összetétele állandóan módosításra kerül: a motorvezérlő egység az ún. ütemszelepen keresztül folyamatosan, kismértékben változtatja a mennyiség elosztó alsó kamrájában a benzin nyomását. 

Mint több helyen is leírtuk: (szerintünk) még egy részterülethez sem lehet eléggé "érteni": még az "alap" K-Jetronic is tartogathat bőven meglepetést, annak is, aki már elég régi motoros. Példának csak egyet említenénk: a VW Corrado KR kódú motorjainál (egyes kiviteleknél) a hideg motor működése közben üzemállapottól függően egy járulékos rendszer többlet üzemanyagot fecskendez be a hidegindító szelepen keresztül. Már persze, ha működik is ez a rendszer. 
Az ehhez hasonló egyedi megoldások gyakran előfordulnak, sűrű fejvakarást válthatnak ki bárkinél. 


WUR, warmlaufregler, warm up regulator, bemelegedés szabályzó, k-jetronic 

Kuriózum 1992-ből. A Lotus Esprit 2,2 literes turbós motorja (akkor) párját ritkító gyorsuláshoz juttatta az 1309 kg tömegű sportkocsit. A K-Lambda Jetronic rendszer tud meglepetéssel szolgálni. 


WUR, warmlaufregler, warm up regulator, bemelegedés szabályzó, k-jetronic 

Kuriózum a '80-as évek közepéről: K-Lambda Jetronic táplálja a Rolls-Royce Silver Spur V8-as motorját. 

A legtöbb K-Jetronic, ami a látókörünkbe kerül, már nagyon elhanyagolt állapotban van. Ez részben visszavezethető a jelentősebb új alkatrészek magas árára, amit már csak kevesen vállalnak, a húsz-harminc éves autókból származó bontott alkatrészek beépítése viszont legfeljebb ideiglenes megoldást jelent. A kósza ötletekből adódó alkatrészcserék, kellő hozzáértést nélkülöző, barkácsszintű javítások tovább rontják a helyzetet. 

 

 

 

warmlaufregler warm up regulator felmelegedés szabályzó 12.jpg

A bemelegedés-szabályzók felújítását az új ár töredékéért, garanciával vállaljuk. Számos megrendelést teljesítettünk nyugat-európai országokba is.


A K-Jetronic utódja a lényegesen bonyolultabb, már elektronikát is tartalmazó KE-Jetronic / KE-Motronic, címképünkön ez látható. (A Motronic az integrált motorirányító rendszer megjelölése a Bosch-nál). A LMM házára szerelt potméter (címképünkön: 3) jele alapján kap a motorvezérlő egység információt a torlótárcsa (és ezzel együtt: a vezérlődugattyú) pillanatnyi helyzetéről. A lambda szonda jelének megfelelően a motorvezérlő egység egy elektrohidraulikus nyomásállítón (5) keresztül végzi el a befecskendezésre kerülő üzemanyagmennyiség állandó korrekcióját. A rendszernyomás típustól függően 6,3 bar környékén van. A keverék összetételét itt már az ECU szabályozza, nincs felmelegedés szabályzó. Az elektronika meghibásodása esetén a rendszer K-Jetronic-ként képes - kompromisszumokkal - tovább üzemelni. 


WUR, warmlaufregler, warm up regulator, bemelegedés szabályzó, k-jetronic 

A KE-Jetronic rendszer legfiatalabb példányai is meglehetősen korosak. Szinte alig van már közöttük olyan, amelyiknek a potmétere még hibátlanul működne. A képen jobbra megfigyelhetők (kékkel jelölve) az ellenállás pálya csúszka által előidézett kopásai, ezek döntően az alacsony terhelési tartományba esnek. 


 

Az elektromosan zajossá vált potméter oszcilloszkóp ábrája. Ilyen esetben részterhelésnél a motor torpan, rángat. 
A ráolvasás sajnos ezen nem segít: a javítás egyetlen szakszerű módja a komplett LMM cseréje, mivel a potméter külön nem rendelhető, csak a levegő mennyiségmérővel együtt, nem éppen jutányos áron. Az alig gyufásdoboz méretű potméter hibája így nemegyszer már egymagában meg is pecsételi a már csekély piaci értékű autó további sorsát. 

Szép hosszú karriert megért rendszer, a Mercedes 1995-ig alkalmazta, az Audi egyes 1996-os típusaiban még ez dolgozik (természetesen korszerű, integrált motorvezérléssel házasítva). 


A rendszer meglehetősen bonyolult volta miatt kevesen ismerik mélységeiben a KE-típust. Éppen ezért, és az üzemben töltött évek magas száma miatt sok a járóbeteg KE-Jetronic, hibátlanul működő darabokkal csak elvétve találkozunk. A hiba (gyakrabban: hibák) behatárolása időrabló feladat. Véleményünk szerint - összességében - ez a legnehezebben diagnosztizálható típus, a szervizek - kevés kivétellel - ezért nem vállalják a hibafeltárást / javítást. 
A ráfordított idő arányában a vállalási díjak is magasabbak. 



A három, egymástól eltérő folyamatos befecskendező rendszer megkülönböztetéséhez némi segítség: 

 

Megjegyzés: 
-Katalizátort nem feltétlenül szereltek minden modellbe, ahol a lehetőség adott volt. 
-Elvétve találkozhatunk lambda szonda nélküli KE-rendszerrel is. Itt visszacsatolás nélküli vezérlőáram szabályozásról beszélhetünk. 


A K-Jetronic beállításához gázelemző szükséges, ennek hiányában NE állítsuk el a CO csavart! 
A K-Lambda Jetronic esetében a gázelemzőn kívül oszcilloszkópot is kell használnunk, részben a lambda szonda vizsgálatához, másrészt az ütemszelep kitöltési tényezőjének korrekt beállításához! 
A KE-Jetronic / KE-Motronic beállításánál nem nélkülözhető: gázelemző, oszcilloszkóp, ezeken kívül az elektrohidraulikus nyomásállítónál vezérlőáramot kell tudnunk mérni! 

 

HELYZETJELENTÉS 2015-BEN: A ROZSDA ÁLL NYERÉSRE!

A  K-  KE- rendszer leghamvasabb példányai is 20 évesek, de találkozhatunk akár 40 éve működő darabokkal is. Mint több helyen is leírtuk, a rendszer fokozottan érzékeny az elszennyeződésre, és nem kell túl sok képzelőerő ahhoz, hogy egy ilyen korú autó üzemanyag tankja, benzincsövei milyen állapotban vannak. Érthető okokból nemigen akarják a kocsik üzemeltetői a tartályt, csöveket újra cserélni, innentől fogva viszont a kör be is zárult, a rendszert tökéletesen rozsdamentesíteni nem lehet, a szennyeződésnek bőven  van utánpótlása.

Az évek múlásával a helyzet egyre romlik, mára ott tartunk, hogy gyakran tarthatatlanul sok időt elvisz egy-egy K- KE- rendszer javítása, ami -nem tudunk csodát tenni- megmutatkozik a számlában is. Ráadásul a kocsi kiadásakori állapotot ismerjük, nem tudjuk, mi következik be hat hónap, de akár két hét után. Legyen a 25-30 éves autó egyébként bármilyen szuper állapotban, tarthatták fűtött garázsban, lehetett végig nyugdíjas ügyvédnél, aki csak keveset használta, a korrózió már rég elindult, és nyerésre áll!!

 

2016 MÁRC. 31 UTÁN MÁR NEM VÁLLALJUK A KUGELFISCHER, D- K- KE JETRONIC RENDSZEREK JAVÍTÁSÁT. AZ ÜZEMANYAG RENDSZEREK REMÉNYTELENÜL ELSZENNYEZŐDTEK, ELHASZNÁLÓDOTTAK, A FONTOSABB ALKATRÉSZEKET ÚJ ÁLLAPOTBAN BESZEREZNI GYAKRAN MÁR LEHETETLEN, AMELLETT, HOGY MEGFIZETHETETLENÜL DRÁGÁK. A VEVŐK ÁLTAL BONTÓKBAN FELLELT HARMINC, NEGYVEN ÉVES ALKATRÉSZEK KÖZÖTT NINCS KIFOGÁSTALAN, SOKKAL GYAKORIBB A MŰKÖDÉSKÉPTELEN, ÉS EZEKBŐL KELLENE HASZNÁLHATÓ AUTÓT VARÁZSOLNI. MINDEN EGYES ILYEN RENDSZEREKKEL SZERELT AUTÓ JAVÍTÁSÁVAL VESZTESÉGET TERMELTÜNK, MIVEL A TÉNYLEGES IDŐRÁFORDÍTÁS TÖREDÉKÉT TUDJUK CSUPÁN ÉRVÉNYESÍTENI.

A KISZERELT BEMELEGEDÉS SZABÁLYZÓK FELÚJÍTÁSÁT ÉS A BEFECSKENDEZŐ SZELEPEK VIZSGÁLATÁT, TISZTÍTÁSÁT TOVÁBBRA IS VÁLLALJUK.

 

end.jpg

A huszonhét éves, de csupán (valóban!) 134e km-t futott MB 124-es egyébként rendkívül megkímélt állapotú. A szintjelző csatlakozást kibontva endoszkóppal vizsgálhatjuk a tank alját. Egy rozsdatemető.


 kor.jpg

Már rápillantva is egyértelmű: a rozsda ezt a csatát megnyerte. Amit már eddig tönkretett: egy horror árú mennyiség-elosztó, elektrohidraulikus nyomásátalakító, üzemanyag szivattyúk (két darab van beépítve). A befecskendező szelepek talán megmenthetők. Ha menteni akarjuk az (egyébként: gyönyörű állapotú) autót, ezeket újra kellene cserélni, de csak miután az üzemanyagtartályt, a benzincsöveket és a nyomástárolót újra cserélték. Mindez együtt: kisebb vagyon. Bontott alkatrész? Csöbörből vödörbe, huszonöt-harminc éves bontott alkatrészek beépítése nem járható út, kár a munkáért, a vesződésért.

SZÉLMALOMHARC A KORRÓZIÓVAL. EZ AZ OKA, HOGY MA MÁR NEMIGEN LEHET TALÁLNI VÁLLALKOZÓT, AKI HAJLANDÓ A KIÖREGEDETT RENDSZERHEZ HOZZÁNYÚLNI.


Végül: milyen eszközök kellenek a K-rendszer alapfokú, "házilag" elvégezhető vizsgálatához? 


 

-A legfontosabb alapműszer a nyomásmérő, 10 bar méréshatárral. Célszerű készletben venni, így nem kell adaptereket külön legyártani / beszerezni. 

-Multiméter, olcsó, egyszerű típus is megfelel ezekre a feladatokra. 


A mélyebb, a gyártómű által elvárt szintű vizsgálódás már sajnos meglehetősen eszközigényes. 

-A befecskendező szelepek szakszerű vizsgálatához (nyitási nyomás, szállított mennyiség, sugárkép, becsöpögés) 
nem nélkülözhető egy olyan (vásárolt vagy megépített) berendezés, amivel szabályozható, legalább 6....7 bar felső értékű benzinnyomást tudunk produkálni. A saját készítésű, kicsit csúnyácska, de emberemlékezet óta hibátlanul dolgozó ilyen készülékünk alkalmas pl. felmelegedés szabályzók, hidegindító szelepek stb. tesztelésére is. 

-Oszcilloszkóp. Az elektronikát is tartalmazó K-lambda, KE rendszereknél a kitöltési tényező, a lambda szonda, a torlótárcsa potméter ellenőrzéséhez megkerülhetetlen. 

-Gázelemző. A minimális elvárás a kipufogógáz CO és a HC tartalmának pontos megjelenítése. 

-Az igényes szakműhelyeknek ajánlott a Bosch KDJE 7451 készülékének használata. A mennyiségelosztók minősítésének gyártóművi szintű berendezése, alkalmazható akár 8 hengerig. Azoknál a mennyiség elosztóknál, ahol mód van az egyes hengerek kismérvű korrekciójára (szinkronizálására), ez profi módon kizárólag ezzel a készülékkel végezhető el. 
Ami biztos: a hazai szervizállomások nemigen ruháztak be ebbe a soha meg nem térülő, nem túl olcsó berendezésbe. De egy darab egészen biztosan napi használatban van...

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu