Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk. 

Az oldal megtekintésével Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 
×

Értesítés

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

VII. esetleírás: Lancia Kappa 4.16 2000 Turbo

Ezt a cikket körülbelül tíz évvel ezelőtt írtuk. Az azóta eltelt időben módszereink és eszközeink sokat fejlődtek, a cikkben leírtak sok esetben nem tükrözik a mai hibafeltárási gyakorlatainkat. 

 

A Kappa olajnyomás visszajelzője járó motor mellett parázslott, és csak 2000 fordulat körül aludt ki. Ügyfelünk maga kívánta megoldani a problémát, megbontotta a vezérlést is. Indítás után éles kopogó hangot hallatott a motor, majd egy perc után meg is állt. Vontatva került hozzánk a kívülről még ma is vonzó állapotú, 13 éves Kappa.

 

Az sajnos előre látható volt, hogy a dugattyúk utolértek néhány szelepet. A kár mértéke az, ami ilyen esetben szétszerelés nélkül nem becsülhető meg. 



 

A hengerfej leszerelése után első pillantás a dugattyúkra esik. Mind a nyolc szívószelep lenyomata ott van a dugattyúkon. Ezeket a dugattyúkat feltétlenül ki kell(ene) cserélni, részben mert a felső dugattyúgyűrű horony ilyen esetben deformálódik, másrészt a hajszálrepedés kockázata miatt. 




 

A szelepek kiszerelése után azt láttuk, ami várható volt: mind a 8 szívószelep erősen sérült. 



 

Ezek a tételek előre láthatóak voltak. Sajnos, ezzel a hibalista még közel sem ért véget. A két vezérműtengelyt vizsgálva azt tapasztaltuk, hogy mindkettő erősen kopott. 


 

Képünk a kipufogó oldali vezérműtengelyt mutatja. Összehasonlítható az egyes hengerhez tartozó, ép bütykök magassága az erősen kopott negyedik hengerhez tartozókkal. A hármas hengerhez tartozó bütykök is megkoptak. A szívóoldali vezérműtengelyen a kettes hengerhez tartozó bütykök mutattak jelentős kopást. A vezérműtengelyek csapjain kismértékű berágódás is van, ez egyértelmű kenési elégtelenséget mutat. 


 

A megkopott bütyökprofil először rendellenes, csattogó motorjárást okoz. Később érezhető lesz a teljesítményvesztés, végső esetben a henger működésképtelenné válik. A vezérműtengelyről "A motor mechanikus vizsgálata II." cikkünkben is látható egy fotó. 


Az ezt követő hengerfal kopás mérés a motor futásteljesítményéhez képest (közel 180.000 km) kitűnő értéket mutatott. 

 

 

A kopás maximális értéke 0,04 mm. Ez az egyetlen jó hír eddig. 

Nem kis meglepetéssel vettük észre, hogy a motortartó nyúlványok mindkét oldalon két-két helyen el vannak repedve.

 

Így minden megtett méter kockázatos lenne. Bölcsőt kellene cserélni. 


A már feltárt hibák szakszerű javítása akkora összeget emésztene fel, hogy a kocsi piaci értékét figyelembe véve nem javasoltuk megbízónknak a javítás elvégzését. 

Ami mindenképpen csak tanácsolható: kellő hozzáértés, célszerszámok nélkül ne bocsátkozzunk vezérlés körüli kalandokba, mert jobb esetben járóbeteg motor az eredmény, rosszabb esetben egy gazdaságosan nem javítható motorkár. A vezértengelyek kopását felgyorsította az alacsony olajnyomáson történő járatás. 

Ügyfelünk ismeretségi körében akadt két autószerelő, akik vállalták bontott alkatrészek beszerzését és a kocsi használható állapotba hozását, így a történetnek még nincs vége. 

................... 

A munkálatok elvégzése után megbízónk jelezte: a motor működik ugyan, de az olajnyomás jelző izzó fel-felizzik. 
Az olajnyomást műszerrel megmértük, és elfogadhatatlanul alacsonynak találtuk. Mint említettük, éppen ez volt a motor eredendő gondja. A motor ismételt megbontását és az olajszivattyú haladéktalan cseréjét javasoltuk, amit a motor rendbetételét végző szerelők elvégeznek. 

................... 

Lett olajnyomás. A motor viszont botladozva, egyenetlenül járt, így ismét hozzánk került az autó. A vizsgálat lépéseivel nem untatnánk senkit, az eredmény viszont érdekes lehet. A vezérműtengely helyzet érzékelő - ez egy Hall jeladó - hibakód bekerült a hibatárolóba, kitörlés után mindig, azonnal visszaíródott. 


 

Ha ránézünk az ábrára, első pillanatban a Hall jeladó piros színű görbéje rendben van, a kékkel jelölt fordulatszám (és egyben: főtengely helyzet) jeladó által indukált jel nem annyira megnyerő, mégis a Hall jeladó a visszatérő hibaüzenet. Mi lehet az oka? 
A jeladó működik ugyan, de nem egészen ott, ahol kellene. 



 

A képen a jeladó háza, a vezérműtengellyel együttforgó serleggel. Csak éppen - figyeljük meg - a kipufogó vezértengellyel forog együtt, nem a szívóoldalival, ahogy kellene. Ez a szívás: a vezértengelyek felcserélését ennél a motornál semmi sem gátolja. Állítólag a gépműhely követte el a hibát. 


 

Az oldal felső részén látható kép kinagyított részlete: jól láthatóan a jeladó - itt még helyesen - a szívóoldali vezérműtengely végén van. 


Ennél a típusnál (Motronic 2.7) a vezértengely jeladó a hengerszelektív kopogásszabályzás, ill. a szekvenciális befecskendezés miatt fontos. A két tengely felcserélése miatt 180 főtengelyfokkal került "odébb" a jel, amit már végképp nem tudott kezelni az ECU: ebből következett a vészüzem, a botladozó alapjárat, stb. 


 

A serleg beleért a jeladó műanyag talpába, kis árkot vágott rajta. A motort kézzel körbeforgatva ez észlelhető lett volna, ami akár jelzésként is értelmezhető: valami nincs rendben. 

Itt tartunk most. A Kappának szerencséje van: a gazdi kellően türelmes. Az autó ismét visszagurult a javítást végző kollégákhoz, akik korrigálják a hibát, és újra állítják a szelephézagokat is. Reméljük, ezúttal minden jóra fordul... 


 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu