Weboldalunkon a gyorsabb és kényelmesebb használhatóság miatt sütiket használunk. 

Az oldal megtekintésével Ön elfogadja ezen sütik használatát.

 
×

Értesítés

EU e-Privacy Directive

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.

View e-Privacy Directive Documents

You have declined cookies. This decision can be reversed.

MŰSZERTESZT XXI: Smoke Pro Total-Tech füstgenerátor

Szépemlékű, amatőr méhész nagyapám füstölőjére még mindig élénken emlékezem. A szabad lakhelyválasztás elvét gyakorlatba átültető méhcsaládok meggyőzésének hatékony eszköze volt, elkóborlási helyük felfedezése után elég gyorsan visszakerültek korábbi, jól megszokott helyükre. 

Szakmánkban a "füstölés" szóval viszont általában káros, kellemetlen, vagy veszélyes jelenségeket jelölünk, gondoljunk csak az elhanyagolt dízelek kipufogójából kitörő füstfelhőre, a kopott motorú, olajzabáló autók kékes-szürkés füstpamacsaira, vagy egy motortértűz látványára.

Az amerikai Redline Detection LLC terméke, a Smoke Pro Total-Tech szerencsére "jó füstöt" állít elő, esetenként megkönnyítve a diagnosztikával foglalkozók dolgát.

 

 füst5c.jpg

 

A szerkezet működését dióhéjban, leegyszerűsítve leírni nagyon gyorsan megy: füstöt állít elő, melyet némi nyomással egy (elvileg) zárt térbe vezetünk, és megfigyeljük, hogy a füst tömítetlenség következtében elhagyja-e a lezárt teret, ha igen, akkor hol. A valóságban azért nem ilyen egyszerű a helyzet.

A termékcsaládot -tudomásunk szerint- hatféle kivitelben gyártják. A belépő szint a Smoke Pro Tech-Mate, a szerviz sűrített levegő hálózatát használja. A mellékelt vizsgálófolyadékból kis mennyiséget a készülékbe juttatva füstöt állít elő, a készülék villamos csatlakozóit (1) az akkura rögzítve már indulhat is a vizsgálódás, a (4) csővégen füst jelenik meg.

 

füst1.jpg

 

füst6.jpg

A mellékelt 12 Voltos halogénlámpa és a száz körüli vizsgálatra elegendő vizsgáló folyadék.

A következő lépcső a Smoke Pro Tech-Mate Plus már el van látva egy kalibrált áramlásmérővel, címképünkön a kettes számmal jelöltük. Ez azt mutatja, hogy az adott nyomáson a feltöltött térből egyáltalán távozik-e valamilyen mennyiség.

A tesztünk tárgyát képező Smoke Pro Total-Tech a termékskála közepén helyezkedik el. Többlet tudása abban rejlik, hogy egy nyomásmérővel is felszerelték, ami lehetővé teszi a sok esetben nagyon fontos tápnyomás pontos beállítását (pl: EVAP rendszer!). Véleményünk szerint sűrített levegős hálózat megléte esetén ez az optimális választás.

A Smoke Pro Air Complete már beépített szivattyút is kapott, így a műhelytől távol is bevethető.

A termékcsoport csúcsán két készülék áll: a PowerSmoke Pro és a HD PowerSmoke Pro. Ezek már minden külső támogatás nélkül akár 1,4 bar nyomás előállítására is képesek.

 

füst8.jpg

 Egy alkalmazási példa: intercooler tömörzárás vizsgálata. Az IC kilépő oldalának csővégét lezárjuk a készülékhez mellékelt idommal (6). A belépő oldalhoz csatlakoztatjuk a szintén tartozék közdarabot (5), amibe illeszkedik a "füstokádó" csővég(4).

 

füst2.jpg

A füstgenerátort a megadott mennyiségű vizsgálófolyadék betöltése után feszültség és nyomás alá helyezve indulhat a vizsgálat.

 

füst9.jpg

A MAP-szenzor csövének tömörzárás hibáját a rendszert elhagyó füst egyértelműen mutatja.

Egy diagnosztikával foglalkozó szerviz gyakran kerül olyan kilátástalannak tűnő helyzetbe, amikor egy összetett rendszer csőrengetegének apró tömítetlenségi hibáját kellene kijavítani. A pici repedés, szemmel nem is igen látható lyukacska esetleg még nem is okozna zavaró működési problémát, viszont a CE / MIL lámpa árulkodó fénye idegesíti a vezetőt, méginkább a szervizt, ahol a gombostűt kell(ene) megtalálni a szénakazalban.

Ilyenkor kell(ene) levenni a polcról a füstölőt.

 

 

kiegész.jpg

 

 

A "füstölőhöz" számos kiegészítő rendelhető, például a fotón látható két ügyes "egyszerű, de nagyszerű" kis szerkentyű is. A szelepes gumilabdával felfújt gumielem a szabálytalan alakú, pl. ovális csővégeket is tömören lezárja. Az alatta lévő, (most) felfújatlan záródarab többlet tudása abból adódik, hogy a füstöt a szabadon álló csövön keresztül a vizsgálathoz a rendszerbe tudjuk juttatni, a visszaáramlást egy egyirányú szelep gátolja meg.

 

füsti2.jpg

Egy olyan alkalmazást mutatunk be, amit valószínűleg kevesen használnak. Adott egy párásodó fényszóróház, repedés sehol, viszont valahol mégiscsak bejut a nedvesség. Egyetlen vizsgálati módszer sem hozott eredményt, ekkor vetettük be a füstgenerátort.

 

füsti.jpg

A kép bal felső sarkában látjuk a füst bevezetési helyét. Az egészen kis tömítetlenségi hiba markánsan kimutatható lett.

 

Cikkünk nyomtatott formában is megjelent: Autótechnika, 2015 november.

HOGY IS VAN EZ?

ESETLEÍRÁS

 
ELÉRHETŐSÉGEINK: 
 
BmS Motordiagnosztika - Befecskendezős Motorok Szervize 
 
2030 Érd, Rózsa u. 5. 
Tel.: 06-30-598-8006 
BmS
 
Előfordul, hogy túlterheltségünk miatt kénytelenek vagyunk a telefont átmenetileg kikapcsolni. Ilyen esetben a kapcsolatfelvétel legbiztosabb módja az email.
 
 
Email: info@injektor.hu
 
NYITVATARTÁS: 
Hétfőtől péntekig: 8-15 óráig. 
     
ÜGYFÉLFOGADÁS ELŐZETES IDŐPONTEGYEZTETÉS ALAPJÁN,
 
AUTÓ ÁTVÉTEL ÉS KIADÁS KIZÁRÓLAG NYITVATARTÁSI IDŐBEN!
 

Befecskendezős Motorok Szervize • 2030 Érd Rózsa u. 5. • 06-30-598-8006 • info@injektor.hu