Befecskendezős Motorok Szervize - III. esetleírás, Alfa Romeo GTV
  


III. esetleírás, Alfa Romeo GTV

Ezt a cikket körülbelül tíz évvel ezelőtt írtuk. Az azóta eltelt időben módszereink és eszközeink sokat fejlődtek, a cikkben leírtak sok esetben nem tükrözik a mai hibafeltárási gyakorlatainkat. 

 

Ügyfelünk erős teljesítményvesztést panaszolt csodaszép Alfa Romeo GTV 2,0 16V Twin Spark típusú gépkocsijával kapcsolatban. A motor egyébként 110 kW teljesítményű, kódja AR323.10 a motorvezérlő rendszer: Bosch Motronic M1.5.5. a gyártás éve: 2001.

 



 

Jól láthatók az egyedi leömlők. 


Első lépésként hengerteljesítmény veszteséget mértünk, de rendben találtuk. 

Az erősen korlátozott teljesítmény fő oka a hibatároló kiolvasás után körvonalazódott. 

A hibakód a gázpedál helyzet érzékelőre utalt. Ennek alapján máshol korábban, próbaképpen már kicserélték a gyanúba került alkatrészt, de a hiba változatlanul megmaradt. 
Megmaradt, mert a hiba nem közvetlenül ebben az alkatrészben keletkezett. 
Ennél a rendszernél a gázpedál helyzet érzékelő egy kettős pályájú potméter. Az egyik pályának a vezérlőegység nem adta ki a referenciatestet, így a rendszer szükségfutás üzemre állt be, maximálisan 35% gázadást lehetővé téve. 

Itt az ECU javítása elég reménytelen feladat, így a referencia testet egy kábellel kiváltottuk. A hibatároló ürítése után próbaút: a teljesítmény így már erősen közelít az elvárhatóhoz. 

Nem lenne szabad így, egy hiba megtalálása / javítása után, további vizsgálat nélkül a megrendelőnek visszaszolgáltatni a kocsit: egyáltalán nem biztos, hogy a motormenedzsment többi része kifogástalan. 

Éppen ezért ezt követően minden, számításba jöhető jeladót, érzékelőt megvizsgáltunk, a nyert 
diagramok közül néhányat bemutatnánk. 

Ügyfelünk említette, hogy tudomása van róla, hogy a légtömegmérő nem ehhez a motortípushoz illeszkedik. 
Az eredeti, Bosch gyártmányú házon a 0 281 002 309-es, tíz karakterből álló Bosch azonosító 
szám szerepel, ez pedig korrekt: ezzel szerelik eredetileg. Igen, de a ház egy dolog, 
korántsem biztos, hogy maga a LMM ehhez a házhoz van hozzárendelve. (Kalibrációs okok miatt nem lenne szabad ugyan a házban cserélgetni magát a légtömegmérőt, de mint tudjuk, ezt nemigen tartják be.) 
Meleg motornál alapjáratról hirtelen teljesen lenyomott gázpedál oszcilloszkóp ábráját lementettük. Véletlenül volt egy korábban, ugyanilyen motorról, ilyen körülmények között letárolt képünk. Úgy találtuk, hogy a két diagram karakterisztikája egymástól eltér. Ügyfelünk maga kívánta az alkatrészt beszerezni, mindenképp eredeti (OE) alkatrész pótlását javasoltuk. 

A vizsgált jeladók közül a lamba szonda oszcilloszkóp ábráját nézzük meg először. 


 

Az ábrán felül, pirossal az első, szabályzó lambda szonda fűtése látható, ez rendben is van. 
A szonda jele (alul) viszont semmit nem mozdul, ez tökéletesen csereérett. Az ECU által előfeszített 0,45 Volt jelenik meg, a zavarjeleket nem számítva egyenes vonalként. 


Egy hét után ügyfelünk meghozta a légtömegmérőt. 
Eredeti alkatrészként vásárolta, amit nem szeretnénk kommentálni. 
Mindenesetre érdekességként érdemes összehasonlítani a fotón balra látható, Bosch 
gyártmányú ház jelölését a jobb oldali, ügyfelünk által frissen vásárolt alkatrész házán találhatóval. 

 

Bal oldalon egy eredeti Bosch csomagolás, hologrammal, a jobbra lévőben érkezett az új alkatrész. 

 



Beépítés után az ismertetett módon (alapjáratról hirtelen teljes gáz) felvettük az új 
alkatrésszel készült oszcillogramot is 

 

Pirossal a korábban beépített LMM ábrája látható. Erre a képre ráültettük az új alkatrésszel kinyert diagram ábrarészletét, ez kék színű. Megfigyelhető a karakterisztika eltérése, de az is, hogy a nem ehhez a motortípushoz illeszkedő, de eredeti Bosch gyártmányú LMM érzékenyebb a légtömeg változására, mint az új társa. 

Anyagi okok miatt a lambda szonda cseréje kicsit még várat magára. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu