Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk. 

Az oldal megtekintésével Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 
×

Értesítés

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

II. esetleírás: Saab 900 2,3

Ezt a cikket körülbelül tíz évvel ezelőtt írtuk. Az azóta eltelt időben módszereink és eszközeink sokat fejlődtek, a cikkben leírtak sok esetben nem tükrözik a mai hibafeltárási gyakorlatainkat. 

 

Egy korábbi, 1994-es gyártású, 2,3 literes Saab 900 típusú gépkocsi motorjának vizsgálatát írjuk le, motorkódja: B234l. Automata sebességváltós modell, a motorvezérlő elektronika típusa Bosch M 2.10.2.



Ügyfelünk korábban bejelentette a kocsit vizsgálatra, mert időszakosan az önindító forgat ugyan, de a motor nem indul be. Az egyeztetett időpontban a vizsgálat elmaradt, mert a motor reggel "pöccre" indult, gazdája adott neki még egy esélyt. Hátha... 
Néhány nap múlva reggel a motor indíthatatlan volt, ügyfelünk most már nem halogatta tovább a dolgot, a szállítást intézte, közben egyszer még ráindított: a motor azonnal beindult. Korábban egy alkalommal - más hibajelenség okán - már láttuk az autót. Akkor megállapítottuk a vezérműtengely helyzet érzékelő hibáját, de ez nem okozott működésképtelenséget. 



 


A hiba jellegéből adódóan néhány, amúgy "szinte kötelező" kört kihagytunk: nem mértünk kompresszió végnyomást vagy hengerteljesítmény veszteséget. Vizsgáltuk a hibatároló tartalmát: mindössze egy hibát rögzített, amit már egyébként is ismertünk: a vezérműtengely jeladót. Első lépésként az üzemanyag rendszert vizsgáltuk: a nyomásmérő órát bekötöttük. A rendszer hibátlan, a nyomás gyári értéken, szállítás: 0,8 liter/30". A nyomás később is, akkor is előírás szerinti volt, amikor a motor nem indult. Az üzemanyagrendszer hibája tehát kizárható. 

Közben jött a hétvége, akkor is számtalan esetben állítottuk le, és indítottuk újra, üzemmeleg állapotban és kihűlve hagyva is. Természetesen az indítások előtt az oszcilloszkópot be kell kapcsolni, ha bekövetkezne a várva várt eset, hogy nem indulna a motor, a lehetőséget ne puskázzuk el. Egy éjszakára kitettük a műhely elé, talán ha jobban kihűl a motor környezete... De reggel is pöccre indult. 


 



Messze a teljesség igénye nélkül bemutatnánk néhány valós oszcilloszkóp ábrát. 
Ha rendelkezünk egy, az aktuális motorvezérlő egységhez hozzárendelt "Y" kábellel, és a képen látható Break-out-box nevű ügyes kis szerkezettel, nem kell a vizsgálathoz egyetlen kábelt sem megszúrni.

Bár nincs szoros összefüggés a hibajelenség és az alapjárati szelep vezérlése között, hasznos lehet egy pillantást vetni rá. 

 



A könnyű megértés kedvéért itt, az első oszcilloszkóp képnél egy kis ábrát is becsatolunk, ami a szelep elektromos bekötését szemlélteti. 
Esetünkben egy kéttekercses, három érintkezős szelepről van szó. A két tekercs árammentes illetve áramjárta szakaszainak az aránya határozza meg a szelepben a légrés nagyságát, ezzel szoros összefüggésben az alapjárati fordulatszámot. A korrekt alapjárat meglétéhez a szelep helyes vezérlésén túl természetesen szükség van az alapjárati szelep szorulásmentes, működőképes állapotára is. 
Az oszcilloszkópot a fenti ábrákhoz a szelep 1-es ill. 3-as lábára kötöttük be. A bal oldali kapcsolási vázlat természetesen csupán a vezérlőegység ide kapcsolódó két érintkezőjét szemlélteti. 






 
Az ábrán felül, a kék csatorna a gyújtótrafó vezérlését szemlélteti, az alsó, piros sávra pedig a légtömegmérő jelét kötöttük. Nagyon érdekes a légtömegmérő indítózáskor leadott feszültségábrája, a lassú lefolyású pulzálások könnyen kivehetőek. Láthatóan ez az indítási kísérlet sikeres volt, a motor körülbelül 1,2 másodperc alatt beindult. 




 
Szerencsére a hétvége utáni első munkanap eredményeket hozott a hibakeresésben: a motor felmelegítése, járatása után után a Saab egyszer csak valóban nem akart beindulni, és sikerült a fent látható szkóp-ábrát rögzítenünk. A felső, kék "vonal" a befecskendezési jelet, vagyis annak teljes hiányát jelzi! Ilyenkor persze MINDEN ehhez kapcsolódó bekötést ellenőriznünk kell: testkábelek, feszültségellátások, stb. Ha minden a helyén van, kijelenthetjük, hogy a meglévő jelek és információk ellenére a motorvezérlő egység nem vezérli ki a befecskendező szelepeket. 
Másik - természetesen azonos jelű - motorvezérlő egység beépítése után a hibajelenség megszűnt, és több tucat indítás- leállítás, többszöri lehűlés-felmelegítés, hosszabb tesztvezetés után sem jött vissza. 

Érdemes szemügyre venni az alsó, piros színű főtengely jeladó hullámzó burkológörbéjét is. A hullámzás oka: indítózásnál a komprimálás miatt változik a főtengely fordulatszáma, amit a görbe frekvenciájának változása is jól szemléltet. Egy másik ok lehet(ne): a jeladó tárcsa excentricitása, ilyenkor a burkológörbe másképp torzul. 




 
A Motronic M 2.10.2 belülről. 
Megbízható szerkezet, ritka a leírt hiba. 




És pár szót arról, hogy működő vezértengely-jeladó nélkül a motor miért indul: egyszerűen arról van szó, hogy ennél a típusnál, ill. a legtöbb mai modellnél a vezértengely-jeladók csupán egyes korrekciós funkciók segítésére szolgálnak. Miután a típus fel van szerelve főtengely-jeladóval, és a motor még rendelkezik gyújtáselosztóval, a vezérlőegységnek az alapfunkciókhoz nincs szüksége a vezértengely-jeladóra. 

Fontos: ennél a motortípusnál van ugyan gyújtás elosztó, de ez ne tévesszen meg bennünket, az előgyújtást az ECU szabályozza, azt manuálisan változtatni nem lehet! A gyújtáselosztóba befutó három vezeték a vezértengely-jeladó bekötése. 

Mai szemmel nézve a Motronic M 2.10.2 egy viszonylag egyszerű motorvezérlő rendszer. Jelen esetben a hiba behatárolását nagyban nehezítette a hiba időszakos jellege. 

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu