Befecskendezős Motorok Szervize - Hogy is van ez? 11. Egy Lancia motor 1996-ból II.
  


Hogy is van ez? 11. Egy Lancia motor 1996-ból II.

Az első részben a sok tavaszt megért, 252ezer kilométert futott motor hengerfejének állapotát vizsgáltuk. 
Most nézzük a folytatást.


A főtengely végén lévő 19-es kulcsnyílású, balmenetes csavar oldása áldozatokat kívánt: a fémragasztóval rögzített csavar örök életre a helyén akart maradni. Két Kamasa dugókulcsunk bánta, de ugye "áldozatok nélkül nincs győzelem". Az áldozatokat meghoztuk, a szerszámokat kidobtuk, csavarunk megadta magát. 


 

Az első főtengelyszimering bizony már nagyon rég csereérett lett volna. 


 

Ugyanez igaz a hátsó szimeringre is. Mindenütt találkozunk az áruló jelekkel: nemigen törődtek a motor olajjal kapcsolatos igényével. 


 

A forgattyús tengely kiszerelése után nem is hatott a látvány a meglepetés erejével: ez a motor "csapágyas." 
Nem kicsit. Eléggé az. 
A hajtórúd csapágyak mindegyike hasonló képet mutat, mint a fotón szereplő. 


 

A főtengely forgattyúcsapokon is olyan berágódási nyomok vannak, hogy az első túlméretes csapágyhoz köszörülés valószínűleg nem lesz elegendő. 


 

Vannak egyéb gondok is: a középső fekvőcsapoknál a főtengely eltérése az egyenestől (kihajlása) 0,16 mm. 
Hasonló méretű főtengelyek esetén ennek a megengedett értéke általában 0,1 mm. 


A hengerfal kopás viszont kedvező mértékű. 
Sehol nem mértünk 0,025 mm-t meghaladó értéket. A méréseket részben 0,001 mm. pontosságú furatmikrométerrel, részben ugyanilyen felbontású tapintókaros mérőórával végeztük. 

 

Ennél a hengernél a furat névleges értéke 82,010 mm, ezt a furat felső néhány kopásmentes milliméterén tudjuk mérni. A fotón szereplő helyen a furat átmérője 82,023 mm, itt a kopás értéke 0,013 mm. 


 

A dugattyúpalástokon értékelhető kopás nincs, a megmunkálási nyomok a palást teljes hosszán jelen vannak. Az enyhe behúzásnyomok a légszűrés tökéletlenségéből illetve az olaj elszennyezettségéből következnek. 


Dugattyúgyűrű kopás: a megengedett felső határ közelében, néhány esetben a gyűrűvégek között 0,6 mm hézagot is tudtunk mérni, ami már határértéken kívül van. 


 

Itt is beigazolódott, amit már számos esetben leírtunk. Hiába a csak jelentéktelen mértékben megkopott dugattyúpalást, ha a dugattyúgyűrű hornyok kiverődnek, ez megpecsételi a dugattyú sorsát. Ennél a motornál a felső gyűrű és a horony közötti játék gyár által megadott értéke: 0,03-0.065 mm. A 0,1 mm-es hézagmérő túlságosan könnyen, a 0,15 mm-es kicsit nehezen, de közéjük fér, nemigen tévedünk, ha 0,13 mm-t állapítunk meg. Ez a megengedett maximum éppen kétszerese. 
A illesztési hézag jelentős megnövekedésében természetesen szerepet kaphat a gyűrű magasságának csökkenése, a gyűrű kopása is. 


 

Ebben az esetben ez kismérvű, alig 0,02 mm értékű, döntően a dugattyúhorony kiverődés az oka az illesztési hézag ilyen mértékű megnövekedésének. 


 

A dugattyúcsapszegek csak néhány ezredmilliméter kopást mutatnak, más a helyzet a hajtórúd kisszem perselyek esetében. A csapszeg-persely illesztésének gyári értéke 0,006-0,016 mm, a vizsgált motornál ez rendre 0,025-0,035 mm közé esett. Kézben megmozgatva is lehet érzékelni a "lógást", ráadásul több persely belső felülete erősen karcos. 


A kedvező hengerfalkopás mindenképp a motor erényei közé tartozik. 
A vezérműtengelyek bütykei gyakorlatilag kopásmentesek, valószínűleg már nem a gyárban beszerelt darabok. 
A túl hosszú olajcsere periódusok (esetleg gyatra minőségű, vagy túl kevés olaj) miatt hibásodott meg a főtengely, ez az oka a vezérműtengely csapok enyhe berágódásának, ez a felelős a hajtórúd perselyek karcosodásáért. 
A cikkben leírt határérték feletti kopások -valószínűleg- még tízezer kilométereken keresztül nem okoztak volna 
üzemeltetést megakadályozó hibát. 

És persze: a motor nem mai darab, a maga 252ezer lefutott kilométerével.....

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu